z 21 Problem

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Kruse
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 jan 2014, 13:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

z 21 Problem

Indlæg af Kruse »

Jeg har et problem med Roco Z 21 system til styring.

Jeg har haft systemet gennem flere år og det har altid fungeret perfekt, indtil for nogle få dage siden. Jeg har ikke foretaget nogen ændringer, men pludseligt har jeg fået problemet at ingen af lokomotiverne slet ikke kan køre, men jeg kan tænde og slukke lys, lyset skifter med retningen og lyden på lokomotiverne fungerer også.

Jeg har en sort Z21 og en booster. Jeg har ca 80m spor og omkring 40 adresserede lokomotiver.

Jeg har spænding på skinnerne, ca 16,5 VC. Jeg har et par vendemoduler, som jeg har prøvet at afmontere uden at det har givet nogen ændringer

.Jeg håber en af forummets læserne kan hjælpe mig og give mig et par ideer jeg kan søge fejl efter eller sætte mig i forbindelse med en ekspert der kan hjælpe mig.

venlig hilsen

Jens Kruse

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: z 21 Problem

Indlæg af moppe »

Hej Jens

Jeg ville tage min Z21, forbinde et enkelt spor til den og en håndcontroller.
Så ville jeg resette Z21, håndcontroller og et lokomotiv og så ellers teste om det ene lokomotiv kunne køre (på adresse 3).

Du kan - ved et uheld - få skrevet en CV værdi ud i alle dekodere der gør at ingen lokomotiver vil køre.
Forestil dig at du får sendt maksimal hastighed til 0 på alle lokomotiver, så vil alle tog være “normale” ud over at de ikke vil bevæge sig.

Klaus

Kruse
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 jan 2014, 13:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: z 21 Problem

Indlæg af Kruse »

Hej Klaus
Jeg har afbrudt forbindelsen fra boosteren til anlægget og i stedet forbundet booster udgangen til et uafhængigt stykke spor. Her kan jeg fra Wlan musen styre et lokomotiv uden problemer.
Jeg er sikker på at jeg ikke har omadresseret lokomotiverne, da jeg kan styre både lys og lyd på de rigtige adresser.

Venlig hilsen
Jens

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: z 21 Problem

Indlæg af moppe »

Hvis du på et enkeltstående spor kan køre med lokomotiverne, fejler din styring ikke noget.

Har du et eller anden på skinnerne der kan forstyrre?

Mit råd er at fejlfinde ved at fjerne alt og lige så stille koble en ting på af gangen og teste hver gang der kobles noget på.
På et tidspunkt vil togene ikke bevæge sig igen og så er det den sidste ting du har sluttet til der driller.

Klaus

Besvar