Det her er et projekt der opstod for længe side, da FastClock blev implementeret i Z21. med firmware V1.42.
Egenligt ville jeg gerne prøve at arbejde lidt med FastClock og kiggede mig derfor omkring efter et lille FastClock display, enten til DCC, X-bus, eller LocoNet. DCC kunne være lidt cool, så var det bare at koble det til skinnerne....
Det eneste jeg kunne finde var et fra Digitrax, som ikke er særligt kønt og som kun rigtigt er at finde i USA og med rødt 7-segment display
Så det blev til et "Gør det selv" projekt.
Til Arduino er der ikke FastClok i hverken DCC eller X-bus library, kun LocoNet.
Eksemplet i LocoNet library med FastClock kunne jeg simpelthen ikke finde ud af at bygge videre på, så det eneste alternativ var Pacos FastClokLN
Med udgangspunkt i Pacos kode begyndte jeg at ændre i koden, men fik det aldrig rigtigt til at virke, så jeg endte med at købe et af de røde dot-matrix displays, som Paco bruger og lave det hele lige efter Pacos "opskrift". Nu kom der noget igennem og jeg fik sat det til Loconet sync/slave, hvor display forespørger centralen med et givent tidsinterval.
Men det der røde dot-matrix display er ikke lige mig, jeg vil have et lille OLED display.
Så jeg gik i gang, nu var det lidt lettere at komme i gang med at rode med programmet.
Først fjernede jeg en del af det jeg ikke tænkte af jeg ville få brug for, eksempelvis at et ur kan være master (det er altså min Z21 der skal være det!) og real-time-clock - igen det er min Z21 der skal stå for det.
Så blev der tilføjet debugging til seriel port, så jeg kunne følge med i, hvor i programmet jeg er, slanket en del mere, få lagt ind, så den kan genkende Z21 som digitalcentral, lave så der forespørges efter tid fra centralen, når der har været slukket for strømmen i skinnerne - og andre småting
Nu er jeg kommet dertil at jeg har en version der kan det jeg vil:
FastClock via LocoNet i samarbejde med Z21
OLED display
Simpelt LocoNet interface, hvorfra alt kan forsynes.
Ingen trykknapper og menusystemer
massevis af kommentarer i programkoden - på engelsk - så jeg kan finde hoved og hale i den.
Her den færdige prototype
Klaus