De bevægende pinde/magnet artikler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1590
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Nu når der åbnet for mine mærkligheder, så vil jeg gerne komme med følgende teori …..

Jeg har nu installeret 8 nye bremsemoduler, og en dag, da jeg sad nedenunder banen og forsøgte at få sammenhæng mellem et signal / Viessmann vingesinal 4500 og et modul, så lukkede min AC trafo. 60032 ned, og efter et lille minut åbnede den, men det hele fortsatte i en uendelighed.
Jeg troede først, at det var en kortslutning, men kom senere til den konklusion, at det var en overbelastning, så en ny blev købt.
Og da den blev installeret på halvdelen af banen, har der været fuldstændig ro.
Før har jeg set nogle af LED’erne f.eks. i nogle forsinkelsesprint, at de kunne blinke på samme måde, men det kom ud af det blå og så var det væk igen.
Der var efterhånden tilsluttet ca. 100 magnetartikler + ca. 15 forsinkelseprint + mindst 15 Uhlenbrock bremsemoduler + div. print fra Litra.DK + vel 200 LED’er og sikkert noget mere til den AC trafo.
Denne bliver startet op, når der kommer strøm på CS3, og jeg har faktisk altid troet, at der var strøm nok.
Så inden, der kom den nye trafo. på, målte jeg forbruget i tomgang til til ca. 1,7 amp., og trafo’en giver 32 VA.

Nu kommer vi til slutningen, for der næsten ikke det sporskifte eller …, hvor der er sammenhæng mellem CS3 skærm og virkelighed !

Så mon ikke banen i længe har haft en overbelastning af den første trafo. og det er det “blinkeri”, der har forårsaget alle mine problemer og indlæg ??

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5263
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af Søren »

En overbelastning på din bane kan ikke give problemer med sporplanerne på din CS3. Sådan fungerer det slet ikke.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1590
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Prøv at overveje igen, hvad jeg har skrevet !

Og lade være med udelukkende at tænke på den CS’er.

Jeg havde en bane, hvor der var ro på forbindelsen med den + LS150’er & magnetartikler.

Hændelserne fungerede og jeg kørte med tog.

Så faldt jeg for 4x 2 bremsemoduler sammen med nogle dværgsinaler på en station og har fået overbelastet trafo’en og den lukkede ned mange gange indtil den nye trafo kom.

Og så denne massive omgang ændringer - det har aldrig været så heftig - der må da været noget her.

Nå nu skal jeg bare have den andel banen - Birgit - nedenunder med en skruetrækker og få rettet til.

Stoppe med den sidste store station med 5x 2 bremsemoduler indtil vinteren, og så blot lege med tog for at prøve om vandringerne er stoppet.

Hvis det fortsætter så der vel blot sportavler tilbage med vippekontakter …….

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5263
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af Søren »

Prøv at overveje igen, hvad jeg har skrevet !

Du skriver rigtig meget, og det er ekstremt forvirrende at læse. Jeg beklager, at jeg misforstod dig, men overvej at begrænse mængden af tillægsord og små anekdoter, så kan det være det er nemmere at læse for andre.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1590
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Jeg har i dag skrevet med en anden bruger af LS150, og i det skriveri er jeg kommet på følgende / og der blot indsat med en kopi fra mit mail:

Der skrives om køkultur, når der sendes flere skift i hurtig rækkefølge !

Det med at hver LS box er selvstændige og ikke kender til hinanden, det kan forklare nogle af mine problemer.
For hvis har en lang skiftetid med et MTB’er drev på box 1 og jeg så samtidig skifter et sporskifte i box 2, så tror CS3, at der er skiftet på box 2 og viser nu at sporskiftet er skiftet fra ligeud til afvigende.
Så kommer det store spørgsmål, når jeg næste gang skifter til ligeud på CS, får så LS150 blot en impuls og relæet skifter nu til afvigende, eller mon der kommer forskellige impulser …..
Hvis det er det første, så kan det forklare, at som regel er et bestemt antal box, der har de fleste fejl, de ligger steder med stor trafik og flere krydsspor med 2 drev. 3 krydsspor fylder så en box, og der er op til 5 stk et sted med MTB drev

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1590
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: De bevægende pinde/magnet artikler

Indlæg af bygger01 »

Indtil i går var impulstiden på alle artikler på CS3 0,2 sek., medens LS150 arbejdede med 0,2 for Märklin drev og 2,0 for MTB.

Nu er CS3 rettet til 0,22 & 2,2 sek. impuls alt efter om det Märklin eller MTB.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar