Det er dejligt, at det slanke krydsporskifte nu er på vej, men det er trist, at Märklin (igen) har valgt at bruge Trix-udgaven (2-skinne) som grundlag for 3-skinne udgaven.
Det er ikke korrekt. C-sporet er designet med udgangspunkt i 3-skinne. Det er her pengene ligger for Märklin.
Udfordringen er at 3-skinne-systemet, som system, har en række problemstillinger som skal løses. Det er bestemt ikke nemt. Den slanke geometri blev introduceret i 2005 (det er i skrivende stund 17 år siden!). Det slanke sporskifte har været #1 på ønskelisten lige siden. Havde det været nemt at fremstille, så havde vi set det slanke krydssporskifte for længst!
Den største problemstilling er, at jo slankere et sporskifte er, jo længere skal slæbeskoen "rejse" hen over skinnerne i midten af sporskiftet. For at kunne gøre det, så skal den hæves. Derfor de højere midterledere i sporskifterne.
Sidstnævnte er dog ikke altid nok, derfor plastikstykkerne til isolering, men også sikring af at fortidens "tykke hjul" ikke rammer midterlederen. En anden grund til at du også finder 3. parts leverandører, der laver samme stykker til isolering af midterlederen i sporskifter til de eksisterende spor. Det er ikke en ny ting eller særligt for slanke sporskifter.
At skinnerne i midten er strømførende er en nødvendighed for at små lokomotiver kan komme hen over dem.
C-sporskiftet, modsat K-sporskiftet, arbejder med 12 grader, hvilket giver den flotte slanke geometri. Det gør også at slæbeskoen skal rejse længere. For at salgsprisen til sporet ikke skal ryge gennem loftet, så bliver der taget beslutninger som løser problemer på en acceptabel måde.
Vi kan jo se, at de som har bygget slanke krydssporskifter tidligere har døjet med nødvendigheden af vendesløjfemoduler osv. i sporskiftet for at undgå kortslutninger. Hvorfor tror du f.eks. at et krydssporskifte fra Weichen-Walther koster 200 EUR? Det er ikke et nemt produkt at fremstille, og det kræver særlig elektronik. Märklin vælger at løse problemet uden den elektronik og holde prisen nede, om end, den stadig kan synes høj.
I tilfældet med krydssporskiftet betyder det ikke blot en række "unødvendige" plastikstykker, men også, at selve skiftet nu følger samme model som med det korte krydsskifte - dvs. at der kun bruges eet drev til skiftet og valget står mellem to buede forbindelser eller en krydsning.
Sporskiftet kan sætte to veje (drej eller lige ud), hvilket ét drev klarer fint. Det må være godt nok til de fleste, at de ikke skal døje med at forbinde to drev, men kan nøjes med ét drev. To drev giver dig jo ikke flere muligheder, blot mere besvær i monteringen af sporskiftet. Så her synes jeg faktisk at det er en mere brugervenlig løsning.
Hvad vil du opnå med to drev?
Det havde været at foretrække, at Märklin havde valgt at bruge to drev som ved det slanke k-skinne krydssporskift, hvilket nemt kunne lade sig gøre i 3-skinne udgaven, men ikke så nemt i 2-skinne udgaven.
Som Klaus skriver, det passer jo bestemt ikke.
Jeg kunne få den tanke, at Märklin er på vej til en langsom udfasning af 3-skinne systemet på samme måde, som Trix i sin tid skilte sig af med Trix-ekspress.
For lige at lukke den ned: Märklin-båden flyder fordi man har holdt fast ved 3-skinne-systemet. Den loyalitet som man nyder fra sin faste enorme fangruppe har ingen andre producenter. Ingen. Det vil man smide væk, hvis man gik 2-skinne-vejen.
Vi skal jo heller ikke narre os selv: 3-skinne-systemet er et unikum der låser brugeren til bestemte produkter. Produkter som brugerne gladeligt køber, hygger sig med og anbefaler til alle deres venner. Det er en kæmpe fordel som producent, og det vil være dårligt købmandsskab at smide det væk.
At køre Märklin (hvor man samler og bygger med Märklin produkter) har udviklet sig til en livsstil. Det er, for de som køber ind på den præmis, mere end "bare" modeljernbane. Den type kunder er alle producenters hotteste ønske (i alle brancher). Märklin kommer aldrig til at droppe det.
Onde tunger kunne argumentere for at Trix, derimod, har Märklin intet at bruge til. Men alle producenter producerer jo lokomotiver i begge lejre, så det gør Märklin selvfølgelig også. Det er jo gode penge for en lille ekstra indsats.