hej har et problem med en mârklin 39935 skinnestopper som opfører sig mærkelig. Hvis jeg starter min CS2 op og den står på banen går CS2 i nødstop. så ligger jeg papir under slæbeskoen ,den starter op uden kortslutning ,hiver papir ud så kører skinnestopper normalt ind til man tar nødstop eller sker en kortslutning så kan man ikke resætte før der kommer papir under igen ,en længere pause i nødstop kan og også gøre at man kan starte op igen.Det er et problem jeg aldrig har prøvet før og den er først begyndt nu her med det ????????
problem med skinnestopper 39935
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5265
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: problem med skinnestopper 39935
Er du sikker på at det er en decideret kortslutning og ikke en overbelastning af outputtet på din CS? Hvad siger strømforbruget i CS'eren, når skinnestopperen ikke er på sporet? Hvis din CS ligger lige i underkanten af dens maksimalt tilladte forbrug, så kan en ekstra model udløse en overbelastning af outputtet og så trækker CS'eren nødstoppet. Hvis din skinnestopper kan køre normalt, så kan den ikke være defekt på en måde der skaber en kortslutning.
Kobl din CS fra dit anlæg, sæt den til en stump skinne og sæt skinnestopperen på skinnen. Se hvad der sker, hvis den kører normalt, og der ikke kommer et nødstop, så er mit gæt, at der er et højt strømforbrug generelt i anlægget.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Trafikelev
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 26 dec 2023, 13:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: mârklin c + k
- Geografisk sted: thisted
Re: problem med skinnestopper 39935
det er kun skinnestopperen der giver problemer ikke de andre ca 50 lokomotiver på banen volt ved nødstop ca 22,5 volt drift ca 17,5 volt CS2 er ikke volsom belastet når man ser på grafen måske 33% tror ikke der er forskel på strømforbruget om den er på eller ej må jeg lige se efter i morgen den giver umiddelbart ikke problemer på prøvesporet .Man kan høre på skinnestopperen at det er den der udløser nødstop ,med tydelig kortslutning s lyd ved ikke om der muligvis kan være for mange meter spor kun på 1 60 Wa trafo men stadig de andre 50 laver ikke ballade
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 200
- Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K+C
- Geografisk sted: DK-4070
Re: problem med skinnestopper 39935
du skriver at der ikke er problemer på prøvesporet, og her går jeg ud fra at du mener programmeringssporet.
Det er en ret vigtig oplysning, da programmeringssporet har en lavere værdi for strømbegrænseren end hovedsporet, derfor viser det at skinnestopperen virker som den skal.
Jeg er overbevist om at dit problem er at når skinnestopperen bliver aktiveret på hovedsporet, så stiger strømmen til et niveau der aktiverer strømbegrænseren (som Søren tidligere har skrevet).
Jeg vil foreslå dig at lave følgende test:
- sætte skinnestopperen på programmeringssporet. Tryk på "Setup" fanen på CS2, og derefter skal du vælge "Info" knappen forneden. Se her hvor meget strøm skinnestopperen bruger ved at aflæse strømforbruget under "Strøm programmeringsspor". Strømforbruget skal aflæses når skinnestopperen bliver aktiveret.
- tag skinnestopperen helt væk fra sporene. Tryk på "Setup" fanen på CS2, og derefter skal du vælge "Info" knappen forneden. Se her hvor meget strøm resten af dit anlæg bruger, ved at aflæse strømforbruget under "Strøm hovedspor". Derefter sætter du skinnestopperen på hovedsporet, og følger udviklingen i strømforbruget under "Strøm hovedspor", når skinnestopperen aktiveres.
Du må meget gerne skrive hvilke værdier af strømmen du iagttager i de 2 test.
Mvh Per
PS: hvor og hvordan har du målt de to spændinger du har opgivet (22,5 Volt og 17,5 Volt)? Er det AC målt direkte på transformatoren?
Prøv i stedet at se på spændingen på som CS2 angiver under "Setup" fanen på CS2, og "Info" knappen forneden.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 200
- Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K+C
- Geografisk sted: DK-4070
Re: problem med skinnestopper 39935
se venligst bort fra min kommentar omkring spændingen, for den er selvfølgelig udlæst under "Info". Jeg tænkte ikke lige på at den også viser spændingen når CS2 er i Nødstop. Man kan se at det er en transformator der leverer strøm til CS2, da der er meget stor forskel på den ubelastede spænding og spændingen under belastning. Man kan med fordel anvende en 60061/60041 strømforsyning, da den leverer en meget mere konstant spænding under belastning.
Mvh Per
-
- Trafikelev
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 26 dec 2023, 13:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: mârklin c + k
- Geografisk sted: thisted
Re: problem med skinnestopper 39935
hej Per R jeg har prøvet som du skriver skinnestopper på programeringsspor aflæst strømforbrug 0,070A sk stopperen aktiveret med lys lyd m.m 0,87 - til ca 0,100 sk stop af sporet aflæst strømforbrug hovedspor 1,55A med skinnestopper på hovedspor 1,62 A uden noget aktiveret på den 1,63 A med lys lyd . Når den også kører 1,72 A .I dag viser cs 2 så driftspænding på 17 v / 21,4 ved nødstop . Trafo er en 60052 kan der være tale om at der er behov for en booster der er da nogle 100 meter skinner tilsluttet venlig hilsen Poul
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 200
- Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K+C
- Geografisk sted: DK-4070
Re: problem med skinnestopper 39935
Jeg tror stadig problemet er overbevist om at problemet er overbelastning. Og det du beskriver i starten med at lægge papir under slæbeskoen, fik mig til at tænke på om du måske har nogle enheder der trækker meget strøm, når man tænder for strømmen. Det kunne være en eller flere m83 eller m84 der er monteret uden den ekstra 32 VA strømforsyning som Märklin anbefaler. Jeg ved at der sidder en stor kondensator (2200 uF) inden i og den skal lades op af skinnestrømmen når der tændes for strømmen, medmindre der er monteret en strømforsyning.
Men jeg tror at en booster vil hjælpe.
Mvh Per
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 280
- Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: problem med skinnestopper 39935
Kan der ikke være en fejl på ballast-tamperen? Vil en booster løse problemet? En booster forsyner, så vidt jeg ved, kun en afgrænset del af et anlæg, og hvad nu hvis ballastmaskinen ikke står på den del boosteren forsyner ved start og stop?
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4553
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: problem med skinnestopper 39935
Antal meter af spor, har intet at sige med strømforbruget. Skinnerne bruger ikke strøm...
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4553
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: problem med skinnestopper 39935
Har det altid været sådan, eller er det noget der er begyndt for nyligt?
Hvad sker der, hvid du kobler et stykke skinne til sporudgangen (tager ledningerne væk over til resten af anlægget) din CS og kun har skinnestopperen på den skinne?
Får du så også kortslutning?
Det du døjer med er opstartsstrøm.
Din skinnestopper har en kondensator indbygget, som gør at den kan køre hen over steder uden strøm. Hvis ikke der er en modstand til at lade kondensatoren op, vil den trække en høj strøm, når strømmen kommer igen og det kan være lige netop den der gør at din CS slår fra.
Det er blevet "moderne" at indbygge LED belysning i vogne, med LED bånd. Her bruger man en ensretter til at udglatte digitalspændingen til jævnspænding og en kondensator til at fjerne "blinkeriet" fra digitalspændingen (og holde lyset i gang, selvom sporet er beskidt).
Der sælges fra tyske webshops små print der indeholder ensretter og kondensator og modstand til lyset, men som IKKE indeholder en oplademodstand til kondensatoren.
Bygger man nok af disse ind i sine personvogne, trækker de en voldsom strøm, når man tænder for sin digitalcentral - så meget at har du nok vogne, så melder centralen om kortslutning, fuldstændigt som du det du oplever.
Det kan være at du har noget lignende på dit anlæg og at det er skinnestopperen og ikke fem vogne ekstra der gør at opstartsstrømmen er så høj at centralen melder kortslutning.
Hvis du kigger på strømmonitoren i din CS, når anlægget først er i drift, ser du ikke opstartsstrømmen.
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk