Kortslutning i buede sporskifter

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
micknudsen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Kortslutning i buede sporskifter

Indlæg af micknudsen »

Godsbanen skrev: 20 dec 2024, 23:51

Nu har Søren ikke været på forum et stykke tid, men jeg mener at han brugte noget tynd strimmel Evergreen styren produkt af en slags. Evergreen laver forskellige hobbyprofiler i bl.a. stripstyrene og polystyrene, men andet kan også bruges. Man skal blot være sikker på, at det sidder godt til indtil limen er helt tør. Held og lykke med projektet.

Jeg tror, at jeg i første omgang vil forsøge mig med de 3D-printede dimser til at isolere med. Sporskifterne er ret pebrede, så jeg er lidt tilbageholdende med at begynde at bukke punktkontakter, smøre lak på eller isolere med krympeflex. Jeg er hunderæd for at ødelægge noget.

Alle de kurvede sporskifter er på mine skyggebanegårde, så er der ikke så store krav til, hvordan løsningen ser ud.

Cooldad
Godsforvalter

Indlæg af Cooldad »

Jeg har en del slanke lige og buede C-sporskifte, og de giver notorisk problemer med kortslutninger. Har forsøgt mig med PUKO-isolatorerne (https://rztec.de/Shop/product_info.php? ... 4712-.html ) men kun med yderst begrænset succes. Oven i det, så er de ikke specielt kønne, selvom at de er sorte.
Nu er jeg gået radikalt til værks, og cuttet alle forbindelser til hjertestykket og de indre skinnestykker. Det har løst problemet en gang for alle. De er ikke nogen nem operation, for der er en del skjulte forbindelser. Jeg vil nok ikke anbefale løsningen hvis man har tænkt sig at sælge sine skinner i løs vægt. Men hvis man har permanent bane, så er det kun ens følelser som tager skade.

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

Cooldad skrev: 21 dec 2024, 11:41

Jeg har en del slanke lige og buede C-sporskifte, og de giver notorisk problemer med kortslutninger. Har forsøgt mig med PUKO-isolatorerne (https://rztec.de/Shop/product_info.php? ... 4712-.html ) men kun med yderst begrænset succes. Oven i det, så er de ikke specielt kønne, selvom at de er sorte.

Nej, kønne er de godt nok ikke. Jeg har netop i dag testet nogle, som en bekendt har printet til mig, og de har indtil videre virket perfekt. De skal bruges på min skyggebanegård, så der er ikke så store krav til udseendet.

Cooldad skrev: 21 dec 2024, 11:41

Nu er jeg gået radikalt til værks, og cuttet alle forbindelser til hjertestykket og de indre skinnestykker. Det har løst problemet en gang for alle. De er ikke nogen nem operation, for der er en del skjulte forbindelser. Jeg vil nok ikke anbefale løsningen hvis man har tænkt sig at sælge sine skinner i løs vægt. Men hvis man har permanent bane, så er det kun ens følelser som tager skade.

Har det ingen mærkbare konsekvenser for strømmen til lokomotiverne? Da jeg ikke har så meget plads (3x2 meter), kunne jeg måske godt ende med at bruge et enkelt eller to buede sporskifter på den synlige del af mit layout, og der vil jeg gerne have, at det ser godt ud.

ptmadsen
Godsforvalter
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Problemerne opstår når der på grund af små tolerancer mellem hjul og skinner, opstår kortslutning i hjertestykker. Derfor når du vælger Maerklin skinne system bør du også kun benytte Maerklin designet materiel på dine skinner.
Hvis du kører med andet materiel end Maerklin på din bane kan det ikke anbefales at bruge Maerklin kurvesporskifter.
Har du andet rullende materiel som Maerklin, så check at din hjulafstand stemmer overens med Maerklin standard, og juster derefter.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Niels
Godsforvalter
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej,
Jeg kan kun bifalde Madsens indlæg omkring hjulafstande. De korrekte mål mellem hjulene er alfa og omega for succes med "fremmed materiel" på Märklins skinner. Jeg kører selv næsten udelukkende med diverse danske loks på mine c og k skinner og har derfor haft stor glæde af et aksel-justeringsværktøj fra Fohrman.
God jul🎅
Niels

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller Silver.

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

ptmadsen skrev: 23 dec 2024, 19:34

Har du andet rullende materiel som Maerklin, så check at din hjulafstand stemmer overens med Maerklin standard, og juster derefter.

Hold da op, hvor er det her en mere avanceret hobby, end jeg havde forestillet mig. Spændende!

Det er måske et dumt spørgsmål, men hvilken hjulafstand taler vi om her? Er det afstanden mellem to på hinanden følgende hjulsæt på langs af lokomotivet, eller der afstanden mellem de to hjul i et par?

Hvis det er det sidste, vil det så ikke være en løsning – hvis muligt – at udskifte hjulene med rigtige Märklin-hjul?

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

Niels skrev: 24 dec 2024, 16:09

Jeg kører selv næsten udelukkende med diverse danske loks på mine c og k skinner og har derfor haft stor glæde af et aksel-justeringsværktøj fra Fohrman.

Uha, det ser farligt ud at give sig i kast med for en nybegynder som mig. Jeg søgte på Fohrman og fandt nogle ting, som jeg bedst kan beskrive som lignende torturinstrumenter. Jeg vil lige forhøre mig hos min dealer, om det er noget, de kan hjælpe mig i gang med.

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Jeg har Fohrmanns hjuljusteringsværktøj samt deres afstandslære med 13,8 mm i den ene ende og 14,3 i den anden.
Problemet, der kan være med rullende materiel (personvogne, godsvogne mm) er oftest at flangerne på DC hjul (som er isolerede i den ene ende) er mindre, og mere prototypiske, end Märklins AC hjul som ikke er isolerede og ikke kan justeres. De små flanger kan give afsporinger nogle steder på banen, f.eks. hvis vogne bakkes/skubbes gennem sporskifter, der leder ud til en af siderne. De små flanger på aksler med standard hjulafstand kan få vognene til at hoppe af skinnerne, når de kører gennem hjertestykket. Der kan også være problemer i S kurver, som man bør undgå, og der kan være lidt for stor rullemodstand i snævre kurver.
Justering ned til 13,8 er ikke tilrådelig (det er vist en forældet standard) men en anelse lavere end 14,3 plejer at hjælpe. Nogle DC aksler består af plastikrør, hvor man ikke kan justere afstanden på anden måde end ved at hive et hjul af og skære et ganske lille stykke af. Der findes også den løsning at anskaffe sig AC hjul, hvis de kan fås til modellen (og håbe på at de virker mht. flangeproblemet).

Jeg har kun en enkelt gang været nødt til at justere på et lokomotiv, hvor hjulafstanden på en enkelt aksel fra fabrikken var helt ved siden af (for stor) og det var før jeg fik værktøjet fra Fohrmann.

Jeg har C skinner og ved ikke om problemet også gælder K skinner.

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Ellers vej vognene en anelse op, så de ikke hopper så let. Det er det samme folk gør når de kører med RP25 hjulsæt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

pejft
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af pejft »

micknudsen skrev: 25 dec 2024, 08:24

Uha, det ser farligt ud at give sig i kast med for en nybegynder som mig. Jeg søgte på Fohrman og fandt nogle ting, som jeg bedst kan beskrive som lignende torturinstrumenter. Jeg vil lige forhøre mig hos min dealer, om det er noget, de kan hjælpe mig i gang med.

Heljan og diverse andre har gennem årene forsøgt at overbevise om, at "DC-hjul" er universal-hjul, som kører lige så godt på 3-skinne, som korrekte 3-skinne hjul (ofte kaldet AC-hjul).

Det er bare ikke rigtigt af to grunde:

1. Hjul til 3-skinne har en anden NEM-standard og udformning end hjul til 2-skinne
  2. Hjul til 2-skinne er isolerede og kan således ikke anvendes til tilbagemelding i 3-skinnesystemet

Så - hermed en opfordring til altid at bede om 3-skinnehjul hos forhandlerne, og dermed får korrekt materiel.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Besvar