Speedcat

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Speedcat

Indlæg af Skovsgaard »

På alle mine lokomotiver er hastigheden sat på lurrenkig. Nu fik jeg anskaffet mig en Speedcat som passer lige ned i prøvestanden.

IMG_1600.JPG

Efter at have kalibreret alle lokomotiver, kan jeg konstatere at de fleste af mine lurrenkig-kalibreringer overraskende er nogenlunde korrekte.
Jeg har en enkelt gammel Märklin-decoder med drejepotmeter som kører lidt for hurtigt, den kunne jeg ikke lige programmere mig ud af. Hvis nittetælleren banker på igen, må jeg ha' overdelen af, og finjustere :)

IMG_1601.JPG

Megasjovt, og egentlig ligegyldigt. Men når jeg engang bli'r voksen og får pladsen til en større bane, er ambitionen at bringe digipet eller lignende i spil. De har brug for en præcis kalibrering af lokomotiver. Fin undskyldning ikke :)

Lyne Preben
Ledvogter
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: Speedcat

Indlæg af Lyne Preben »

Hvor har du købt den, og hvad var prisen?

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Hvis man bruger en KPZ-Zeller prøvestand, kan man købe en hastighedsmåler hos firmaet til den nette sum af 84,- € :

https://kpf-zeller.de/product_info.php? ... lusiv.html

Märklin lavede noget lignende til deres prøvestande, men jeg tror, at det marked bliver dækket vogne med indbyggede målere ( jeg husker at have set nogle fra Märklin / ESU / PIKO ).

Hvor præcise de er, ved jeg ikke, men jeg har læst på marklin-users.net, at Märklin's målestand havde problemer med at have samme overfladehastighed som drivhjulene, så jeg tror, at målevognene viser et præcis billede. Så bare det er samme for hver måling kan det vel også være ligegyldig .....

Ved PIKO får du en vogn, der udover hastigheden, bl.a. kan måle afstand - stigning i % - overhøjde.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skovsgaard
Godsforvalter

Indlæg af Skovsgaard »

Lyne Preben skrev: 14 maj 2024, 13:18

Hvor har du købt den, og hvad var prisen?

Præcis den Jørgen linker til.

Skovsgaard
Godsforvalter

Indlæg af Skovsgaard »

Skovsgaard skrev: 13 maj 2024, 21:01

Jeg har en enkelt gammel Märklin-decoder med drejepotmeter som kører lidt for hurtigt, den kunne jeg ikke lige programmere mig ud af. Hvis nittetælleren banker på igen, må jeg ha' overdelen af, og finjustere :)

Ja, så blev nittetælleren aktiveret :)
Nu har jeg fået alle loks synkroniseret rent hastighedsmæssigt, på nær min gamle scweitzer-reptil (Märklin 39560). Jeg tog toppen af og fandt helt som forventet to potmetre på decoderen, som sandsynligvis kan stille tophastighed og start/bremseforsinkelse. Jeg har googlet i timevis (decoderen er formentlig en 60760), for at finde hvilket potmeter jeg skulle starte med at mishandle. Her var der ikke held.

IMG_1608.JPG

Jeg stødte på flere som hævdede at decoderen har 14 køretrin og man godt kunne ændre CV'er for at nedsætte hastigheden, problemet er så at man ikke kan aflæse decoderens CV, men kun indlæse nye. Den er svær, når jeg har ikke kunnet finde hvilke CV man skal ændre og hvad udgangspunktet er? Det kan være det er Internettets sædvanlige klogeåger :)

Nogen der har et bud på den ene eller anden fremgangsmåde,

pejft
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Indlæg af pejft »

Når dekoderen har DIP og potentiometre, kan der ikke være tale om en 60760, som er Märklins første generation programmerbar Fx dekoder.

Der er formodentlig tale om en 6090 eller C90 dekoder. Den har ingen CVer, som kan læses eller skrives.

For indstillingsmuligheder se her: http://digitaltog.dk/Digital/Maerklin/M60904.PDF

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Skovsgaard
Godsforvalter

Indlæg af Skovsgaard »

Det gav overhovedet heller ikke mening i mit hoved, at begge muligheder skulle være tilstede. Stor tak Peter, og det modsatte til google, her får man altid brugbare svar..

Potmeter 2 er nu skruet så langt ned som det er muligt og nu kører reptilen 105 km/t på speedcat, det er kun 30 km for hurtigt. Det er det muliges kunst og derfor må nittetælleren nu klappe kaje :)

Besvar