Sporskifte med servomotor

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Sporskifte med servomotor

Indlæg af Chr »

Hej

Hvor kan man tilslutte en servomotor på sportskifter fra Minitrix?
Jeg er ved at lave en bane i skala N med Minitrix skinner, hvor jeg har købt servomotor og sporskifter som på billedet, med tilslutning til ESU Switch Pilot.

ServoPoint.png

Alle videoer og info jeg kan finde på nettet om sporskifter med servo generelt, viser at stangen på motoren sættes igennem hullet i tværbjælken på sporskiftet. Der er dog intet sted på de sporskifter jeg har, hvor den kan komme igennem eller sættes på:

Sporskifte.png

Er det meningen, at man skal tilslutte den på den røde pind, som også er til manuelt skifte?

Mvh.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Søren »

Nej. Du borer et hul i træksvellen og sætter pinden igennem. Vær opmærksom på om der evt er en låsemekanisme eller lign som forhindrer sporskiftet i at stille sig uafhængigt af det røde håndtag. Hvis der er, så skal den mekanisme deaktiveres ellers vil det ikke virke.

Langt fra alle sporskifter er designet med servostyring i tankerne.

Jeg tænker godt dine sporskifter kan modificeres, men der er andre typer (f.eks. PECO) som er bedre egnet til servodrev. Men prøv da.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Chr »

Mange tak for svar!
Tanken om at bore et hul i træsvellen havde også strefjet mig - Jeg tænkte dog at det var risikabelt, da der løber en metaltråd midt i svellen, som ser ud til at være den der skifter sporet. Jeg må prøve om man kan bore ved siden af..
Jeg kan umiddelbart ikke ved et kort forsøg i dag få deaktiveret låsemekanismen, men er blevet vejledt i køb af servo sammen med sporskiftet, så mon ikke det er muligt.

Mvh.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4488
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af moppe »

Skal jeg være helt ærlig, så egner minitrix sporskiftet sig ikke til ombygning til servomotorer for en begynder udi servomotorer.

Sporskiftet indeholder en masse mekanik inde under metalpladen, som også styre strømmen til tunger/hjertestykke.
Et hul i trækbjælken alene vil ikke skifte strømmen i hjertestykket og du skal fjerne ALT mekanik bag metalpladen, lodde ledninger på forskellige steder og have en switchpilot extension til at styre strømmen i hjertestykket.

Klaus

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af ErikL »

Hej.

Lige en lille advarsel, hvis du piller bagepladen af, er det utroligt svært at samle igen.

Faktisk kan man fjerne den røde pind ved at trække forsigtigt i den, det kunne måske så lykkedes at bore et lille hul i denne. Men pas på når den skal på plads igen ikke trykke for hårdt så går det i stykker inden i og er vildt svært at reparere (læs tager lang til, eller ud).

Jeg må sige at de sporskifter er forholdsvis sårbare også hvis de fast monteres de skal ligge helt plant.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Søren »

Jeg må sige at de sporskifter er forholdsvis sårbare også hvis de fast monteres de skal ligge helt plant.

Generelt set skal du tilstræbe at lægge sporskifter m.v. helt plant. Det giver det bedste resultat, uanset fabrikat.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Søren »

men er blevet vejledt i køb af servo sammen med sporskiftet, så mon ikke det er muligt.

Det er lidt bekymrende, hvis du er blevet vejledt i køb af servo sammen med sporskiftet. Der er ingen umiddelbar nem måde at gøre det på med den type sporskifter. Sporskifterne er beregnet til magnetspoledrev, som fås plug n play fra Minitrix.

Alt kan selvfølgelig lade sig gøre, på den ene eller anden måde, men til Minitrix sporskifterne, så er det Minitrix drevene. De vil give det bedste resultat.

Varenumrene er:
14934 - Venstre sporskifte
14935 - Højre sporskifte

Omend det ikke skifter langsomt, som en servomotor. Hvis du vil have langsomt skiftende sporskifter, så tror jeg du får mere ud af PECO skifterne eller lign.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af bygger01 »

På Stummi er skrevet noget om andre drev / Bl.a. her:

https://www.stummiforum.de/t208059f3-gi ... msg2473232

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Chr »

Mange tak for svar til jer alle. Jeg havde ikke selv tænkt, at hjertestykket kunne give problemer ifb. med montering af en servo.
Som jeg kan høre det, så er det en dårlig idé med det sportskifte jeg har sammen med en servo (som begynder i hvert fald). Jeg valgte servo frem for minitrix drevene grundet udseendet af drevene på banen, som jeg ikke er meget for.

Er der nogle sporskifter, som er bedre egnede til servostyring, I kan anbefale sammen med minitrixskinner?

Mvh.

Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Chr »

moppe skrev: 19 sep 2023, 21:03

Skal jeg være helt ærlig, så egner minitrix sporskiftet sig ikke til ombygning til servomotorer for en begynder udi servomotorer.

Sporskiftet indeholder en masse mekanik inde under metalpladen, som også styre strømmen til tunger/hjertestykke.
Et hul i trækbjælken alene vil ikke skifte strømmen i hjertestykket og du skal fjerne ALT mekanik bag metalpladen, lodde ledninger på forskellige steder og have en switchpilot extension til at styre strømmen i hjertestykket.

Klaus

Søren skrev: 20 sep 2023, 10:33

men er blevet vejledt i køb af servo sammen med sporskiftet, så mon ikke det er muligt.

Det er lidt bekymrende, hvis du er blevet vejledt i køb af servo sammen med sporskiftet. Der er ingen umiddelbar nem måde at gøre det på med den type sporskifter. Sporskifterne er beregnet til magnetspoledrev, som fås plug n play fra Minitrix.

Gælder det også for minitrix sporskifterne uden metal hjertestykke? F.eks. varenr. 14955, eller er det stadig mere problematisk end f.eks. peco sporskifter?

Mvh.

Besvar