Montering af lyssæt i Fleischmann Desiro

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Maniell
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 08 jul 2023, 17:20
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: peco code 55

Montering af lyssæt i Fleischmann Desiro

Indlæg af Maniell »

Jeg har købt en Fleischmann Desiro 742080 og er meget glad for den.

Desværre bliver den ikke leveret med lys i kabinen, som så skal tilkøbes, hvis man gerne vil have det. Lyssættet som jeg netop har modtaget 946501, er jeg lidt nervøs for at montere, da det er længere end vognen, og som jeg forstår skal klippes til.

Har kigget på brugsanvisningen, umiddelbart til at forstå, men for at være ærlig, jeg tør ... ikke begynde at klippe m.m. Er der nogen der kan hjælpe?

IMG_6836.jpg
brugsanvisning.jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4518
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Montering af lyssæt i Fleischmann Desiro

Indlæg af moppe »

I første ombæring, så prøv at montere dem, uden at klippe dem til - og selvfølgelig uden at montere overdelene af togsættet.

Når det virker, så tag et par gode billeder og post dem her. Så kigger vi på det der med at klippe over.

Klaus

Maniell
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 08 jul 2023, 17:20
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: peco code 55

Re: Montering af lyssæt i Fleischmann Desiro

Indlæg af Maniell »

Hej Klaus:)

Super tak for, at du er med inde over. Det er jeg rigtig glad for.

Jeg har efter bedste evne, monteret dem som jeg har forstået det. Det første billede, som jeg forstår, er den side der skal vendes op ad, når jeg montere det rigtigt. På det andet billede har jeg vendt undersiden op ad, som man bedre kan se, hvor man skal klippe, tænker jeg.

Når jeg kigger lidt nærmere på billederne i højre side, hvor tappen for enden af lyssættet sidder, skal det bredde stykke lige før tappen, vel helt op på toppen af kanten på det blå endestykke, tænker jeg?

Ret mig endelig hvis jeg har misforstået noget.

IMG_6838.jpg
IMG_6839.jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4518
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Montering af lyssæt i Fleischmann Desiro

Indlæg af moppe »

Min umiddelbare tanke er at du skal klippe den over ved hul nummer 19.

Klippested.jpg

Når du monterer den, tror jeg ikke at den må stikke længere frem end den forreste væg (den in mod førerkabinen) da førerkabinen - der sidder fast i overdelen - så ikke kan være der.

Klaus

Maniell
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 08 jul 2023, 17:20
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: peco code 55

Re: Montering af lyssæt i Fleischmann Desiro

Indlæg af Maniell »

Ok det prøver jeg. Det virker som om det lille stykke med + - skal rage ud over den forreste væg ind mod førerkabinen ifølge brugsanvisningen. Er det ikke rigtigt?

Klaus, hvordan skal lyssættet vende, som billede 1 eller 2..?

Hvordan for det egentlig strøm? Ved hjælp af de små metalklemmer, jeg fastgører lyssættet med?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4518
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Montering af lyssæt i Fleischmann Desiro

Indlæg af moppe »

Maniell skrev: 23 dec 2023, 17:44

Ok det prøver jeg. Det virker som om det lille stykke med + - skal rage ud over den forreste væg ind mod førerkabinen ifølge brugsanvisningen. Er det ikke rigtigt?

Det tror jeg ikke. Så tror jeg ikke at du kan få overdelen ned over. Stykket med + og - skal du bruge til noget, hvis du sætter det i en personvogn

Maniell skrev: 23 dec 2023, 17:44

Klaus, hvordan skal lyssættet vende, som billede 1 eller 2..?

Komponenterne skal vende nedad.

Maniell skrev: 23 dec 2023, 17:44

Hvordan for det egentlig strøm? Ved hjælp af de små metalklemmer, jeg fastgører lyssættet med?

Jeps

Klaus

Maniell
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 08 jul 2023, 17:20
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: peco code 55

Re: Montering af lyssæt i Fleischmann Desiro

Indlæg af Maniell »

Tak for svar Klaus:)
Og super tak for din hjælp, det betyder rigtig meget. Jeg skal lige på arbejde, så der går lige et par dage, før jeg kaster mig ud i dag. Rigtig god jul.

Besvar