hej
Jeg har brug for at kunne anullere en igangværende hændelse hvis en anden hændelse bliver aktiv.
kan det lade sig gøre.
mvh Karsten
Stop en igangværende hændelse
-
Karsten pedersen
- Stationsbetjent
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin m og c
Stop en igangværende hændelse
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Stop en igangværende hændelse
Hejsa
Nej. Det kan du ikke. Når først hændelsen er sat i gang, så vil den køre færdig.
Hvad er det du forsøger at opnå?
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Karsten pedersen
- Stationsbetjent
Jeg har en hændelse der lukker op for et tog fra skyggebanegården og i den hændelse er det sådan at når der er kørt 5 tog forbi efterfølgene så lukker den et tog ned til skyggebanegården. men jeg har også et tog der har været inde og få 6 vogne på fra rangserområdet og den vil jeg gerne have at den kører ned til skyggebanegården med det samme, og der er det jeg gerne vil have anulleret den hændelse der lukket et tog ind fra skyggebanegården.
Det blev lidt langt, jeg håber at du forstår
-
Karsten pedersen
- Stationsbetjent
det er sådan at når der kommer et tog til skyggebanegården så vil der efter et par minuter blive sendt et nyt tog op
-
Karsten pedersen
- Stationsbetjent
Det er måske en lang historie men det er sådan at toget med de 6 vogne kommer fra skyggebanegården og kører til rangserområdet og der kobler vognene af og kører der efter i remisen. Lidt senere kommer der en ragsermaskine og henter de 6 vogne og køre dem til rangserbjerget og kobler vognene af, de bliver delt ud på 3 spor når den er færdig kører den til remisen. så går der lidt tid så kommer der et nyt rangsermaskine og henter de 6 vogne der står på de 3 spor. når den har gjort det kommer det første tog fra remisen og køre frem. Rangsermaskinen køre nu frem og kobler vognene på toget og derefter kører til remisen. toget starter nu med de 6 vogne som skal køre til skyggebanegården og ringen er nu afsluttet og vil først komme op igen 7 tog senere
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Hvordan har du konstrueret dine hændelser?
Det er nemt at falde i den fælde, at forsøge at presse hele afviklingen af automatikken ned i én hændelse eller to. Det er bare ikke særlig fleksibelt for driften i det lange løb, og vil føre til frustrationer når tingene skal ændres.
Computerprogrammering benytter begrebet Single Responsibility Principle (SRP), det samme er gældende for CS3'eren. Det går i al sin enkelhed ud på, at en hændelse skal være ansvarlig for kun én opgave.
Det fungerer klart bedst, hvis du deler dine hændelser op i små isolerede opgaver.
Det kan f.eks. være:
- En (eller flere små hændelser) der samlet set løser opgaven med at sende tog afsted fra skyggebanegården. Når toget er sendt afsted, så er de hændelsens opgave færdig. Toget kører nu videre.
- Ved hjælp af tilbagemelding i sporene rundt på anlægget, ligger der andre hændelser som afvikles når et tog aktiverer tilbagemeldingen. Det kan f.eks. være en hændelse pr. blok, som holder styr på trafikken gennem blokken ved at stille bloksignalet afhængig af, om blokken er besat.
- Det kan være en hændelse, der stopper et tog der ankommer til rangerbanegården. Sætter processen i gang med udskiftning af lokomotivet.
- Signaler bruger du til at styre, at tog ikke får adgang til stationen, hvis du skal bruge sporene til rangering. Her kan en hændelse sætte indkørselssignalet på stop, så et tog fra skyggebanegården ikke kan køre ind på stationen, når godstoget skal ud. Dermed behøver du ikke afbryde en hændelse, du skal blot sørge for at signalet er på stop.
Fordelen ved ovenstående er, at ingen hændelser indeholder information om hvilke tog de styrer (bortset fra hændelserne der står for udskiftning af loks til godstoget, de skal vide det). De øvrige hændelser styrer kun "tænd/sluk"/eller bremsemodulerne i sporene baseret på tilbagemeldinger. Det vil give dig den fordel, at du kan sætte et hvilket som helst tog på sporet, og toget vil indgå i driften uden at du skal ændre på noget i centralen.
Jeg er i tvivl om jeg forstod din beskrivelse korrekt, men jeg vil mene at ovenstående vil kunne løse langt de fleste udfordringer, samtidig med, at du får den største fleksibilitet. Især, hvis du skal udvide med flere funktioner. De eksisterende hændelser udfører deres egen specifikke opgave, så det er nemt at indføre nye hændelser, der udfører andre opgaver.
Med venlig hilsen
Søren
-
Karsten pedersen
- Stationsbetjent
Jeg vil gerne sige mange tak Søren, for dit meget udførlige svar.
Hovedparten af mine hændelser er korte, det er der hvor jeg tæller et antal tog at den bliver lang eller der hvor jeg skal hente 6 vogne fra 3 forskellige spor der får en vis længde men de virker fint.
det jeg har ledt efter var om jeg kunne anullere en hændelse med en anden hændelse. Det ved jeg nu ikke kan lade sig gøre.
Jeg bruger også makroer og det er også ok.
Det har været en stor hjælp at beskrive det jeg laver for dig så nu tror jeg at jeg har fundet løsningen jeg vil bruge.
Så endnu en gang tak for hjælpen.
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Super! Jeg er glad for at kunne hjælpe. Du spørger selvfølgelig bare igen.
Med venlig hilsen
Søren
-
Karsten pedersen
- Stationsbetjent