Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af bygger01 »

Hvor stor er den skærm ( for at give et overblik over, hvordan de forskellige sporskifte står ) ?

Hva' størrelse bane vil du anbefale WLAN til ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af Godsbanen »

bygger01 skrev: 25 jan 2023, 08:52

Hvor stor er den skærm ( for at give et overblik over, hvordan de forskellige sporskifte står ) ?

Hva' størrelse bane vil du anbefale WLAN til ?

Skærmen giver kun oversigt over to sporskifter ad gangen, som det ses omkring 2:26 i denne video:

Eller i manualen (side 12 på tysk):
https://static.maerklin.de/damcontent/5 ... 856334.pdf

Har man et større antal sporskifter og andre artikler, skal der scrolles en del. Skærmen er ikke som på en CS3 eller hvis man spejler en CS3 på en pc eller tablet, hvor man har et visuelt overblik.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af bygger01 »

Har kigget - det giver da "rigtig" overblik - for med 10-12 sporskifter, så skal man have de numreholdere sat op, som jeg kan huske fra barndommens Märklin kataloger, så man var sikker på at finde den rigtige.

Det er nu ikke det, jeg vil kalde fordele med digital.

Og en analog løsning med mine K-spor ville ikke gøre en fattig med mere ledning til trykknapperne i forhold til ledningerne til de 2-3 centralt placerede m83'er .......

Så i mine øjne er WLAN en styre kontrol til en mindre bane, men her ville en alm. MS være meget billigere, og ledningen ville kunne nå, og hvis ikke er der til flere MS'er .....

Med en CS'er er forskellen en styreknappen, men for de penge vil der også være plads til en Ipad, og pludselig kan man have en skærm på størrelse med CS og kunne skifte spor digitalt !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af Søren »

Hvor stor er den skærm ( for at give et overblik over, hvordan de forskellige sporskifte står ) ?

Den er magen til en alm. Mobile Station, så det er samme størrelse som den. Den supporterer sporskifter fra 1 til 320. Du bladrer et sporskifte frem ad gangen. Det er derfor altid en god idé at gruppere sporskifterne indenfor bestemte adresseområder, hvis du ønsker nemmere betjening af sporskifter med din Mobile Station.

Hva' størrelse bane vil du anbefale WLAN til ?

Jeg vil anbefale Mobile Station WLAN til alle der måtte ønske en trådløs styring uanset hvor stor banen er. En klub kan f.eks. have glæde af styringen, og en lille bane kan have glæde af styringen.

I stedet for at skulle tvinge en anbefalet banestørrelse ned over produktet. Så er det egentlig så simpelt som: Hvis du ønsker trådløs styring, så er Mobile Station WLAN noget for dig. Kan du ikke se ideen, så er det ikke for dig.

På samme måde som en Central Station ikke kun er til store anlæg, men bestemt også til små anlæg, hvor man vil gøre brug af de funktioner den tilbyder.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af bygger01 »

Jeg har ikke en sælgerkasket på - måske mere en indkøber’s hat ….

Så hvis vi kigger lidt på priserne:

En MS2 med tilslutning / max. 1000,-
MS2 WLAN med det samme udstyr / 2500 - 3000,-
En CS3 til ca. 5000,-

Som nybegynder ville jeg nok vælge MS2, og hvis banen blev større, ville jeg tage det store hop til en CS3, for i min lomme havde jeg en mobil eller på bordet en tablet

Med WLAN er der for mange penge “spildt” ….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af moppe »

Sådan er vi heldigvis så forskellige.

Jeg nyder eksempelvis mine WLAN mus selv når jeg har bare en lille rundbane med et par sidespor.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af Søren »

Jeg har ikke en sælgerkasket på - måske mere en indkøber’s hat ….

Jeg skriver min personlige mening - det burde være hævet over enhver tvivl, hvis du kigger på historikken i mine indlæg.

Jeg opfatter din bemærkning som at du insinuerer at jeg kun skriver som jeg gør for at sælge, så kender du mig slet ikke og misforstår mine intentioner. Min mening er ikke påvirket af underliggende intentioner om at sælge udstyr; udstyr som jeg i øvrigt ingen gevinst har af at anbefale.

Ja, jeg arbejder for Märklin, men jeg er ikke til fals for ussel mammon og min personlige integritet er vigtigere end at du køber en Mobile Station WLAN.

Derudover skriver du på et forum, som er sat i søen af ønsket om at hjælpe folk med bedst mulige råd inden for modeljernbane, så netop fejlkøb og dårlige oplevelser undgås. Et forum som jeg, personligt, betaler af min egen lomme og har gjort i snart 11 år. Det burde også sige noget.

Og som jeg skriver:
Hvis du ikke kan se ideen med en Mobile Station WLAN, så er det ikke noget for dig. Du kan tydeligvis ikke se ideen, så jeg vil klart anbefale dig at holde dig fra en Mobile Station WLAN.

Selv om jeg har en CS3, så bruger jeg ofte Mobile Station til at styre tog med, så jeg ikke er låst fast ved centralen. Jeg sætter pris på "walk around" funktionalitet. En Mobile Station WLAN vil kun gøre det nemmere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af bygger01 »

Jeg skriver mine indlæg af forskellige grunde …….

Mest fordi der er noget jeg ikke kan finde ud af og søger hjælp, og her er Baneforum et godt sted at spørge !

Eller også fordi jeg mener, at jeg kan bibringe andre en anden synsvinkel på et indlæg !

Det er nok mest for at gøre opmærksom på at der andre måder at komme til løsning på end blot f.eks. at gå ned i modeljernbane forretning for at købe en 250 gr. pose med sand i stedet for at hente en pæn portion fra en byggeplads eller ….

Eller skal man købe Woodland gipsgaze eller på apoteket / nettet og få meget mere for pengene.

Sådan kan man blive ved, og det er her den forhenværende indkøbschef kom op i mig !

Det er også af samme grund, at jeg i går lavede mit opslag om, hva’ man kan få for sine penge ved de 3 Märklin løsninger.

Du og jeg har nogle gange skrevet fra hver sin side om hvor man skal købe sine sager. Du holder som regel på, at det skal være mærkevarer, medens jeg forsøger at komme omkring det for at spare penge, men går naturligvis ud over togforretningerne.

Det værste eksempel på det med priser er det græs vi anvender til vores futtog. For det sælges til måske 1000,- kr/kg ( som regel i en halvdårlig kvalitet med hensyn farveægthed og UV-bestandighed ), og jeg har - da jeg arbejde - købt flere tusind tons om året til 25-40 kr/kg ( dog ikke i små poser ). Her burde de firmaer, der sælger poserne, i det mindste sørge at ægthederne er i orden, men i vores togrum falmer græsset uden at det er udsat for direkte sollys.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af Søren »

Du og jeg har nogle gange skrevet fra hver sin side om hvor man skal købe sine sager. Du holder som regel på, at det skal være mærkevarer, medens jeg forsøger at komme omkring det for at spare penge, men går naturligvis ud over togforretningerne.

Jeg kan ikke se, hvilken plads det har i en tråd om funktionerne i Mobile Station WLAN.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af Godsbanen »

Jeg synes, det er nogle voldsomme påstande fra bygger01s side! Ovenikøbet med opfordring til at stjæle! (Sand fra byggepladser - uanset om det drejer sig om noget man kan kalde bagateller).
Ja, man kan godt hente materialer fra naturen og spare en slat penge. Til gengæld kan der så være mere arbejde med at få materialet tilpasset, så det falder naturligt ind i sceneriet. Rigtigt sand og grus f.eks. kan have små kvartskorn, der stikker ud som noget unaturligt, mens indkøbte specialartikler til modelbrug har en anden, ensartet kvalitet. For den private modelbygger er det heller ikke den største udgiftspost at købe nogle poser og bøtter. Desuden er der hele diskussionen om at holde de danske forretninger i live.
Jeg har også brugt en slat penge på static grass, men det er engangsudgifter, og jeg har haft stor glæde af det store udvalg af forskellige typer, farver og længder fra fabrikanternes side (købt det meste hos Lokdoc som desværre nu er lukket).

Ja, MS2 Wlan koster selvfølgelig penge, men det er frivilligt at købe den. Hvis man i forvejen har en Central station med wifi, kan man vælge at kombinere med smartphone eller tablet for at være ledningsfri og mobil, men muligheden for en ledningsfri MS2 er et fint alternativ.

(Har efterfølgende rettet lidt i de to første linjer i indlægget).

Besvar