Autonom signalstyring med Viessmann komponenter og selvbyg

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5242
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Autonom signalstyring med Viessmann komponenter og selvbyg

Indlæg af Søren »

På mit anlæg er jeg i gang med at renovere den foreløbige endestation. I den forbindelse eksperimenterer jeg med autonom signalstyring.

Jeg kan godt lide ideen om at mine moduler er én enhed som blot skal have strøm. Derfor har jeg kigget på løsninger, hvor signallogikken kan ligge i modulet i stedet for i digitalcentralen.

Viessmann leverer et hav af forskellige muligheder for styring af signaler, der er flere redundante produkter, så det er om at vælge de rigtige til opgaven. Jeg havde to styringer til udkørselssignaler liggende på hylden, så det er med udgangspunkt i dem at jeg har bygget min løsning. Det kan godt gøres mere simpelt, hvis du investerer korrekt fra starten. Det beskriver jeg til sidst.

Jeg havde følgende krav til min styring:

  • Autonom. Styringen skal fungere udelukkende med én strømkilde.
  • Strømkilden skal være separat fra banestrømmen. Modulet har sin egen strømforsyning til komponenter.
  • Digitalcentralen skal kun levere skiftekommandoer til signalerne og strøm til sporet.
  • Jeg skal kunne udnytte togstyringen (afbrudt strømkreds) der er indbygget i signalmodulet.
  • Det skal virke med mine bremsemoduler (ABC).
  • Tog med styrevogne skal kunne standse korrekt foran signalerne.
P_20230727_125610.jpg

Om signalmodulerne

Styringerne er old school og håndterer logikken omkring signalet, så signalet i princippet fungerer som en magnetartikel. Det er et super gammelt, men velfungerende princip.
Det betyder at du kan styre signalet med en dekoder som f.eks. Märklins m83 eller lign. Det er en meget god måde at gøre det på, hvis du ikke ønsker at benytte en dedikeret signaldekoder.

Bemærk! Det også er en dyr måde, så du kan med fordel kigge på en dedikeret signaldekoder, hvis du ikke har modulerne i forvejen.

5223-1.jpg

Min styring fungerer kun med Viessmanns signaler uden Multiplex-stik. Jeg vil anbefale at kigge på Multiplex-signalerne, hvis du ikke har nogen signaler i forvejen og ønsker at benytte Viessmann signaler. Det er nemmere, og én Multiplex dekoder kan erstatte både dekoder og begge styremoduler. Signalerne koster ca. det samme, og du sparer kroner på Multiplex-modulerne. Så ingen grund til at lade være.

Princippet jeg beskriver kan også benyttes til Märklins signaler (kun 2-skinne) og her sparer du en væsentlig del af kablingen, da Märklins signaler har indbygget dekoder. Igen, jeg havde Viessmanns udstyr liggende, så det er det jeg benytter her.

Opbygningen

Mit setup består af en magnetartikeldekoder 5280, to signalmoduler til udkørselssignaler (5223) og et relæ (5552). Systemet her betjener både spor 1 og spor 2 på stationen. Du kigger altså på et setup til to signaler.

Farvekoderne på kablerne er følgende:

  • Rød = Banestrøm
  • Brun = Stelforbindelse (banestrøm)
  • Gul = Strøm til komponenter
  • Brun = Stelforbindelse (komponenter). Jeg ændrer denne til sort senere, for at undgå forvirring.
  • Lilla = Strøm til signaler
  • Hvid = Stelforbindelse signaler
  • Blå = Skiftekommandoer til signaler
  • Grå = Feedback fra anlæg / neutral
P_20230730_065336.jpg

Magnetartikeldekoderens (5280) (længst til venstre) opgave er at styre signalmodulerne, samt servoen til sporskiftet ved indkørslen. Det er en fordel ved præcis den dekoder, at den har to outputs til servostyring. Dermed kan den håndtere opgaver, hvor jeg ellers skulle have en separat servodekoder.

P_20230730_065414.jpg

Signalmodulerne er forbundet til hver to udgange på dekoderen (blå kabler). Udkørselssignaler har fire signalbilleder, så de kræver hver to adresser. Signalmodulets udgange er forbundet direkte til signalet (lilla kabler). Signalmodulets udgang til sporet er forbundet til relæet (5552) (længst til højre). Alt dette følger Viessmanns vejledninger.

Dernæst har jeg to distrubutions strips til strømmen. Viessmanns strips er delt op, så hver side er forsynet uafhængigt at hinanden. Den brune strip har derfor stelforbindelsen til banestrømmen på den ene side, og stelforbindelsen til komponenter og signaler på den anden side. Det samme er gældende for den røde strip med strømmen til komponenterne på siden med de gule stik. Du kan godt få en gul strip, men der er ingen grund til det.

P_20230730_065422.jpg

Til sidst relæet som styrer strømmen til skinnerne.

Hvordan fungerer det

Her beskrevet for ét signal. Husk at opbygningen består af to signaler, så der er dobbelt op på alt hvad jeg beskriver.

Det er min CS3 som styrer signalerne ved at sende kommandoer til dekoderen (5280). Signalet har fire aspekter (stop, kør, kør langsomt, rangerkørsel tilladt). Hvis signalet står på rødt, vil signalmodulet slukke for strømmen til sporet, hvorved toget vil standse.

For at kunne køre med styrevogn forrest, afbryder jeg strømmen i hele blokken. Derved standser lokomotivet hvorend det befinder sig i blokken, og styrevognen standser pænt foran signalet.

For at sikre den mulighed benytter jeg relæet (5552). Relæet sikrer at levere strøm til sporet uanset hvad signalet står til. Signalmodulets indbyggede relæ kan derved stå til rødt, men toget kan stadig køre frem til signalet.

For at sikre at toget standser har jeg indbygget en reedkontakt foran signalet, som toget aktiverer med en magnet. Når det sker vil relæet (5552) flippe strømmen over til signalmodulets output og HVIS signalmodulet står til rødt, vil strømmen blive afbrudt til sporet og toget vil standse. Når signalmodulet igen stilles til grønt, vil strømmen komme tilbage og toget vil fortsætte.

Bemærk! Styrevognen skal have en magnet ligesom lokomotivet. Det er altid den forreste vogn eller lokomotivet, der skal aktivere reedkontakten.

På den anden side af signalet sidder endnu en reedkontakt, som sikrer at relæet slår tilbage til sin normaltilstand. Så det næste tog kan starte processen forfra.

Bremsemodul

Det er ikke særlig pænt blot at afbryde strømmen i sporet. Toget standser, men det sker brat og der er ingen strøm, hvorved alt slukker, inkl. lyde, lys i vogne osv. Det har jeg løst med ABC bremsesystemet.

ABC systemet gør at toget standser pænt når dekoderen opdager en ændring i det digitale signal (kort fortalt). Den ændring indfører jeg med fem dioder i serie.

Det eneste jeg skal køre er at sætte bremsemodulet henover udgangen på signalmodulet så strømmen, når den er afbrudt af modulet, i stedet flyder gennem dioderne. Herved opnås ændringen i digitalsignalet og toget vil standse pænt foran signalet.

Her er mit bremsemodul sat over udgangen på signalmodulet. Jeg bruger små bananstik, så det er nemt lige at klipse modulet på. Derved opnås bremsefunktionen og logikken følger stadig den samme. Det er smart, da princippet med det strømløse stykke er supernemt at forstå og jeg "opgraderer" bare funktionen uden at ændre på princippet.

P_20230730_065921.jpg

Fordelen ved ABC er at toget stadig kan nås med kommandoer. Så du kan slukke og tænde lyset, lyden osv. Du kan også trække tilbage fra et rødt signal, ABC forhindrer kun kørsel i kørselsretningen. Selv dette kan du overstyre i lokomotivet ved at aktivere rangerkørsel, og derved passere et rødt signal.

ABC er desuden retningsbestemt, så toget kan opdage om ændringen kommer i højre eller venstre skinne, hvorved det kun bremser hvis det kører i en bestemt retning (kun 2-skinne). ABC giver et hav af muligheder.

Ulempe: Du skal skifte dine dekodere til en der understøtter ABC. Jeg har derfor måtte skifte dekodere i de lokomotiver der skal køre på anlægget. Jeg har skiftet til ESU LokPilot 5. Men andre dekodere fra Lenz, Zimo etc. understøtter også ABC. Märklins MLD3 og MSD3 dekodere understøtter desværre ikke ABC. Det er selvfølgelig altid muligt bare at køre efter signalbillederne og selv standse ved signalerne. Togene der skal indgå i automatikken har fået ABC-dekodere.

Tilbagefald til rødt

En senere reedkontakt i udkørslen stiller signalet tilbage til rødt. Kontakten aktiverer en udgang på et S88 modul, hvorved min CS3 stiller signalet til rødt. Reedkontakten er ikke en del af ovenstående setup og fungerer som almindelig tilbagemelding.
Signalet går først på rødt når den sidste vogn har forladt blokken. Det er det eneste irriterende ved mit nuværende setup. Jeg så gerne at det skete tidligere, men lige nu må det være godt nok.

Om reedkontakter

Der findes deciderede reedkontakter i handlen som er beregnet til modeltog. Disse er ofte meget klodsede og tager sig ikke så pænt ud. På mit anlæg har jeg forsøgt at kamouflere dem som en del af teknikken omkring signalet. Jeg er dog gået over til at bygge dem selv og har derved opnået en mere anonym kontakt.

På billedet kan du se en kontakt fra Viessmann, som er kamoufleret som en del af teknikken med en signalstyringsattrap fra Noch og lidt gule ledninger. Fem sveller bag det bagerste signal sidder min egen kontakt. Dette er et lille reedrør beskyttet af krympeflex og malet i samme farve som sporet. Jeg synes det er en acceptabel løsning.

P_20230708_074421.jpg

Konklusion

Er det nemt det her? Måske, jeg ved sg' ikke rigtig. Jeg synes jeg har fået løst min umiddelbare problemstilling, og det fungerer godt og pålideligt. Det er vigtigt.

Det ville selvfølgelig være muligt at programmere det hele i CS3, men så vil logikken ligge i centralen og ikke i modulet, og det var jo mit ønske.

Jeg synes der er voldsom meget kabling, men det er faktisk ikke meget mere kabling end der ville have været ved en ren digital løsning. Kablingen ville blot gå til feedbackmoduler i stedet.

Det er helt sikkert nemmere at bruge Viessmanns Multiplex-signaler i stedet og slippe for signalmodulerne, da det hele er samlet i én dekoder til to signaler. Bremsefunktionen kan også bygges direkte på Multiplex-dekoderen, hvorved jeg slipper for en væsentlig mængde kabler. Det er klart sådan at jeg vil bygge de næste stationer.

Jeg har her brugt Viessmanns komponenter, men styringen kan også opnås med f.eks. Märklin m83 og Viessmanns signalmoduler eller du kan bruge en ESU SignalPilot og spare både dekoder og signalstyring. Til gengæld skal du bekoste en ESU SwitchPilot extension, da SignalPilot ikke har udgang til sporet. Så du flytter mest af alt udgifterne rundt. Jeg foretrækker alt fra én leverandør hvis jeg har muligheden, så er jeg sikker på at tingene fungerer som beskrevet.

Det var en længere smøre, men inspirationen er herved givet videre, hvis du skulle få lyst til at lege med autonom styring.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar