Telexkobling og ESU decoder

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af Skovsgaard »

Godaften

Jeg har installeret en 21 polet LS5-MKL i min gl. N-maskine og udskiftet den gl. decoder med et Lussi adapterprint. Så alt passer perfekt og sukkerknaldhøjtaleren kan præcis placeres allerøverst i tenderen.

Jeg tog udgangspunkt i ESU BR50 lydfilen og modificerede den lidt med danske banegårdsmeddelser osv. Så kan jeg godt leve med en tysk fløjte fremfor en dansk :)

Jeg har installeret en af Märklins telexkoblinger på aux5, den virker sådan set fint. Den bliver fint aktiveret meget kort. Jeg har rodet og regeret for at få en holdetid på omkring fem sekunder. Lige nu har en timeout på godt 5 sekunder, som vist. Jeg har også prøvet om det skulle være power off delay der skulle stilles på, men det giver heller ikke rigtig noget.

telex.JPG

Skal jeg ind og stille direkte i CV'er for at opnå det ønskede?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af moppe »

Om du justerer med den grafiske brugerflade i lokprogrammer eller direkte med cv værdier er det samme.

Et lille hint er at hvis du går i indstillinger i lokprogrammer, kan du få den til at vise, hvilke CV værdier, de enkelte parametre på den grafiske brugerflade ændrer på.

Hvad er du utilfreds med?

Klaus

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af Skovsgaard »

Jeg er utilfreds med at jeg ikke kan styre tiden på telexkoblingen. Jeg ved ikke om jeg har opfattet begreberne forkert :)

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af Søren »

Hvilken digitalstyring har du?

Jeg plejer at konfigurere mine Telex til at slukke efter 2 sekunder. Det gør jeg ved at sætte centralen op til at funktionen er tidsstyret.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af moppe »

Skovsgaard skrev: 22 feb 2023, 16:55

Jeg er utilfreds med at jeg ikke kan styre tiden på telexkoblingen. Jeg ved ikke om jeg har opfattet begreberne forkert :)

Tiden som koblingen er aktiveret er den timout du selv har fundet.

Kig evt her:
viewtopic.php?p=9736#p9736

Klaus

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af Skovsgaard »

Søren skrev: 23 feb 2023, 05:15

Hvilken digitalstyring har du?

Jeg plejer at konfigurere mine Telex til at slukke efter 2 sekunder. Det gør jeg ved at sætte centralen op til at funktionen er tidsstyret.

Jeg har forsøgt at stille tiden på min CS3 til 5 sekunder, også her uden held.

Muligvis har jeg haft gang i for mange flytninger af F-tasterne samtidig med denne programmering. Og et dermed muligt tab af overblikket Jeg genbesøger mit projekt i aften :)

Det er rart at få bekræftet jeg i det mindste kigger i det rigtige retning. Tak for det.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af Søren »

På CS3 gør du det fra konfigurationen af lokomotivets funktioner.

  1. Rediger Lokomotiv
  2. Vælg den "grå" "Konfigurere" fane, vælg funktionen.
  3. Vælg herefter "Tidsfunktion" og angiv værdien 5.
  4. Acceptér og gem.

Det skulle være det hele.

cs3_tidsfunktion.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af bygger01 »

Det skal jeg prøve i morgen, fordi jeg i dag fik sat vores V 70 ( Märklin - 37655 med MFX ), og så lagde jeg efter nogen tid mærke til en summen, og det kom fra lokomotivet- der stod med en hævet telexkobling, og den var også blevet lidt varmere.

Det med at gøre koblingen tidsbestemt havde jeg ikke tænke på, så tak for det ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af Skovsgaard »

Tak Søren

Det var præcis sådan jeg konfigurerede tidsindstillingen, men som sagt løb jeg vist vild i alle mine andre ændringer.

Jeg har nu haft gang i ESU-lokprogrammeren (uden at rode med alt muligt andet samtidig), og det ser umiddelbart fornuftigt ud.

Med den ligger jeg tidsstyring direkte i decoderen, og så vil tidsstyringen i CS3 vel ikke have anden funktion end at få slukket for telexfunktionen rent visuelt på CS'eren? Jeg mener når først jeg har defineret det i decoderen, så kan jeg skrue op og ned i CS'eren uden det vil have nogen effekt?

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af Søren »

Tidsstyringen i dekoderen er at foretrække. Du kan så konfigurere CS3 til at det er en momentfunktion i stedet.

Tidsstyringen på CS3 vil tænde for funktionen i det antal sekunder du angiver, hvorefter den slukker igen automatisk. Den sender en slukkommando til loket, så koblingen lukker.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar