Redigering af sporplan

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Redigering af sporplan

Indlæg af JRA »

15668A38-876B-498F-917D-852F2D1C3597.jpeg

Først rigtig glædelig jul til alle herinde🎄

Og så til mit spørgsmål(se venligst vedlagte billede): jeg er i færd med at redigere min sporplan efter udvidelse af min bane, som også dårlig kan blive mindre(men man skal jo starte et sted…?🤔) og umiddelbart er min ny udvidelse til venstre på sporplanen(!?) som dog ser ud til jf. billedet kun at kunne udvides til højre og nedad? Jeg har så forsøgt at kopiere sporplanen til en ny sporplan, men desværre med samme resultat -banen er forsat placeret således, at jeg ikke kan udvide den til venstre? -øv!

Er jeg nødt til at lave udvidelsen på et nyt billede? Og så skifte mellem de to sporplaner, afhængig af, hvor jeg har brug for at påvirke de respektive magnetartikler?

Jeg har på forhånd spurgt i min klub MJKHH, men alle synes tilsyneladende at have lidt udfordringer med sporplanerne i CS3’eren og kunne ikke hjælpe mig.

Mvh Jørgen

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Redigering af sporplan

Indlæg af Godsbanen »

Hvis du kan udvide den til højre og nedad, burde det kunne lade sig gøre, at udvide den og så bagefter markere/vælge alle elementer og så trække dem ud til siden, så der bliver plads til udvidelse i venstre side.

Jeg går ud fra, at du har den seneste opdatering til CS3, hvor der vistnok er tilføjet flere valg- og redigeringsmuligheder. Jeg bruger en mus i forbindelse med min CS3, der gør arbejdet lidt lettere.

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Redigering af sporplan

Indlæg af JRA »

Tak for svar og jo: jeg skulle have den seneste opdatering-men jeg checker lige👍Jeg synes, at jeg har prøvet det, som du skriver…men jeg havde ikke mulighed for at flytte rundt på den eksisterende sporplan blot kopiere til en ny sporplan?

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Redigering af sporplan

Indlæg af JRA »

Jeg checkede lige min software version som 2.4.0(5), så jeg tænker, at min CS3 er opdateret?

Jeg kan sagtens markere banen på min sporplanen, men ikke flyttet den, som du eller beskriver? …jeg kan kun kopiere den over i en anden sporplan, hvor den så desværre placere sig som oprindelig -så hvis du mener, at man kan det, som du skriver i dit indlæg, ville jeg blive glad, hvis du ville beskrive fremgangsmåden lidt nærmere…

PS. Jeg benytter selvfølglig også mus på min CS3

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Redigering af sporplan

Indlæg af Godsbanen »

Var lige ned og checke, hvordan det kan lade sig gøre.
Én måde er i hvert fald at vælge redigér sporplaner og så ude i "valg" knappen vælge den midterste mulighed. Derefter klikker man rundt på alle elementer på sporplanen, et element ad gangen. Når man klikker og vælger sidste element, holder man knappen nede og trækker så alle de valgte elementer til siden. Det skal nok lige øves et par gange, så man bliver sikker. Hvis nogle få elementer ikke kommer med og bliver flyttet, kan de justeres ind bagefter (der er måske også en "fortryd" der virker hvis det mislykkes, men den fik jeg ikke tjekket).

Det kan sikkert godt drille lidt i starten alt efter hvor og hvordan man klikker osv. Jeg fik heller ikke lige tjekket om der er en "vælg alt" kommando et sted i en menu.
Jeg har forresten samme software version.

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Redigering af sporplan

Indlæg af Niels »

Hej,
I Märklins manual til CS3, der kan downloades i forskellige sprog på deres hjemmeside (se under Downloads og CS3-updates) beskrives hvordan man markerer en hel sporplan (s.25) for eks. at kunne flytte alle elementerne rundt i et hug. Ligeledes beskrives hvordan man kan ændre på total-arealet af sin sporplan (s.21).
Desværre er dokumentet ikke helt up to date, så der findes flere funktioner i CS3'en end beskrevet. Men manualen har det grundlæggende med og er fin at læse igennem en gang i mellem for at opfriske, hvor meget centralen egentlig kan.

Julen er en fin lejlighed til dette. :D

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Redigering af sporplan

Indlæg af JRA »

Tak👍 Det er prøvet(det var vist det eneste, jeg ikke havde prøvet?) og det virker, men skal nok, som du skriver, lige øves et par gange…🤔

Glædelig jul🎄

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Redigering af sporplan

Indlæg af Godsbanen »

Som Niels skriver, er der flere muligheder beskrevet i manualen. F.eks. på side 34. Jeg har bare ikke selv anvendt dem - det er også mere end et år siden, jeg arbejdede med at ændre på sporplaner. Jeg husker også at én af mulighederne gav en fejl på hele sporplanen, som man ikke kunne udbedre, men måtte starte mere eller mindre forfra (lavede et emne om det her for lang tid siden). Det er en god ide at lave en lokal backup på CS3, når man begynder på større ændringer.

Og glædelig jul herfra også.

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Redigering af sporplan

Indlæg af JRA »

Niels skrev: 23 dec 2022, 08:15

Hej,
I Märklins manual til CS3, der kan downloades i forskellige sprog på deres hjemmeside (se under Downloads og CS3-updates) beskrives hvordan man markerer en hel sporplan (s.25) for eks. at kunne flytte alle elementerne rundt i et hug. Ligeledes beskrives hvordan man kan ændre på total-arealet af sin sporplan (s.21).
Desværre er dokumentet ikke helt up to date, så der findes flere funktioner i CS3'en end beskrevet. Men manualen har det grundlæggende med og er fin at læse igennem en gang i mellem for at opfriske, hvor meget centralen egentlig kan.

Julen er en fin lejlighed til dette. :D

Hej Niels

Også tak for dit indlæg -jeg har selvfølgelig læst både manualen og også den engelske “large manual” inden jeg gik i gang for netop at genopfriske min viden fra sidst gang, da det er lidt siden jeg kreerede den oprindelig sporplan og de udfordringer, som jeg beskriver, er således desværre efter jeg har prøvet de forskellige muligheder og som ikke helt fungere, som du beskriver det i dit indlæg med mindre, at du selv har prøvet det?🤔

For i så fald kan jeg så umiddelbart ikke få det til at fungere hos mig: jeg kan sagtens markere hele sporplanen, men kun flytte den til en ny sporplan( og ikke flytte rundt i den oprindelige!?), hvor den placere sig på samme måde: altså helt oppe i ve. “hjørne”, hvor udvidelse af sporplanen kun er mulig ned og til højre-øv

Og ja: julen er fin anledning til sporarbejder😊

Mvh Jørgen

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Redigering af sporplan

Indlæg af JRA »

Godsbanen skrev: 23 dec 2022, 10:01

Som Niels skriver, er der flere muligheder beskrevet i manualen. F.eks. på side 34. Jeg har bare ikke selv anvendt dem - det er også mere end et år siden, jeg arbejdede med at ændre på sporplaner. Jeg husker også at én af mulighederne gav en fejl på hele sporplanen, som man ikke kunne udbedre, men måtte starte mere eller mindre forfra (lavede et emne om det her for lang tid siden). Det er en god ide at lave en lokal backup på CS3, når man begynder på større ændringer.

Og glædelig jul herfra også.

Tak igen🎄 og backup er lavet(både intern såvel som ekstern som det første inden jeg nogensinde gik i gang!) -og dit indlæg omkring at flytte enkelt elementer er nok det eneste det virker😊 selvom det unægtelig havde været nemmere at markere hele området og blot flytte det…😞

Besvar