Min gamle Hobbytrade ME har været ”hensat” i flere år, fordi holdere i bundpladen til den ene gearkasse var brækket af. Det fik jeg ordnet og har rengjort alle tandhjul og hjul, så nu skulle den i gang igen.
Jeg satte en Lokpilot 5.0 Basic (21 pins) i den. Jeg downloadede ESUs Loksound 5.0 fil til ME. Jeg lagde data ned i decoderen med den røde pil i menuen på Lokprogrammer ("write decoder data") . På min decoder-tester fungerede det fint: Motoren kørte for fulde omdrejninger, og lyset virkede. Da decoderen blev sat i lokomotivet, fungerede det hvide lys i hver kørselsretning. Men når maskinen skal køre, kommer der en summen, men den flytter sig stort set ikke.
Decoderen kan vidst ikke sættes i anderledes, og maskinen kortslutter ikke på mit anlæg. Jeg fjernede printpladen, så det elektoniske var væk og satte 6 volt til direkte til motoren. Den kørte fint og hjulene kørte rundt, som de skulle. Det hele blev samlet, men uden ændring. Der skulle således ikke være noget mekanisk, der forhindrer maskinen i at bevæge sig
Er der noget, jeg har overset, f.eks. ved at downloade fra en Loksound-fil til en Lokpilot-decoder ? Eller er der en fejl i elektronikken i maskinen.??? Har nogen et bud ?
Mange hilsener
Steen
Summen, men ingen bevægelse. Lokpilot 5.0 Basic
-
- Trafikelev
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Roco Peco