Jeg er kommet i tvivl om, hvilken sikring man skal anvende !
Skal man blot sikre sig om amp. ikke overstiger ens strømforsyning, når man vælger en sikring ?
Betyder det, at spændingen ingen inflydelse har, når man vælger en sikring ?
Jeg er kommet i tvivl om, hvilken sikring man skal anvende !
Skal man blot sikre sig om amp. ikke overstiger ens strømforsyning, når man vælger en sikring ?
Betyder det, at spændingen ingen inflydelse har, når man vælger en sikring ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Vi kom ind på emnet i denne tråd: viewtopic.php?t=4657
Sikringer "kører" efter Ampere ikke efter Volt (sagt uden at være elektronikekspert :-).
Tak, så står der 2-0 !
Det var fint med din anvisning, men her min hukommelse ved at blive ringe, så det kan medfører den slags gentagelser ......
Og det var endda i et indlæg startet af mig selv.
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Better safe than sorry :-)
Hvis jeg var helt ved siden af, ville andre nok have reageret og rettet.
Hvis du har et multimeter der kan måle Ampere i de spændingstyper du bruger (AC og/eller DC) kan det også give et fingerpeg om hvor tæt på max grænsen du er på den enkelte strømforsyning, når den er i brug. Husk at læse brugsanvisningen for korrekt brug.
Er det mon ikke blot at læse output på hver oplader eller trafo ?
Det er en start at læse hvor meget strøm den enkelte trafo/strømforsyning kan levere, og det beskytter den enkelte trafo/strømforsyning. Men man skal også tænke på at beskytte ledningsnettet, hvis din trafo/strømforsyning kan levere en større strøm (typisk over 3 Ampere).
Når man skal beskytte ledningsnettet, så skal man tænke lidt ligesom i en husinstallation, hvor man vælger sikringer efter hvor tykke kabler man har i installationen.
Mvh Per
-