Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Der er en mindre Opdatering til Märklin CS3 (60226) / CS3+ (60216) tilgængelig.
Versions-nummeret for Software-Opdateringen er stadig Version 2.5.2
Lok-Iconer
Lok-iconer som er tilgængelige til CS 3 / 3+ på Märklin's Online-server opdateres frem til den aktuelle tilstand pr 13-02-2025
CAN-Device opdateringer
GFP 3 ( Opdateres til GFP-Version 12.133 i følge Opdaterings-vinduet ) - Viser dog stadig V12.113 i Punktet GFP3.
GFP2 ( Opdateres til GFP-Version 3.94 - Se under Menu-punktet Booster )
Mobilstation 2 ( Märklin 60653 / 60657 og Trix 66950 / 66955 ) opdateres til Software-version 4.28
MLD3/MSD3-Decodere
Decoder Firmware-Opdateringer til MLD3/MSD3 Decoder ( Firmware-Version 3.3.6.2 )
INFORMATION PR 31-03-2025 - GFP UPDATE 3.95
Overbelastnings-fejlen som opstod i forbindelse med GFP-Opdatering V3.94 til CS 2 (60215/60214/60213) og 60174 / 60175 MFX Boostere er blevet rettet ved udgivelse af nye GFP-Opdateringer til CS 3/3+ og CS2 pr 31-03-2025
Følgende Fejl-meddelelser blev vist på Centralstation 3/3+ og CS2 samt i denne forbindelse også ved GFP-Opdateringen af 6017x MFX-Boosterne.
GFP-CS3_2
GFP-Update-V3.94.png (188.74 KiB) Vist 286 gange
GFP_MFX-Booster-Fejlmeddelelse.PNG (28.52 KiB) Vist 286 gange
Fejlen opstod også når en Märklin CS 3/3+ ( Master ) var sammenkoblet med en CS2 ( Slave ) i Master/Slave - Setup med et Märklin 60123 Master/Slave-Kabel.
Jeg har lige haft min Roco MY 1114 på banen efter den sidste opdatering, og den er nu begyndt med pludselig at begynde at bakke, når den holder helt normalt efter en nedbremsning i et bremsemodul.
Den er med en Loksound 5 dekorder, og den har aldrig før haft den slags nykker.
Mon det er en CV værdi, der kan have ændret sig !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Har været inde og kigge på diverse CV værdier og om lidt skal jeg checke, hvad CV50 er på den MY 1114 ....
Men lidt ovenover i dit dokument står der: Märklin Bremsestrækninger slået til !
Vil du forklare, hvad det dækker over ?
Normalt med med mine bremsemoduler har det blot altid virket med, at jeg indtil manuelt længden på nedbremsning fra fuld speed til ca. 60-70 cm, da alle mine moduler er med 90 cm nedbremsning.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Ja Märklin er blot en blandt flere bremsesystemer din ESU-dekoder kan arbejde i forhold til. Normalt er de slået til. Det samme er "DC-analog", og det er det, der giver dig udfordringer.
Da Märklin bremsestrækning netop aktiveres ved DC i sporet og dekoderen selv finder ud af digital/analog system, vil den med DC i sporet reagere ved at skifte til analog DC-drift. Afhængig af strømoptaget kan det betyde, at lokomotivet først standser i det strømløse sikkerhedsområde eller netop, som du oplever, skifter retning og kører baglæns ud af bremseområdet.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
jeg bruger normalt min Lokprogrammer når jeg slår "Analog DC" fra i mine ESU dekodere, og i Lokprogrammer er der ikke reference til CV'er og det er faktisk en skam.
Men der er CV50 du skal rette.
Default står CV50 til 3, som tillader både Analog AC og Analog DC.
Du skal ændre CV50 til 1.