Elektronik og digitaldrift

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Elektronik og digitaldrift

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Spørgsmål vedrørende CS3? Er det muligt at indstille en pulsetid sammen med en hændelse, eks. ved betjening af et sporskifte på sportavlen på CS3eren?

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af bygger01 »

Under min undervisning af Aage i lørdags, har han vist nogle muligheder !

Bl.a. en forsinkelse, så nå man åbne for en hændelse - f.eks. hvor en stamme holder ved et indkørselsignal til station, så stilles div. sporskifterne + indkørselssignalet på grønt ( + et udkørselssignal på grønt + et udkørselssignal på rødt ( det er her det rumler i mine tanker om et antal bremsemoduler ) + indkørselssignalet igen på rødt efter 30 sekunder).

Er det du mener med pulstiden ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Nej, pulsetiden er i min terminologi den " tid " en sporskifte dekoder afgiver spænding til et sporskifte, kan CS3 også indstilles til en pulsetid ved en hændelse?

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af bygger01 »

Jamen med LS150 har Du vist mig vejen ….

Men med m83 fra Märklin er det med mfx indmelding, så mon det ikke er via CS3’er, men hvis andre ikke har svaret, så har Aage været her på onsdag, så her kan jeg måske skrivet lidt senere ..

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Nu er dine LS150 vel programmeret i DCC mode og ikke Mfx så hvordan håndterer CS3 denne opgave, er der indbygget en pulsetid i DCC mode?

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af Søren »

Nej, pulsetiden er i min terminologi den " tid " en sporskifte dekoder afgiver spænding til et sporskifte, kan CS3 også indstilles til en pulsetid ved en hændelse?

Nej. Pulstiden ligger pr. dekoder. Du kan ikke ændre den "on the fly" pr. hændelse. Når en hændelse aktiverer et sporskifte, så benytter den dekoderens definerede pulstid. Det er lige meget hvilken protokol du benytter.

Hvad er det du forsøger at opnå?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af ptmadsen »

Tak til Søren!
Blot en tanke vedrørende en løsning på Jørgens pilfingere der løber rundt og skifter spor manuelt.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af Niels »

G'aften,
Som Søren skriver er impulstiden gemt pr udgang for en magnetartikel og så vidt jeg husker sat som standard til 200 ms. Men strengt taget, kan værdien ændres og så kan man jo aktivere udgangen så mange gange det måtte være ønsket via en hændelse og dermed opnå den aktiveringstid man efterspørger.
Men igen - hvad er fidusen? Man risikerer bare at futte sine magnetartiklers spoler af.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Tanken er, hvis muligt at ændre pulsetiden i CS3eren at man kan have forskellige pulsetider = CS3 puls + dekoder puls og at kommandoerne fra CS3 i sidste ende kløjs hvis det er flere på hinanden sporskifter der ønskes stillet = en spor vej, og sporskifte stillingen på skærmen dermed ikke vises korrekt, i overensstemmelse med det aktuelle.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af bygger01 »

ptmadsen skrev: 15 jan 2024, 21:48

Hej!
Tanken er, hvis muligt at ændre pulsetiden i CS3eren at man kan have forskellige pulsetider = CS3 puls + dekoder puls og at kommandoerne fra CS3 i sidste ende kløjs hvis det er flere på hinanden sporskifter der ønskes stillet = en spor vej, og sporskifte stillingen på skærmen dermed ikke vises korrekt, i overensstemmelse med det aktuelle.

Det er ved hændelser muligt at bruge forsinkelser, hvis systemmet skulle kløs i stedet. Det kunne være hvis impulsen som ved MTB er sat til 2 sek.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar