Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af Søren »

Hejsa

Som rigtig mange har vidst, har Märklin arbejdet på en trådløs Mobile Station. Det er nu så vidt, at den er annonceret i nyhederne 2023.

Nedenfor finder du en liste med spørgsmål og svar, som måske kan afklare nogle af de tanker du måtte have om den ny Mobile Station WLAN.

Om Mobile Station WLAN

Udgår den aktuelle Mobile Station?
Nej. Den ny Mobile Station WLAN er et supplement til den eksisterende Mobile Station. Den aktuelle Mobile Station forbliver i programmet!

Kommer der en udgave til Trix med grøn knob?
Nej. Mobile Station og Mobile Station WLAN vil i fremtiden kun findes med rød knob. Trix-varianten af Mobile Station med grøn knob udgår.

Er det samme betjening som ved Mobile Station?
Ja. Den ny Mobile Station WLAN har samme brugergrænseflade som den aktuelle Mobile Station. Kender du den aktuelle Mobile Station, så kan du nemt betjene den ny Mobile Station WLAN.

Jeg synes den er svær at betjene... 😒
Øvelse gør mester! 😊💪

Hvilke batterier benytter en Mobile Station WLAN?
Mobile Station WLAN benytter 4 stk. AAA batterier.

Hvor længe holder den strøm?
Det ved jeg ikke. Som med alt andet: Jo mere intensivt brug, jo kortere levetid på batterierne.

Jeg vil til enhver tid anbefale at købe en batterioplader, så du kan have et sæt i laderen og et sæt batterier i din MS WLAN. Dermed kan du hurtigt skifte batterier, når den begynder at klage sig.
Det betyder ikke at jeg forventer den holder i kort tid, det er altid træls at løbe tør for strøm, lige meget hvor lang tid den holder på batteriet. Med et sæt opladte batterier ved hånden, så er du fri for det problem.

Hvilken farve har Mobile Station WLAN?
Den er sort, altså samme farve som Mobile Station uden WLAN.

Må jeg se et billede af Mobile Station WLAN?
Ja, værsgo'

mobile_station_wlan.jpg

Er der ændret på designet, når nu den er trådløs?
Ja. Mobile Station WLAN kommer med en "knob" på bagsiden, så du nemmere kan holde den i hånden og betjene den med tommelfingeren. Når du vender din Mobile Station WLAN på højkant, så vil skærmens indhold rotere med, så det er nemmere at læse.

ms2_wlan_handhalterung.png
ms2_wlan_rotate.png

Er Mobile Station WLAN at betegne som Mobile Station 3?
Nej. Der findes intet produkt der hedder Mobile Station 3. I det aktuelle program findes kun Mobile Station (endda uden 2) og Mobile Station WLAN.

Hvilket varenummer har den?

  • Mobile Station WLAN har varenummer 60667.
  • WLAN modtageboksen har varenummer 60117.

Mobile Station WLAN og Central Station

Kræver Mobile Station WLAN at jeg har en Central Station?
Nej. Mobile Station WLAN kræver IKKE en Central Station (CS). Hvis du ikke har en CS, kan du købe en WLAN modtageboks (60117) så du kan forbinde din Mobile Station WLAN til en eksisterende skinneboks.

Skal jeg bruge en modtagerboks, hvis jeg forbinder til en Central Station?
Nej. Du skal ikke bruge en modtagerboks, når du forbinder din Mobile Station WLAN til en Central Station. Du forbinder i stedet din Mobile Station WLAN til dit Wi-Fi og derigennem forbinder den til din Central Station.

Kan jeg forbinde Mobile Station WLAN til en CS2?
Ja. Mobile Station WLAN kan forbindes til alle Central Station med varenumrene 60213 - 60226.

Bemærk! Du kan ikke forbinde din Mobile Station WLAN til Central Station 1.

Skal min Central Station være på mit hjemmenetværk, før jeg kan forbinde en Mobile Station WLAN?
Ja. Forbindelsen til din CS forudsætter at din CS er forbundet til dit netværk, og at dit netværk udstiller et Wi-Fi.

Hvor mange Mobile Station WLAN kan jeg forbinde til min CS?
Som det ser ud nu, så er der ingen nævneværdig begrænsning. Svaret er: Flere end du får brug for.

Mobile Station WLAN og eksisterende Mobile Station med skinneboks

SKAL jeg have en Mobile Station med kabel for at kunne benytte en Mobile Station WLAN?
Nej. Det SKAL du ikke, du skal i princippet kun bruge en skinneboks (60112, 60113, 60114, 60115 eller 60116), en modtageboks (60117) og så tilslutte din ny Mobile Station WLAN.

De fleste der har en skinneboks, har sikkert også en Mobile Station med kabel i forvejen. Det er dog ikke et krav.

Hvor mange Mobile Station WLAN kan jeg forbinde til min WLAN modtageboks (60117)?
Du kan forbinde 4 Mobile Station WLAN til din modtageboks.

Hvis min eksisterende skinneboks og Mobile Station er grå, kan jeg så stadig udvide med Mobile Station WLAN?
Ja, det kan du godt. Så længe din skinneboks har varenummer (60112, 60113, 60114, 60115 eller 60116).

Kan jeg bruge Mobile Station WLAN med min Mobile Station 1 (60652)?
Nej. Det kan du ikke.

ikke_ms1.png

Kan jeg bruge mine "joysticks" fra Märklin Start-Up med WLAN modetageboksen?
Ja, det kan du faktisk. WLAN modtageboksen har også en IR-modtager, så du kan bruge Märklins IR styreenheder med WLAN modtageboksen. Også selvom du ikke har en Mobile Station WLAN.

maerklin_ir_controller.png

Bemærk! Det gælder ikke Märklin MyWorld styreenhederne.

Hvordan kommer jeg videre?

Hvad skal jeg bruge for at komme i gang?
Har du en Central Station skal du kun bruge en Mobile Station WLAN.

Har du en eksisterende Mobile Station med skinneboks (60116) skal du bruge en WLAN modtageboks (60117) og en Mobile Station WLAN (60667).

Hvornår udkommer Mobile Station WLAN
Det er et fantastisk spørgsmål. Svaret er knap så fantastisk: Ingen ved det på nuværende tidspunkt. Forhåbentlig snart.

Hvad koster Mobile Station WLAN?
Prisen for Mobile Station WLAN kommer til at ligge i omegnen af 1950 - 2000 kr. i vejledende udsalgspris inkl. dansk moms.
Prisen for WLAN modetageboksen ligger i omegnen af 1250 - 1300 kr. i vejledende udsalgspris inkl. dansk moms.

Det var en høj pris. Jeg har set den meget billigere hos en forhandler!
Ja. Det står forhandleren frit for at sætte prisen som de har lyst. Spørg derfor altid om prisen hos din forhandler.

Dermed håber jeg at en del af de mange spørgsmål er besvaret. Har du yderligere spørgsmål, som ikke er dækket af ovenstående, så kan du bare spørge løs! 👍

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af jhcn »

Tak for gennemgangen!!

Her fandt jeg bl.a. svaret på min første tanke - er der en grænse for hvor mange modtagerbokse (og dermed trådløse enheder) man kan tilslutte en CS
Og det er der åbenbart ikke!!

Det kunne jo være interessant i klub-regi

Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af Søren »

Her fandt jeg bl.a. svaret på min første tanke - er der en grænse for hvor mange modtagerbokse (og dermed trådløse enheder) man kan tilslutte en CS
Og det er der åbenbart ikke!!

I den forbindelse er det vigtigt at understrege: Du skal ikke bruge en modtagerboks til en CS. Der er det nok blot at forbinde din Mobile Station WLAN til dit Wi-Fi og derigennem til din CS.

Du skal kun bruge en modtagerboks, hvis du vil forbinde din Mobile Station WLAN til en skinneboks (60116 m.fl.).

Jeg har opdateret listen af spørgsmål.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af bygger01 »

Det var en grundig gennemgang ........

Hvis man sammenlignerne den med den mobil ( eller en IPad, hvor ender med en større skærm end en CS'er ), man har i lommen, har den nye styreenhed den fordel, at der en knap at dreje på, samt et bedre håndtag.

Desuden kræver den ikke, at du har en CS2/3.

Så kan man ikke sige, at den er beregnet til en digital bane, hvor man ikke mener , at en CS'er er nødvendig, men alligevel så stor, at ledningen til en MS er for kort.

Så er der det med prisen - der skal bruges mellem 3000/3500 ( for 50% mere er der til en ny CS3 ), og man får en styrebox, men hvordan med styring af sporskifter & ændringer af loko. dekoder ?

Da jeg aldrig har haft en MS2 i hånden, vil jeg gerne vide om man på MS2 kan skifte sporskifter og også "pille" ved dekoderne på lokomotiverne ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af Søren »

En Mobile Station kan styre op til 40 lokomotiver og 320 magnetartikler (sporskifter, signaler, afkoblingsskinner m.v.).

En Mobile Station kan programmere de mest gængse MFX tabeller.
Derudover kan den læse og skrive CV'er på DCC dekodere (uden begrænsninger).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af bygger01 »

Det er da imponerende ….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

pejft
Stationsforstander
Indlæg: 98
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af pejft »

Jørgen: Det gælder også ledningsversionen af MS2, som koster et sted mellem 6 og 800 kr. brugt.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af bygger01 »

Men er vejen ind ikke så uoverskuelig, at det er lettere med en analog udgave med trykknapper ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af moppe »

Det syntes jeg ikke.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nyhed 2023: Mobile Station WLAN

Indlæg af Søren »

Som alt andet, så skal det jo bare læres. Når du har gjort det et par gange, så sidder den der og så er det ganske enkelt.

"Analog med trykknapper" giver ikke rigtig mening når vi taler digitalt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar