Telexkobling og ESU decoder

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af moppe »

Du kan sætte tiden i både CS og dekoder. Det er enheden med laveste tid der bestemmer.

Jeg vil til enhver tid foretrække at justere tiden i dekoderen, måske udnytte at man kan få "koblingsvalser" til at fungere og så til sidst sætte tiden i centralen til 10-15 sekunder.

Er nogen interesseret i at lære om ESU dekodere og koblinger, er jeg til at snakke med i den næstkommende weekend i Aalborg. Jeg slæber jo nok min LokProgrammer med alligevel :-)

Klaus

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af Skovsgaard »

Nu har jeg, siden sidste søndag, rodet med at få min telex til at fungere. Og rent programmeringsmæssigt fungerer afkobling med en lille vals helt perfekt. Tak for den hjælp.

Nu har jeg testkørt på en lille oval og blev noget urolig over en sveden duft omkring decoder. Telexen åbner og afkobler vogne helt umotiveret efter 1 til 4 minutters kørsel. Ikke godt :(

Min decoder er en LS5 21MTC "MKL" monteret på denne: http://luessi.ch/eshop/oc/decoder-leite ... -8041.html - Jeg havde monteret telex på AUX5 som ikke er forstærket på decoder, men iflg Lussi's beskrivelse er UAX3 til 6 forstærket på adapterprintet.

Da jeg ikke rigtig viste om jeg alligevel havde for stort forbrug på AUX3 ift denne forstærkning, valgte jeg at flytte telex til AUX3, som jo også er forstærket på en "MKL" decoder. Her er der så ikke noget aktivering af telex (jo valsen) der virker (og jeg har husket at flytte funktionen til AUx3) - Til gengæld taber jeg heller ikke vognene.

Gad vide om det adapterprint bare er halv defekt? Jeg har min røggenerator på AUX1 og den virker helt efter bogen? Jeg kunne selvfølgelig prøve at flytte telex til AUX1, men det hjælper jo ikke rigtig på det overordnede problem. Jeg har desværre ikke en ekstra decoder at afprøve med, men det kunne selvfølgelig være en mulighed.

Andre gode forslag, eller er der noget indlysende jeg har overset?

Jeg forsøgte et vedhæfte min .esux-fil, men det må man ikke :)

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Telexkobling og ESU decoder

Indlæg af Skovsgaard »

Nu har jeg testkørt på en lille oval og blev noget urolig over en sveden duft omkring decoder. Telexen åbner og afkobler vogne helt umotiveret efter 1 til 4 minutters kørsel. Ikke godt :(

Efter at have lodet telexen på alle tilgængelige AUX-udgange, nulstillet decoder, og alt andet hvad jeg kunne komme i tanke om, opgav jeg i aftes, nok må være nok. I og med jeg havde nulstillet alt, skulle jeg lige flyttet mine F-taster tilbage hvor jeg ville have dem, meget uautoriseret valgte jeg fra starten af have min telex med koblingsvals på F4.

Set i bakspejlet er det vist en værdifuld information som jeg ikke har informeret om, i denne efterhånden lange tråd.

Ved et tilfælde så jeg at F4 indgik i Random1, som jeg ikke har givet nogen opmærksomhed overhovedet, det var med i den BR50-fil jeg hentede fra ESU og byggede videre på.

Udklipny.JPG

Jeg kunne ikke slette F4, men jeg udskiftede den til en F-tast med en uskyldig lyd uden en fysisk funktion. Nu lader det til at mit lokomotiv heller ikke taber vognene "random".

Jeg er glad nu, og en dyrekøbt erfaring rigere. Jeg skal vist have læst op på hvordan man bruger Random mere avanceret end bare at udskifte en komponent.

Besvar