Hjælp til Hobbytrade F470

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hjælp til Hobbytrade F470

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Jeg undres, du beder om en løsning på at ændre lysstyrken på din F maskine som viser sig at være monteret med en 131 = maerklin – trix dekoder, og så bakker du ud.
Jeg har umiddelbart ikke løsningen idet jeg kører DCC, men det er vel kun en programmerings opgave, derfor find manualen til nævnte dekoder, set dig ind i den digitale verden og udnyt den.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til Hobbytrade F470

Indlæg af bygger01 »

Jamen Madsen, 131 fortæller vel kun at det er en M/T dekode og ikke hvilket nummer/type !

Jeg troede, at så skulle toppen af, og det var det, jeg ikke orkede ….

Så hvis det blot er at rette en CV, så “tør” jeg godt igen.

Hvor finder man forøvrigt den oversigt over dekoder, hvor man læse, hvad 131 står for ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til Hobbytrade F470

Indlæg af bygger01 »

Har nu kigget på det andet indlæg om ledningsfarver og kan se, at der er underpunkter, så i morgen er der atter en dag ……

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til Hobbytrade F470

Indlæg af bygger01 »

Efter at have indlægget med ledningsfarver har jeg prøvet at komme til det underlæggende i Root, men kan ikke på F470, medens det går udmærket med andre maskiner.

Kom ind via konfigurer med en åben lås, og det skærmbillede viste under CV8 131/131, men da jeg indlæste dekoderen stod der 85/131.

F470 / efter åbning
F470 / efter åbning

Brugsanvisningen havde ingen hjælp ud over tegningen af dekoderen viste ca. 21 pins !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til Hobbytrade F470

Indlæg af moppe »

Hvis alt andet fejler, så er Birgit og F470 velkommen til at kigge forbi på Modelbanen en dag jeg er der.
Så kan vi se om ikke jeg kan få dæmpet lyset…

Og - hvis du ellers kan opføre dig pænt, så kan det også være at du må komme med ;-)

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til Hobbytrade F470

Indlæg af bygger01 »

Der skrives:

Det har du jo lige fortalt kode 131 er märklin.

Den næste der foreslås er at udlæse decoderen en gang til her kan du så se hvilken nummer decoderen har det står lige under 131 og kaldes i teksten artikelnummer

Man kan blive klogere - jeg troede, når jeg havde det på et programmerings spor - så var det indstillingerne, der dukkede op, men sådan er der så meget .....

Nu er der kommet et indspark fra Klaus, og det kan Birgit ikke stå for, så en tur skal laves efter Påske, hvor vi så skal via:

https://architegn.dk/shop/frontpage.html

Der mangles faktisk kun en dato eller to fra Klaus / Tilmeld fra Herning

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hjælp til Hobbytrade F470

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Hermed en link til kode for dekoderproducenter http://www.nmra.org/sites/default/files ... _2_2_5.pdf som viser at det er en Uhlenbrock / Trix dekoder der er monteret i din F maskine. F maskinen er ab. fabrik forsynet med pluX stik til dekoderen og da din maskine er et AC = 3 skinne lok har det måske været eneste mulighed. Det er noget rod når disse 2 fabrikanter blander sig men det burde være muligt at programmere i DCC mode. CV113 = frontlys hvor 0 er = ingen lys og 255 er max. lys.
Tag du Birgit med og besøg Klaus / Moppe, jeg er sikker på at han kan det der med CV værdier. Kig ham over skulderen og få forklaret det grundlæggende ved CV programmering.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til Hobbytrade F470

Indlæg af bygger01 »

Inden turen østpå så skal CV113 prøves

Tallet der dukker op, må vi vise, hvor vi lige står …

Jeg plejer at glemme den slags, så Birgit må foran med hendes bedre hukommelse ….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til Hobbytrade F470

Indlæg af bygger01 »

Beklager Madsen, men den CV 113 blev ikke accepteret ….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hjælp til Hobbytrade F470

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
CV 113 var fra en Maerklin dekoder, beklager.
Vi ved at det er en Uhlenbrock pluX 16 dekoder der er monteret i dit lok. Derfor Google, Uhlenbrock plux16, og fundet UH76150 hos Felderbanen, så nu har vi nummeret på dekoderen der er monteret i din F maskine.
UH76150 er gammel og derfor udgået af produktion men manualen findes stadig.
Hermed link til manualen hos Uhlenbrock og den viser at det er CV50 der skal justeres.
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service ... s76150.pdf

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Besvar