Märklin CS 3 / 3+ - Mindre Software-opdatering

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
PerR
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Märklin CS 3 / 3+ - Mindre Software-opdatering

Indlæg af PerR »

1000 tak til moppe og Søren for super information.

Jeg havde ikke gættet at det var noget der kunne konfigureres i Lokprogrammeren.

I må havde en fortsat god dag.

Mvh Per

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Så har jeg søgt efter den CV50 på CS3 med MY1114 på programeringssporet, men jeg kan ikke finde stedet, hvor jeg kan kalde den CV50 værdi frem .......

Jeg ikke kommet længere end til at kigge på de CV'er, som der dukker op .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 21 mar 2025, 20:13

Så har jeg søgt efter den CV50 på CS3 med MY1114 på programeringssporet, men jeg kan ikke finde stedet, hvor jeg kan kalde den CV50 værdi frem .......

Fordi du kører mfx………

dine tog gør noget mærkeligt som ingen andre oplever. Mit bedste råd er at få slået mfx fra i dine lokomotiver der har ESU dekodere. Så sker der forhåbentligt ikke noget mærkeligt mere og du kan stille CV værdier helt frit.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Det giver mening, så jeg må igennem buskadset - i morgen - før jeg får det slået fra, og så er det ind i CV Junglen

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

PerR
Lokomotivfører

Indlæg af PerR »

jeg er ret sikker på at Jørgens problem ikke skyldes at han anvender mfx, da jeg har set problemet med at lokomotiverne kører baglæns i bremsemodulet, både på ESU dekodere der kører M4(mfx) og dekodere der ikke understøtter M4(mfx).
Problemet er at ESU dekoderne en sjældent gang i mellem, bliver forvirret over at der er -19 Volt DC i sporet, og tror at den kører Analog DC, og så betyder -19 Volt DC i sporet fuld fart tilbage.

Men det er rigtigt at mfx kan være problemet når Jørgen ikke kan redigere CV50, da ESU ikke har ladet alle CVer være tilgængelig for mfx programmering.

Jeg vil foreslå følgende fremgangsmåde:
Fjern stikket bag på CS3 til hovedsporet, så kun programmeringssporet er tilsluttet.
Stil det aktuelle lokomotiv på programmeringssporet.
Gå ind i Indstillinger på CS3 i det afsnit det hedder Protokoller, og slå mfx fra.
Opret et DCC lokomotiv med adresse 3 (jeg gætter på at dekoderen har default værdien 3).
Gå ind i Rediger lokomotiv, og klik på den fane længst til højre der hedder Konfigurere.
Du vil sandsynligvis ikke finde CV50 her, men du kan tilføje CV50 og give linien et fornuftigt navn.
Derefter kan du skrive værdien 1 i CV50, og lukke redigering ned.
Når du er færdig med at programmere, så kan du Gå ind i Indstillinger på CS3 i det afsnit det hedder Protokoller, og slå mfx til, og tilsidst koble hovedsporet til igen.

Du kan læse mere om CV programmering med CS3, i afsnit 20 i mit dokument der hedder CS3 Oversigt for version 2.5.2 som du kan finde på Digitaltog: https://www.digitaltog.dk/Digital/CS3_I ... n_v252.pdf

Held og lykke med det.

Mvh Per

Godsbanen
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af Godsbanen »

Tak for linket til CS3 vejledningen PerR... og tak for vejledningen. Jeg har ikke selv opdateret min CS3 i et par år. Ikke mindst på grund af de mange problemer, der blev rapporteret omkring andre mfx dekodere end Märklins egne. Jeg så også hvordan problemerne kunne løses ved at slå mfx fra og køre lokomotiverne i DCC. Jeg ved ikke om disse problemer er løst i senere updates af version 2.5. Jeg kører ikke selv med bremsemoduler, tilbagemeldinger eller andet avanceret, men jeg har nogen gange ændret CV'er ved hjælp af en Mobile Station.

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Så har jeg prøvet.

Fulgt Per’s fine opskrift med bl.a. at fjerne mfx under protokollen, men det gav ikke nogen åbning, fordi hele dekoderen ikke lod sig udlæse.

Men tilbage til oprindelige kørte MY 1114 udemærket på stationen med mfx …..

PerR
Lokomotivfører

Indlæg af PerR »

Hej Jørgen,

du bliver lige nødt til at uddybe hvad du mener med at hele dekoderen ikke lod sig udlæse.

Til at starte med skal du sikre dig at du har kontakt til dit lokomotiv efter du har slået mfx fra, inden du prøver at programmere det.
Du skal være i stand til at køre frem og tilbage og tænde lyset i DCC mode.

Når man anvender CV programmering med DCC protokollen, så vises der kun cirka 10 CV'er til at starte med.
For at udlæse værdierne af disse 10 CV'er, så skal du gå ind i menuen men de 3 vandrette streger øverst til højre, og vælge "Indlæs dekoder".
Nu vil værdierne på de 10 CV'er blive indlæst.
For at få adgang til CV 50, så skal du ind i menuen og vælge "Indsæt CV-linje".
Skriv 50 yderst til venstre og analog mode som navn.
Værdien af CV 50 vil blive vist i højre side, både som numerisk værdi og som bits.
Du kan ændre værdien ved at ændre i den numeriske værdi eller klikke på bit'ene.
Jeg vil anbefale at du angiver "1" som numerisk værdi.
Nu kan du afslutte programmeringen, og stille mfx tilbage.

Men jeg mener at jeg har beskrevet det hele i afsnit 20.

Mvh Per

PerR
Lokomotivfører

Indlæg af PerR »

Hej Godsbanen,

jeg mener at du roligt kan opdatere til version 2.5.2(6) nu, som er den nyeste lige nu.

Jeg har hørt rygter om at der skulle komme en ny opdatering til CS3 i løbet af et par måneder, og den kommer muligvis til at hedde version 2.6.0, ligesom for "Lokicons" og "candevices" i den seneste opdatering.

Mvh Per

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

IMG_6232.jpeg

Her er svaret fra på skærmen, når mfx er slået til.

Medens den var helt død / uden kontaktmulighed i DDC, så jeg kunne ikke - som du skriver kører med lok. eller tænde lyset.

Før der blevet rodet med DDC, var der ingen problemer med udlæsningen af dekoderen.

Besvar