Jeg har svært ved at finde logikken i Märklins slanke krydsspor med 2 drev i K skinner ( 2275 ), når de skal anvendes i Sporplaner på CS3.
På CS2 var det på en måde lettere, da den mulighed ikke fandtes, så det løste jeg med 2 sporskifter, men på CS3 er muligheden der.
Med standardløsningen med 2 drev er blot at vælge den udgave og tilknytte 2 porte ( senere kaldet port 1 & 2 ).
Men så kommer fintuningen med at få billedet til at passe sammen med virkelighed – alt så at få de rigtige ledninger i de rigtige porte – og her har jeg altid anvendt følgende måde, da min CS3 pludselig slår de 2 porte sammen til en, så det bliver port 1, der anvendes, medens port 2 er usynlig:
- Jeg indsætter ledninger fra det venstre drev på Sporplanen til port 1 og det højre til port 2
- Trykker lidt tilfældigt for at checke om begge virker
- Så skal hver port checkes om ledninger vender rigtig, at det gør jeg ved at fjerne den gule ledning i port 2, så er det port 1,
som først skal indstilles, så der er sammenhæng mellem Sporplanen og X-sporet. - Og når det er ok, så det omvendt med port 2.
- Jeg har også set, at når jeg kobler port 2, at det er den højre del af X-sporet, der så bevæger sig, men det kan rettes med at
dreje X-sporet 180 grader på Sporplanen.
Findes der en lettere & bedre måde, ønskelig også en mere logisk måde ?
Da jeg anvender Lenz LS150 dekoder og MP1 motordrev, gør det heller ikke lettere
De nye slanke X-spor til C er det vistnok kun med et drev, og det er meget lettere, så måske skulle man overveje at prøve at anvende X-sporet med 1 drev på Sporplanen og så forbinde de 2 drev til en port / mon det er en mulighed ?