Anbefaling til vendeløjfemodul

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Tireburner
Trafikelev
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 aug 2015, 21:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Anbefaling til vendeløjfemodul

Indlæg af Tireburner »

På min bane, der grundlæggende er et langt dog bone-anlæg med vendesløjfe i hver ende, har jeg i nogle år haft et Digikeijs vendesløjfemodul i hver ende - dog med varierende succes.
Så længe lokomotivet (eller hvad det nu er) er udstyret med en ESU- eller Roco-dekoder, så fungerer det strålende. Men både PIKOs SmartDecoder og den dekoder, der sidder i en Lux støvsugervogn, får det konkrete vendesløjfemodul til at skifte polaritet gentagne gange, inden det afbryder pga. kortslutning.

Jeg er derfor begyndt at kigge mig om efter nogle andre vendesløjfemoduler. Og er derfor ude efter andres erfaringer, inden jeg kaster penge efter noget.
Jeg har set på Rocos Z21 Multi Loop-modul, der tiltaler med pga. muligheden for sensor tracks. Er der mon nogen der har erfaringer med dette modul sammen med bl.a. PIKOs og Lux' dekodere?

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge et DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Anbefaling til vendeløjfemodul

Indlæg af moppe »

Dybest set bør dekoderen ikke have noget med funktion af vendesløjfemodul at gøre.

Om du vælger Roco eller Trix modul får du universelle moduler der både kan kortslutningsdetektere og køre med sensorer. Begge er også til at få fat i hos velassorterede forhandlere.

Klaus

Tireburner
Trafikelev
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 aug 2015, 21:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Anbefaling til vendeløjfemodul

Indlæg af Tireburner »

moppe skrev: 28 feb 2024, 22:25

Dybest set bør dekoderen ikke have noget med funktion af vendesløjfemodul at gøre.

Men ikke desto mindre :-)
Jeg tror nu heller ikke det er dekodernes skyld, men nok nærmere samspillet. Muligvis noget med hvor meget strøm der trækkes, i forhold til Digikeijs modulets følsomhed, men det er blot et gæt.

Jeg kan se, at Trix åbenbart har ladet deres modul udgå, så det udelukker det valg for mig.

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge et DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Anbefaling til vendeløjfemodul

Indlæg af moppe »

Trix 66846 er udsolgt fra fabrikken, men så vidt jeg ved ikke taget af programmet.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5234
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Anbefaling til vendeløjfemodul

Indlæg af Søren »

Trix 66846 er udsolgt fra fabrikken, men så vidt jeg ved ikke taget af programmet.

Modulet er da i hvert fald i 2024 kataloget, men det kunne godt se ud som om at det er udgået. En skam, for det var det klart et at de mest funktionsrige moduler på markedet.

Jeg prøver at finde ud af det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: Anbefaling til vendeløjfemodul

Indlæg af Bof65 »

Jeg har benyttet et Lenz LK200 modul, det virker upåklageligt også med PIKO lokomotiver.

Tireburner
Trafikelev
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 aug 2015, 21:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Anbefaling til vendeløjfemodul

Indlæg af Tireburner »

moppe skrev: 29 feb 2024, 18:36

Trix 66846 er udsolgt fra fabrikken, men så vidt jeg ved ikke taget af programmet.

Trix skriver, at de ikke producerer det mere: https://www.trix.de/en/products/details/article/66846

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge et DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

Tireburner
Trafikelev
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 aug 2015, 21:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Anbefaling til vendeløjfemodul

Indlæg af Tireburner »

Jeg er iøvrigt faldet over, at på Rocos hjemmeside (men ikke på Z21-hjemmesiden (!) og heller ikke i manualen) er der anført, at sensor-strækningerne ikke er strømfødt, og at de derfor ikke bør være for lange.
Er det virkelig korrekt, at man skal have et strømløst stykke i hver ende af sløjfen? Giver det ikke bøvl i praksis?

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge et DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

Tireburner
Trafikelev
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27 aug 2015, 21:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Anbefaling til vendeløjfemodul

Indlæg af Tireburner »

Bof65 skrev: 01 mar 2024, 09:08

Jeg har benyttet et Lenz LK200 modul, det virker upåklageligt også med PIKO lokomotiver.

Tak - det skriver jeg mig bag øret.
Hvis jeg kan slippe af sted med det, satser jeg dog på et modul med sensor tracks, så man undgår kortslutningen.

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge et DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5234
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Anbefaling til vendeløjfemodul

Indlæg af Søren »

Trix skriver, at de ikke producerer det mere

Yes, men eftersom Trix i årevis altid har haft et vendesløjfemodul i programmet, så kan det også være at der blot er en ny version på vej.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar