Fejlsøgning CS2 + S88 / L88

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
jpetersen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Fejlsøgning CS2 + S88 / L88

Indlæg af jpetersen »

Inspireret af Jens' videoer fra Kælderkøbing med blokstyring, så måtte jeg starte mit modelbane projekt op igen. Det har stået stille nogle år, mens jeg bare har gået og kigget på en halvfærdig bane.

Da jeg forlod projektet virkede det med en simpel styring af en skyggebanegård, så jeg var ret sikker på at alt nok var som det skulle være.

Men men men, da jeg tilføjede en af de eksisterende tilbagemeldinger for at begynde at lave layout på CS2, så meldte den bare ikke tilbage. Så nu begyndte Den Store Fejlsøgning :-)

En enkelt kabel var blevet rykket i, så "flappen" under skinnen stod på tværs. Den måtte rettes, og håbet var stort.

Stadig virkede intet. Så jeg begyndte at spore kabler tilbage fra tilbagemelding til S88. Prøvede uden stel til S88, selvom at det var der. Kort sagt, alt blev fejlsøgt, mens hårpragten blev kortere og kortere.

Til sidst spottede jeg den glasfiberpen jeg havde efterladt ved sporene, og gav testvognens hjul en ordentlig omgang. Og hey, nu virker alt som det plejede/skal.

Så en læring til andre som måske bøvler med tilbagemeldinger: Check at den vogn i tester med ikke har fået så meget ir på hjulene, at de er isolerede fra skinnerne :-)

Nu starter nogle dejlige dage med at lave blokke på den første del af banen :-)

pejft
Godsforvalter
Kontakt:

Re: Fejlsøgning CS2 + S88 / L88

Indlæg af pejft »

Super ...

En ting mere. Hvis du bruger C-spor, er det en fejlkilde, at sporenderne kan ramme hinanden. det betyder, at selvom du tror du har isoleret med røde hætter, så er der fortsat forbindelse eller endnu værre momentvis forbindelse.

Løsningen: Matas og Normal er gode hobbybutikker. Her fås gode pincetter, file, bløde børster og ikke mindst transparent neglelak. Det sidste påføres enden af et C-spor, og isoloeringen virker - vupti :)

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

jpetersen
Trafikelev

Indlæg af jpetersen »

Yep, det nævnte Jens godt nok også i sine videoer. Sammen med noget med at lodde en diode på, så man stadig kunne benytte sig af strøm i tilbagemeldingsskinnen.

Jeg tror at begge dele står på todo-listen til inden at skinnerne skal skrues ordentligt fast.

Niels
Godsforvalter
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Og hvis du ikke tør gå i Matas og bede om neglelak, kan næsten alle andre typer klar lak også klare problemet..... :twisted: :twisted:

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller Silver.

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Sammen med noget med at lodde en diode på, så man stadig kunne benytte sig af strøm i tilbagemeldingsskinnen.

Jeg ved godt "diode tricket" er populært, men - al respekt for Jens' udmærkede videoer - det er på ingen måde nødvendigt for stabil og sikker drift af din modeljernbane.

Tænk på, at ved 2-skinne drift fungerer det uden problemer, og 2-skinne drift er i princippet det du har, når du benytter den ene skinne til tilbagemelding. Brug hellere tiden på noget andet, du får ikke noget mærkbart ud af dioderne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jpetersen
Trafikelev

Indlæg af jpetersen »

Søren skrev: 18 jan 2025, 12:35

Tænk på, at ved 2-skinne drift fungerer det uden problemer, og 2-skinne drift er i princippet det du har, når du benytter den ene skinne til tilbagemelding. Brug hellere tiden på noget andet, du får ikke noget mærkbart ud af dioderne.

Godt input. Så er tiden vist bedre brugt andetsteds.

PerR
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Indlæg af PerR »

det er helt rigtigt at man selv bestemmer over hvad man vil bruge tid til på sin modeljernbane.

Jeg betragter Diode-tricket som et stykke værktøj i værktøjskassen, som men kan bruge hvis man oplever problemer med dårlig stel forbindelse, når man bruger tilbagemeldinger ved at isolere de to skinnestrenge.
Min erfaring er, at Diode-tricket gavner mest ved kørsel med korte lokomotiver med lav vægt.

Jeg har valgt at bruge Diode-tricket på min egen bane og på vores klubanlæg.

Fortsat god dag til alle.

Mvh Per

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

PerR skrev: 22 jan 2025, 09:58

Jeg betragter Diode-tricket som et stykke værktøj i værktøjskassen, som men kan bruge hvis man oplever problemer med dårlig stel forbindelse, når man bruger tilbagemeldinger ved at isolere de to skinnestrenge.

Det er rigtig, det skulle dog helst ikke være et problem på nye modeller. Jeg har kun set det, når jeg konverterede gamle modeller (f.eks. 3016 "Skinnebus") til digital. Den har store udfordringer med stel uden sin bivogn.

Det er jo altid en mulighed at eftermontere dioderne, så man kan altid starte uden, og implementere det hvis man oplever problemer.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar