Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
pejft
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af pejft »

Umiddelbart ser det ud som om, du har tilsluttet brun-0 til den sporstreng, som er isoleret i forhold til de efterfølgende spor. Brun -0 skal tilsluttet det ikke isolerede spor. Kontaktsporet skal være klippet i begge ender og være isoleret på den streng, hvor s88 tilsluttes, også i begge ender.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

JensR
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2024, 12:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af JensR »

mange tak Peter

Nu får du så lige dummy spørgsmålene:

Hvilken brun 0? - dem er der en del af :-)
jeg kunne virkelig godt bruge en tegning eller et diagram.
Når du skriver isoleret, skal der så også nissehuer til på de inderste, når man har en kontaktskinne?
Jeg skal simpelthen have lært det her.

Dbh
Jens

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5301
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af Søren »

Hej Jens

Ang. kortslutning: Vær opmærksom på, at det måske opstår fordi metallet under skinnerne rører ved modparten. Det kan godt ske, når man klipper forbindelsen mellem de to yderskinner. Vær sikker på at den er "vippet" helt ned, så den ikke kan røre ved noget.

Signalet
Du forbinder signalet som på tegningen her:

maerklin-signale.png

Det gør du helt uden at tænke på kontaktsporet i første omgang. Få det til at fungere først.

Kontaktspor
Når ovenstående fungerer, så kan du tænke kontaktsporet ind. Det er korrekt, at du skal klippe broen mellem de to skinner på det stykke du ønsker skal være kontaktsporet.

maerklin-signal-kontaktskinne.png

Som en test er det fint nok at det bare er én skinne du isolerer. Forbind skinnen til f.eks. port 1 på dit S88 modul, og forbind S88 modulet til stelforbindelsen (port med omvendt T). Du kan fint tappe stelforbindelsen fra samme skinne som signalet tapper sin kørestrøm fra (skinnen yderst til højre på tegningen med signalet).

CS3
I din CS3 kæder du det hele sammen med en hændelse der reagerer på at sporet bliver optaget. Hvad der skal ske afhænger af dine behov, men det kan vi lige tage, når du har ovenstående til at fungere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JensR
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2024, 12:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af JensR »

Hej Søren

Tak for det.

Nu fungerer det med signalet - jeg har dog forbundet de to spor omkring den isolerede stykke med rødt kabel i B - altså fuld strøm med signal rød og brun samt en ekstra rød - så det midterisolerede stykke med nissehuer på de to inderste med rødt signalkabel i B, og så et rødt i B fra signalet samt et r'øddt i B forbundet med det første stykke.
Dette var nødvendigt for at få mit tog til at køre ved grønt og det til at fungere (det har jeg set i en ældre video fra Märklin), men jeg troede ikke det var nødvendigt. Så langt så godt,
Spørgsmålet er så, om ikke jeg skal have mine to indkøbte kontaktskinner til at "omfavne" det isolerede stykke?
Jeg vil gerne have, at toget kører ind på f.eks spor 1 via sporskiftet og med det samme "belægger sporet". Toget skal så først stoppe i midterisoleret stykke, når det kommer frem til signalet. Men - når jeg prøver at sætte det op således, kortslutter det, så snart jeg kører en vogn på kontaktskinnen (det gnistrer op fra vognen).

Jeg har sat den første halvdel af den indkøbte kontaktskinne på. uden nogen form for nissehuer eller lignende. Jeg sætter herefter en beskåret skinne på. kontaktskinnen. Stadig uden nissehue. Herefter skærer jeg alle skinnerne inklusive det midterisolerede signalstykke. Det gør jeg frem til anden halvdel af kontaktskinnen, hvor jeg altså ikke skærer i kontaktskinnen men alene de skinner, der sættes på den. Er dette rigtigt, eller skal der foretages yderligere.

Der sker allerede kortslutning uden tilslutning af S88 Link, når jeg kører vogn eller lok hen på kontaktskinnen.

Som jeg forstår det, så skal - når ovenstående engang er løst - det gå kabel være i 0 inden for de to kontaktskinner - mens det brune 0 (stel kabel fra s88 med omvendt T) skal uden for på den kreds. Altså i 0 før eller efter det samlede kontaktspor. Er det Korrekt?

Ja, beklager, men jeg må virkelig helt ned til bunden af det her. Jeg fatter ikke, hvorfor det kortslutter. Som følge heraf, kan jeg naturligvis ikke vide, om der sker en "optaget" melding. Men jeg går ud fra, at når jeg er i artikel listen, så skal kontakten blive gul, når en vogn kører henover.???

Dbh
Jens

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5301
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af Søren »

Men - når jeg prøver at sætte det op således, kortslutter det, så snart jeg kører en vogn på kontaktskinnen (det gnistrer op fra vognen).

Der er noget som ikke er forbundet korrekt. Jeg tænker vi skal have lidt systematisk fejlsøgning i gang. Se forslag længere nede.

Er dette rigtigt, eller skal der foretages yderligere.

I forhold til de færdige kontaktskinner (dem med små pile på siden), så kan du sætte én i hver ende, og klippe alle skinnerne imellem. Det er "the way to do it".

Der sker allerede kortslutning uden tilslutning af S88 Link, når jeg kører vogn eller lok hen på kontaktskinnen.

Tjek at intet stel rører midterlederen i hele dit setup. Det må næsten være det som er galt. Har du en elektronisk fejlsøger (sådan en ting, som siger "bib" hvis der er forbindelse?).

Kobl centralen fra, og se om der kommer forbindelse ved at røre midterlederen med fejlsøgerens ene pol og skinnerne med den anden. Kommer der et bib, så er der en forbindelse. Skil det så ad, ind til du finder årsagen. Det er den nemme måde.

Den lidt mere slaviske måde er at gå det igennem, forbindelse for forbindelse, og kontrollere at der på ingen måde er kontakt mellem rød og brun.

Hvis det sker for vogne, så er mit gæt, at der er byttet rundt på rød og brun et sted i dit setup. Vognene rører ikke midterlederen, så det må næsten være de to skinner, som er forkert forbundet (et sted).

Som jeg forstår det, så skal - når ovenstående engang er løst - det gå kabel være i 0 inden for de to kontaktskinner - mens det brune 0 (stel kabel fra s88 med omvendt T) skal uden for på den kreds. Altså i 0 før eller efter det samlede kontaktspor. Er det Korrekt?

Ja, det lyder umiddelbart korrekt, hvis jeg forstår dig rigtigt. Omvendt T er blot den digitale stelforbindelse, du kan også tappe den direkte fra centralen.

Ja, beklager, men jeg må virkelig helt ned til bunden af det her.

Ingen problem. Det er derfor vi er her! :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JensR
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2024, 12:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af JensR »

Hej Søren

Tak for svar. Vil du kunne prøve at give mig den slaviske anvisning.
Jeg har sådan en dims med to poler, som fortæller mig, at der ikke er strøm inden for, men uden for. Det er ikke en bip men lamper, der lyser.

Men altså, helt slavisk for the dummie her:

Vi kører nu fra venstre mod højre.
Der er et sporskifte. Nu kommer kontaktskinnen med dippen på.
Nu klipper vi samtlige spor herfra efter og mellem de to kontaktskinner.
Jeg tager den brune 0 fra det omvendte T i S88 og sætter den - hvor helt præcist? I 0 uden for kontaktspor eller indenfor?
Jeg tager grå og sætter den i 0 inden for kontaktsporet? Rigtigt? Og er der noget om, at det skal være tæt på dekoderen eller?

Nu har jeg fire skinner, der følger mod højre med klippet bro. Ingen nissehuer? Rigtigt?

Herefter følger isolering. Jeg sætter to nissehuer i de inderste lasker.
Så følger endnu en skinne, så jeg har lidt plads at gøre med forud for signalet. Det er uden nissehuse men stadig klippet.
Nu kommer vi op til signalet og her sætter jeg to nissehuer på skinnerne igen på samme måde.
Så følger en skinne uden hue. Alle er klippet. Og der er absolut ingen forbindelse derinde i midten.
Nu kommer anden halvdel af kontaktskinnen (dipperne på samme side)

Jeg tager signalet og sætter det til kørestrømmen med brun og rød som normalt - Uden for kontaktskinneområdet.
Nu forbinder jeg de to røde kabler fra signalet til B med den ene inden for, og den anden uden for det isolerede stykke (bag signalet i køreretningen)
Så forbinder jeg de to strækninger på begge sider af kontaktskinnerne med en rød af hensyn til kørsel ved grøn (er det rigtigt?) (altså B fra den første skinne og til B på den sidste skinne i denne teststrækning? Eller er det kun nødvendigt, når man i sin teststrækning ikke har lavet kørestrøm med ringledningen på begge sider, som det vil være på banen?

Nu går jeg ind i min CS3 og trækker i det grønne M og finder min K. Når jeg kører en vogn henover, så skal den gerne blive gul (jeg har ikke oprettet hændelser eller lignende endnu). jeg tester blot.

Hvad siger du til ovenstående tilslutninger? :-)
Jens

n

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5301
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af Søren »

Jeg tager den brune 0 fra det omvendte T i S88 og sætter den - hvor helt præcist? I 0 uden for kontaktspor eller indenfor?

Udenfor kontaktsporet. Du skal se det som et kredsløb der sluttes af at hjulsættene bygger bro mellem de to skinner. Dine hjulsæt er "kontakten" i dette tilfælde. Når hjulsættet rører begge skinner indenfor kontaktsporet, så flyder strømmen gennem hjulsættet. MEN for at det kan fungere, skal S88 modulet have en forbindelse til resten af anlægget, den forbindelse er T, og den er udenfor kontaktskinnen fordi det ellers ikke vil være muligt at slutte ringen.

Jeg tager grå og sætter den i 0 inden for kontaktsporet? Rigtigt? Og er der noget om, at det skal være tæt på dekoderen eller?

Den grå skal være indenfor kontaktsporet. Det er ligemeget om den er tæt på dekoderen. Hvis du med dekoder mener S88 modulet, så er det rigtigt, at ledningen ikke må være for lang. 1 meters penge eller deromkring er ikke et problem.

Nu har jeg fire skinner, der følger mod højre med klippet bro. Ingen nissehuer? Rigtigt?

Hvis skinnerne er klippet og der er en kontaktskinne i hver ende, så behøver du ingen nissehuer.

Herefter følger isolering. Jeg sætter to nissehuer i de inderste lasker.
Så følger endnu en skinne, så jeg har lidt plads at gøre med forud for signalet. Det er uden nissehuse men stadig klippet.
Nu kommer vi op til signalet og her sætter jeg to nissehuer på skinnerne igen på samme måde.
Så følger en skinne uden hue. Alle er klippet. Og der er absolut ingen forbindelse derinde i midten.
Nu kommer anden halvdel af kontaktskinnen (dipperne på samme side)

Som jeg læser din beskrivelse, så burde det give dig en kontaktskinne der går hele vejen forbi stopsektionen. Det lyder umiddelbart korrekt.

Så forbinder jeg de to strækninger på begge sider af kontaktskinnerne med en rød af hensyn til kørsel ved grøn (er det rigtigt?) (altså B fra den første skinne og til B på den sidste skinne i denne teststrækning? Eller er det kun nødvendigt, når man i sin teststrækning ikke har lavet kørestrøm med ringledningen på begge sider, som det vil være på banen?

Signalet leverer strøm til det strømløse stykke når der er grøn. Hvis du har skinnen på et bord, og forsyner B i den ene ende. Så vil den anden ende (efter det strømløse stykke) være permanent død, hvis du ikke også forsyner den med B. Jeg læser det, som at du forbinder begge ender med B, og det er korrekt, når du har en blind strækning med et signal.

Nu går jeg ind i min CS3 og trækker i det grønne M og finder min K. Når jeg kører en vogn henover, så skal den gerne blive gul (jeg har ikke oprettet hændelser eller lignende endnu). jeg tester blot.

Hvis du har forbundet det korrekt, så bliver den gul. Det vigtige er så, at du skal have sat kontakten (K) op korrekt i din CS3. Din S88 AC, hvis den er forbundet direkte til din CS3 med det hvide stik under din CS3, og du benytter port 1 på S88 modulet, så vil du skulle opsætte kontakten "K" som modul nr. 1 og port nr. 1. Kilden (dropdown boksen øverst til venstre) skal være GFP-3 (eller lign.).

Er det en S88 LINK, skal kilden være S88 Link og dit modul skal være enten S88 LINK'en selv eller et modul forbundet til en af bus-portene på S88 LINK modulet. Her er det vigtigt, at man vælger korrekt bus (1 eller 2).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JensR
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2024, 12:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af JensR »

Hej Søren

Tak for svar endnu engang.

Nu fungerer det med gul K belægning. næsten. Det virker som om, jeg skal presse lidt på vognen på de sidste par skinner op til kontaktskinnen, for at den opfatter, at der er et tog. Er det skidt på skinner eller hjul? Det er inde i og efter det isolerede signalstykke?

Og. Nu har jeg fundet ud af, hvornår den kortslutter. Det er, når jeg forbinder med b med b mellem de to kontakt og isolerede dele.
Jeg sætter på teststrækningen en rød ledning i B i den venstre yderste ende og tilsvarende til højre i yderste B. Det hele er med andre ord uden for de to kontaktskinner. Men det kortslutter med det samme. Skal der nogle ekstra nissehuer på et sted?

Hvis ikke jeg har de to ender forbundet, så stopper lokomotivet ved skinnen med midterisolering, selvom signalet er grønt, og der fra signalet udgår en rød i det isolerede stykke og ud på den anden side af det midterisolerede stykke. Hvad gør jeg mon forkert?

dbh Jens

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5301
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af Søren »

Nu fungerer det med gul K belægning. næsten. Det virker som om, jeg skal presse lidt på vognen på de sidste par skinner op til kontaktskinnen, for at den opfatter, at der er et tog. Er det skidt på skinner eller hjul? Det er inde i og efter det isolerede signalstykke?

Prøv at rense hjul og skinner.

Og. Nu har jeg fundet ud af, hvornår den kortslutter. Det er, når jeg forbinder med b med b mellem de to kontakt og isolerede dele.

Det kan kun kortslutte, hvis din B og 0 bliver forbundet. Kontroller, at skinnerne ikke kan røre midterlederen på en af dine endestykker. Hvis du f.eks. lader den sidste skinne være uden strøm. Kortslutter det så? Hvis nej, så er der noget galt med den skinne, og mit gæt er at en af de klippede broer får forbindelse til midterlederens metaldele under skinnen.

Hvis ikke jeg har de to ender forbundet, så stopper lokomotivet ved skinnen med midterisolering, selvom signalet er grønt, og der fra signalet udgår en rød i det isolerede stykke og ud på den anden side af det midterisolerede stykke. Hvad gør jeg mon forkert?

Hvor trækker signalet sin strøm fra? Signalets to røde ledninger skal være forbundet til henholdsvis strømmen udenfor din isolering, og så til inden for isoleringen. Det er på den måde, at signalets relæ fungerer som kontakt, der tænder og slukker for det strømløse stykke. Hvis toget ikke kører, når signalet går på grønt, så tapper den sin strøm fra et andet sted uden strøm.

Signalets "strøm" i ovenstående tilfælde er ikke den brune og røde ledning fra signalet, men ren banestrøm (B) til det strømløse stykke.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JensR
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 okt 2024, 12:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: Gemme sine sporplaner efter redigering i RVNC samt S88AC/DC

Indlæg af JensR »

Hej Søren

Lige et spørgsmål mere: Jeg går ud fra, at skinnerne i det isolerede stykke også skal være skåret, når der er kontaktskinner imellem de to afdelinger?

Jeg kan simpelthen ikke se, hvad der skulle være galt nedenunder - og så længe jeg ikke kører med signal, så fungerer det fint med den gule farve og belægningsmeddelelsen i cs3.

Det er først, når jeg går på med det isolerede stykke i midten mellem de to kontaktstykker, at det begynder at blive et problem. Og når jeg kører signal alene uden at lave det som kontaktspor, så fungerer det også fint.

Jeg er helt klar over, at signalstykket skal have B og B hhv uden for og inden for, og at det er fra signalets udgang bag den store dims på printpladen.

Skal jeg evt sætte nissehuer på begge lasker i begge sider til det isolerede stykke?

Besvar