Hornby TT: Radius 3 og problemer med geometrien

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Hornby TT: Radius 3 og problemer med geometrien

Indlæg af Søren »

Der har været lidt snak på Youtube omkring en fejlagtig geometri på Hornbys radius 3 kurver. Jeg tænkte først, at det ikke kunne passe, og gik derfor mit spor igennem.

Der er helt sikkert noget galt med sporet. Hvis jeg forsøger at danne en korrekt cirkel med sporet får jeg et overlap på ca. 5 - 6 cm (målt i midten af sporet).

Jeg har regnet lidt på det og min konklusion er at geometrien i svellebåndet er forkert. I hvert fald i forhold til de mål som Hornby har angivet.

Observation og umiddelbar beregning

Hornby skriver at radius er 353 mm. Det giver en omkreds på 2 * π * 353 = 2217,96 mm.
Hvis jeg samler en oval, inkl. overlap, så får jeg en diameter på ca. 687 mm altså en radius på 343.8 mm. Det giver en omkreds på 2160,16 mm.

Det giver en forskel på 57,81 mm. Overlappet stemmer godt og vel overens med min observation.

Hvad burde de rigtige mål være:

Omkreds: 2217,96 mm (midten af sporet). Længde under en 30 grader kurve 2 * 353 mm * sin(30° / 2) = 182.73 mm.

Faktiske mål

Hvis jeg måler længden af svellebåndet, som længden under kurven, så måler jeg båndet til 179 mm. Det giver en radius på: (179 mm / sin(30°/2)) / 2 = 345,8 mm.

Det er ca. samme radius som målt og observeret. Forskellen er altså ca. 58 mm på de to omkredse.

Hvori ligger problemet så?

Midten af svellebåndet burde have en omkreds på 2217,96 mm. Den er i stedet på 2160,16 mm. Hvorfor det opstår er svært at sige noget om. Det kan være graden på svellebåndet som er forkert. Jeg har ikke en vinkelmåler ved hånden, så jeg har ikke kunne kontrollere det. Det kan også være noget andet.

Hvad med skinnerne?

Det er lidt svært at regne på, da svellebåndet er støbt i sin geometri og skinnerne er bukket derefter. De er i hvert fald ikke 100% i overensstemmelse med svellebåndet. Hvilket også giver nogle underlige samlinger.

Er det et overhovedet problem?

Nej, toget kører fint på sporet, også selvom de er gab mellem skinnerne. Du skal huske på, at gabet er på mindre end 1 mm og forekommer ikke alle steder. Det kan modellerne fint suse henover.

Det er ikke et problem der bør holde dig tilbage, hvis du overvejer at kigge på Hornby TT.

Jeg synes dog Hornby bør korrigere sporet, da det er vildt skuffende at købe et spor med en geometri der ikke passer. Det skal der være styr på.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar