Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

Så er efterårsnyhederne landet.

Slankt C-sporskifte
Af de mere spændende produkter kan nævnes det længe ventede slanke krydssporskifte til C-sporet. Krydssporskiftet kommer til både 2- og 3-skinne. I samme forbindelse kommer en ny lanterne med varm hvide lysdioder, og en indbygningsdekoder (sporskiftet kan selvfølgelig også betjenes med en stationær sporskiftedekoder).

trix_c_gleis_sdkw.png

Sporskiftet leveres med magnetspoledrev monteret.

Trix varenummer: 62720
Märklin varenummer: 24720

Sporskiftet forventes leveret tidligst i august 2023. Bemærk: Tidligst!

Der lanceres en ny sporplansbog (ultimo december 2022), hvor sporskiftet er inkluderet i eksemplerne. Derfor lanceres sporskiftet nu, så det ikke giver anledning til forvirring. Varenummer: 03071

RailCom til Trix
Alle Trix lokomotiver bliver i fremtiden RailCom kompatible. RailCom logoet fremgår af Trix kataloget. RailCom funktionerne er forbeholdt 2-skinne-modellerne fra Trix. Märklin modellerne får ikke RailCom.

trix_railcom.png

Download nyhedskatalogerne
Jeg har vedhæftet nyhedskatalogerne til indlægget, så du kan hente dem her fra Baneforum.

Vedhæftede filer
Trix efterårsnyheder 2022 - Engelsk.pdf
(7.83 MiB) Downloadet 48 gange
Minitrix efterårsnyheder 2022 - Engelsk.pdf
(7.5 MiB) Downloadet 39 gange
LGB efterårsnyheder 2022 - Engelsk.pdf
(6.34 MiB) Downloadet 39 gange
Märklin efterårsnyheder 2022 - Engelsk.pdf
(30.32 MiB) Downloadet 61 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder

Indlæg af moppe »

Søren skrev: 15 sep 2022, 13:20

RailCom til Trix
Alle Trix lokomotiver bliver i fremtiden RailCom kompatible. RailCom logoet fremgår af Trix kataloget. RailCom funktionerne er forbeholdt 2-skinne-modellerne fra Trix.

Det er rart at se, at de kigger ind i 2-skinne markedet

Det kunne være fedt, hvis min Trix MV kan opdateres, så den kan andet end bare melde sporbesat på mine RailCom feedback moduler :-)

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

Her er et detaljefoto af det slanke krydssporskiftet. Øverste er til Trix C-sporet.

trix_62720.jpg
maerklin_27720.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Gejo »

Det er dejligt, at det slanke krydsporskifte nu er på vej, men det er trist, at Märklin (igen) har valgt at bruge Trix-udgaven (2-skinne) som grundlag for 3-skinne udgaven. Det gjorde Märklin også med det slanke sporskift og det slange kurveskift. I begge tilfælde betyder det anbringelse af plastikstykker for at hjælpe slæbeskoen over ledende skinnestrenge. I tilfældet med krydssporskiftet betyder det ikke blot en række "unødvendige" plastikstykker, men også, at selve skiftet nu følger samme model som med det korte krydsskifte - dvs. at der kun bruges eet drev til skiftet og valget står mellem to buede forbindelser eller en krydsning. Det havde været at foretrække, at Märklin havde valgt at bruge to drev som ved det slanke k-skinne krydssporskift, hvilket nemt kunne lade sig gøre i 3-skinne udgaven, men ikke så nemt i 2-skinne udgaven. Endelig ville det også have været en fordel, hvis skinnestrenge der krydses af slæbeskoen var eller kunne gøres strømløse. Det har Märklin ikke tidligere haft problemer med. K-skinnen er i realiteten, det sidste egentlige 3-skinne skinensystem.
Jeg kunne få den tanke, at Märklin er på vej til en langsom udfasning af 3-skinne systemet på samme måde, som Trix i sin tid skilte sig af med Trix-ekspress.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af moppe »

Gejo skrev: 16 sep 2022, 13:26

DDet havde været at foretrække, at Märklin havde valgt at bruge to drev som ved det slanke k-skinne krydssporskift, hvilket nemt kunne lade sig gøre i 3-skinne udgaven, men ikke så nemt i 2-skinne udgaven.

Hvorfor havde det været at foretrække?

Hvorfor er det ikke let i 2-skinne udgaven?
Det er både Roco og PIKO's DKW.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Søren »

Det er dejligt, at det slanke krydsporskifte nu er på vej, men det er trist, at Märklin (igen) har valgt at bruge Trix-udgaven (2-skinne) som grundlag for 3-skinne udgaven.

Det er ikke korrekt. C-sporet er designet med udgangspunkt i 3-skinne. Det er her pengene ligger for Märklin.

Udfordringen er at 3-skinne-systemet, som system, har en række problemstillinger som skal løses. Det er bestemt ikke nemt. Den slanke geometri blev introduceret i 2005 (det er i skrivende stund 17 år siden!). Det slanke sporskifte har været #1 på ønskelisten lige siden. Havde det været nemt at fremstille, så havde vi set det slanke krydssporskifte for længst!

Den største problemstilling er, at jo slankere et sporskifte er, jo længere skal slæbeskoen "rejse" hen over skinnerne i midten af sporskiftet. For at kunne gøre det, så skal den hæves. Derfor de højere midterledere i sporskifterne.

Sidstnævnte er dog ikke altid nok, derfor plastikstykkerne til isolering, men også sikring af at fortidens "tykke hjul" ikke rammer midterlederen. En anden grund til at du også finder 3. parts leverandører, der laver samme stykker til isolering af midterlederen i sporskifter til de eksisterende spor. Det er ikke en ny ting eller særligt for slanke sporskifter.

At skinnerne i midten er strømførende er en nødvendighed for at små lokomotiver kan komme hen over dem.

C-sporskiftet, modsat K-sporskiftet, arbejder med 12 grader, hvilket giver den flotte slanke geometri. Det gør også at slæbeskoen skal rejse længere. For at salgsprisen til sporet ikke skal ryge gennem loftet, så bliver der taget beslutninger som løser problemer på en acceptabel måde.

Vi kan jo se, at de som har bygget slanke krydssporskifter tidligere har døjet med nødvendigheden af vendesløjfemoduler osv. i sporskiftet for at undgå kortslutninger. Hvorfor tror du f.eks. at et krydssporskifte fra Weichen-Walther koster 200 EUR? Det er ikke et nemt produkt at fremstille, og det kræver særlig elektronik. Märklin vælger at løse problemet uden den elektronik og holde prisen nede, om end, den stadig kan synes høj.

I tilfældet med krydssporskiftet betyder det ikke blot en række "unødvendige" plastikstykker, men også, at selve skiftet nu følger samme model som med det korte krydsskifte - dvs. at der kun bruges eet drev til skiftet og valget står mellem to buede forbindelser eller en krydsning.

Sporskiftet kan sætte to veje (drej eller lige ud), hvilket ét drev klarer fint. Det må være godt nok til de fleste, at de ikke skal døje med at forbinde to drev, men kan nøjes med ét drev. To drev giver dig jo ikke flere muligheder, blot mere besvær i monteringen af sporskiftet. Så her synes jeg faktisk at det er en mere brugervenlig løsning.

Hvad vil du opnå med to drev?

Det havde været at foretrække, at Märklin havde valgt at bruge to drev som ved det slanke k-skinne krydssporskift, hvilket nemt kunne lade sig gøre i 3-skinne udgaven, men ikke så nemt i 2-skinne udgaven.

Som Klaus skriver, det passer jo bestemt ikke.

Jeg kunne få den tanke, at Märklin er på vej til en langsom udfasning af 3-skinne systemet på samme måde, som Trix i sin tid skilte sig af med Trix-ekspress.

For lige at lukke den ned: Märklin-båden flyder fordi man har holdt fast ved 3-skinne-systemet. Den loyalitet som man nyder fra sin faste enorme fangruppe har ingen andre producenter. Ingen. Det vil man smide væk, hvis man gik 2-skinne-vejen.

Vi skal jo heller ikke narre os selv: 3-skinne-systemet er et unikum der låser brugeren til bestemte produkter. Produkter som brugerne gladeligt køber, hygger sig med og anbefaler til alle deres venner. Det er en kæmpe fordel som producent, og det vil være dårligt købmandsskab at smide det væk.

At køre Märklin (hvor man samler og bygger med Märklin produkter) har udviklet sig til en livsstil. Det er, for de som køber ind på den præmis, mere end "bare" modeljernbane. Den type kunder er alle producenters hotteste ønske (i alle brancher). Märklin kommer aldrig til at droppe det.

Onde tunger kunne argumentere for at Trix, derimod, har Märklin intet at bruge til. Men alle producenter producerer jo lokomotiver i begge lejre, så det gør Märklin selvfølgelig også. Det er jo gode penge for en lille ekstra indsats.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Gejo »

moppe skrev: 16 sep 2022, 13:54
Gejo skrev: 16 sep 2022, 13:26

DDet havde været at foretrække, at Märklin havde valgt at bruge to drev som ved det slanke k-skinne krydssporskift, hvilket nemt kunne lade sig gøre i 3-skinne udgaven, men ikke så nemt i 2-skinne udgaven.

Hvorfor havde det været at foretrække?

Hvorfor er det ikke let i 2-skinne udgaven?
Det er både Roco og PIKO's DKW.

Klaus

Jeg ville foretrække to drev, da det er mest modeltro - og 3-skinne systemet stadig ville muliggøre opskæring af "sporskiftet". Netop opskæring vil ikke være muligt ved 2-skinne systemet, da der i forbindelse med 2-skinne vil skulle ændres på polariseringen - det gælder også Roco og PIKO.

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af Gejo »

Søren skrev: 16 sep 2022, 17:28

Det er dejligt, at det slanke krydsporskifte nu er på vej, men det er trist, at Märklin (igen) har valgt at bruge Trix-udgaven (2-skinne) som grundlag for 3-skinne udgaven.

Det er ikke korrekt. C-sporet er designet med udgangspunkt i 3-skinne. Det er her pengene ligger for Märklin.

Udfordringen er at 3-skinne-systemet, som system, har en række problemstillinger som skal løses. Det er bestemt ikke nemt. Den slanke geometri blev introduceret i 2005 (det er i skrivende stund 17 år siden!). Det slanke sporskifte har været #1 på ønskelisten lige siden. Havde det været nemt at fremstille, så havde vi set det slanke krydssporskifte for længst!

Den største problemstilling er, at jo slankere et sporskifte er, jo længere skal slæbeskoen "rejse" hen over skinnerne i midten af sporskiftet. For at kunne gøre det, så skal den hæves. Derfor de højere midterledere i sporskifterne.

Sidstnævnte er dog ikke altid nok, derfor plastikstykkerne til isolering, men også sikring af at fortidens "tykke hjul" ikke rammer midterlederen. En anden grund til at du også finder 3. parts leverandører, der laver samme stykker til isolering af midterlederen i sporskifter til de eksisterende spor. Det er ikke en ny ting eller særligt for slanke sporskifter.

At skinnerne i midten er strømførende er en nødvendighed for at små lokomotiver kan komme hen over dem.

C-sporskiftet, modsat K-sporskiftet, arbejder med 12 grader, hvilket giver den flotte slanke geometri. Det gør også at slæbeskoen skal rejse længere. For at salgsprisen til sporet ikke skal ryge gennem loftet, så bliver der taget beslutninger som løser problemer på en acceptabel måde.

Vi kan jo se, at de som har bygget slanke krydssporskifter tidligere har døjet med nødvendigheden af vendesløjfemoduler osv. i sporskiftet for at undgå kortslutninger. Hvorfor tror du f.eks. at et krydssporskifte fra Weichen-Walther koster 200 EUR? Det er ikke et nemt produkt at fremstille, og det kræver særlig elektronik. Märklin vælger at løse problemet uden den elektronik og holde prisen nede, om end, den stadig kan synes høj.

I tilfældet med krydssporskiftet betyder det ikke blot en række "unødvendige" plastikstykker, men også, at selve skiftet nu følger samme model som med det korte krydsskifte - dvs. at der kun bruges eet drev til skiftet og valget står mellem to buede forbindelser eller en krydsning.

Sporskiftet kan sætte to veje (drej eller lige ud), hvilket ét drev klarer fint. Det må være godt nok til de fleste, at de ikke skal døje med at forbinde to drev, men kan nøjes med ét drev. To drev giver dig jo ikke flere muligheder, blot mere besvær i monteringen af sporskiftet. Så her synes jeg faktisk at det er en mere brugervenlig løsning.

Hvad vil du opnå med to drev?

Det havde været at foretrække, at Märklin havde valgt at bruge to drev som ved det slanke k-skinne krydssporskift, hvilket nemt kunne lade sig gøre i 3-skinne udgaven, men ikke så nemt i 2-skinne udgaven.

Som Klaus skriver, det passer jo bestemt ikke.

Jeg kunne få den tanke, at Märklin er på vej til en langsom udfasning af 3-skinne systemet på samme måde, som Trix i sin tid skilte sig af med Trix-ekspress.

For lige at lukke den ned: Märklin-båden flyder fordi man har holdt fast ved 3-skinne-systemet. Den loyalitet som man nyder fra sin faste enorme fangruppe har ingen andre producenter. Ingen. Det vil man smide væk, hvis man gik 2-skinne-vejen.

Vi skal jo heller ikke narre os selv: 3-skinne-systemet er et unikum der låser brugeren til bestemte produkter. Produkter som brugerne gladeligt køber, hygger sig med og anbefaler til alle deres venner. Det er en kæmpe fordel som producent, og det vil være dårligt købmandsskab at smide det væk.

At køre Märklin (hvor man samler og bygger med Märklin produkter) har udviklet sig til en livsstil. Det er, for de som køber ind på den præmis, mere end "bare" modeljernbane. Den type kunder er alle producenters hotteste ønske (i alle brancher). Märklin kommer aldrig til at droppe det.

Onde tunger kunne argumentere for at Trix, derimod, har Märklin intet at bruge til. Men alle producenter producerer jo lokomotiver i begge lejre, så det gør Märklin selvfølgelig også. Det er jo gode penge for en lille ekstra indsats.

Det er prisværdigt, at du i den grad forsvarer Märklin. At jeg ikke er enig i dine betragtninger, behøver jeg vel ikke at gentage. Hvad angår din beskrivelse af besværlighederne ved de slanke vinkler, er simpelthen ikke korrekt. Jeg har bygget med Märklin siden min barndom, og jeg genoptog hobby'en for alvor i 1981. Byggede med K-skinner supleret med sporskift fra DDR PIKO's modelskinner - bl.a. 7,5 grad sporskiftet, som blev forsynet med Peco midterskinne (punktkontakt), og hvor jeg for at undgå kortslutning isolerede (gjorde dem strømløse) de skinnestykker, som slæbeskoen skulle over. Det har aldrig givet problemer med små lokomotiver. Og det gør det heller ikke for Märklin, som selv foreslår, at isolere den ene skinnestreng på sporet for at bruge den som kontaktskinne.

Nej, sporet er ikke konstrueret med hovedsigte på 3-skinne, men 2-skinne markedet, hvor konkurrencen er størst. 3-skinne kunderne er alligevel bundet til Märklin, og fordi de er så trofaste, at de vil forsvare næsten hvad som helst.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af moppe »

Gejo skrev: 16 sep 2022, 18:12

Jeg ville foretrække to drev, da det er mest modeltro

Mest modeltro - med treskinne systemet er det vidst lige meget.
Udgaven med et drev har været udbredt i toskinne systemerne i lang tid. Eksempelvis hos Fleischmann.

Gejo skrev: 16 sep 2022, 18:12
  • og 3-skinne systemet stadig ville muliggøre opskæring af "sporskiftet". Netop opskæring vil ikke være muligt ved 2-skinne systemet, da der i forbindelse med 2-skinne vil skulle ændres på polariseringen - det gælder også Roco og PIKO.

Hvad skal polariseres på et PIKO krydssporskifte?

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin, Trix og LGB efterårsnyheder 2022

Indlæg af moppe »

Gejo skrev: 16 sep 2022, 18:30

Byggede med K-skinner supleret med sporskift fra DDR PIKO's modelskinner - bl.a. 7,5 grad sporskiftet, som blev forsynet med Peco midterskinne (punktkontakt), og hvor jeg for at undgå kortslutning isolerede (gjorde dem strømløse) de skinnestykker, som slæbeskoen skulle over. Det har aldrig givet problemer med små lokomotiver. Og det gør det heller ikke for Märklin, som selv foreslår, at isolere den ene skinnestreng på sporet for at bruge den som kontaktskinne.

Isolerede skinnestykker og skinnestrenge af plastic er et problem.
Kig på C-spor trevejsskiftet, det er absolut ikke problemløst!

Klaus

Besvar