Sporskiftedrev k-skinner

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
HenningS
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M på min julebane
Geografisk sted: Roskilde

Sporskiftedrev k-skinner

Indlæg af HenningS »

Jeg er ved at være desperat over mine drev til k-sporskifter. Jeg har både 7549 drev og den nyere version 75491. 75491 har jeg i flere forskellige udgaver. Der er ingen tvivl om at det er kontakterne, der bliver beskidte. Det kan konstateres med en måling med et ohm-meter.

Har Märklin fået lavet versioner, der virker, og hvordan ser jeg hvilken version de er?

Findes der bedre drev fra andre producenter. Jeg har ikke plads til at udskifte til noget, der fylder mere.

Drevene er tilsluttet Viessmann 5211 decodere eller Iek Mad4 mm decodere. Begge forsynes fra en 18,5 V strømforsyning.

Der må være andre, der har de samme udfordringer. Hvad har i gjort?

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
En blanding af sporskiftedekoder og tilbagemelding fra flere producenter
Win-digpet 2021 premium

PerR
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Sporskiftedrev k-skinner

Indlæg af PerR »

Hej Henning,

Jeg udskifter endestop afbryderne med PTC'er. Det fungerer stabilt og er sikkert hvis man styrer drevene med en digital dekoder og da jeg bruger m83 dekodere til at styre drevene med, så er der ingen problemer.
Jeg kan finde specifikationer til dig hvis det har interesse.
Mvh Per

HenningS
Godsforvalter

Indlæg af HenningS »

Hej Per.

Jeg vil meget gerne høre nærmere om din løsning. Jeg ved ikke hvad PTC er, så en oversættelse ville være fint. Jeg har overvejet at kortslutte endestop afbryderne, da de næppe har den store betydning i en digital verden, hvor decoderne styrer hvor længe, der sendes skiftesignal.

Med venlig hilsen

Henning

3-skinne med fokus på dansk Epoke III, men med kraftig tysk islæt, og enkelte fra andre epoker
CS3 (ikke plus) og CS2.
Win-digpet 2021 premium

HenningS
Godsforvalter

Indlæg af HenningS »

Lidt søgning fik forklaret, at en PTC blot er slags automat sikring. Men de findes jo med mange forskellige data, så hvad der passer til Märklin drevene vil være ret godt at vide

Med venlig hilsen

Henning

CS3 (ikke plus) og CS2.
Win-digpet 2021 premium

PerR
Lokomotivfører

Indlæg af PerR »

Hej Henning.
PTC betyder modstand med positiv temperatur koefficient.
Jeg har købt hos www.digikey.dk men de kan også købes andre steder.
Jeg har købt PTCer af typen 60R020XPR "PTC RESET FUSE 60V 200mA Radial".
https://www.digikey.dk/da/products/deta ... oAUkgLoF8g

Fordelen ved at bruge disse i forhold til blot at kortslutte switchen, er at PTCer begrænser strømmen hvis der ved en fejl skulle tilføres strøm i for lang tid.

Jeg bruger dem både til K og C drev.

Mvh Per

HenningS
Godsforvalter

Indlæg af HenningS »

Tak til Per. Den løsning vil jeg forfølge, næste gang et drev driller. Det drev der fik mig ti at oprette tråden var fra 2020, og det viste sig ikke at være et elektrisk problem, men derimod snavs i mekanikken. Lidt trykluft løste problemet.

Men jeg kunne godt tænke mig også at høre om løsninger med andre drev. Jeg hører ofte at servoer skulle være løsningen, men har ret svært ved at finde nogle løsninger. Det eneste jeg har set er Viessmanns 4560, med tilknyttet dekoder. Men jeg ville egentlig hellere have noget, der kunne styres af min Switchpilot servo, som jeg har anskaffet til at styre mine remiseporte.

Med venlig hilsen

Henning

CS3 (ikke plus) og CS2.
Win-digpet 2021 premium

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

HenningS
Godsforvalter

Indlæg af HenningS »

Tak for linket Klaus. Jeg tror jeg har set det før, men det fortæller jo ikke ret meget om hvordan, servoen får fat i mekanikken i k-skiftet. Jeg har set at nogen splitter håndskifteren ad, og bruger tungen derfra, men det bliver ikke uimddelbart nogen pæn løsning. Så vidt jeg kan se, kommer ESU servoer med monteringsmateriel, som skulle kunne erstatte jeres løsning, men det ser ikke ud til at løse problemet med en pæn forbindelse til sporskiftet.

Måske man skulle prøve om et af de defekte 7549 drev kunne ombygges til servodrift. Det virker dog som en lidt vanskelig opgave.

Med venlig hilsen

Henning

CS3 (ikke plus) og CS2.
Win-digpet 2021 premium

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Ved K skinner ville jeg nok lave det på samme måde som med PIKO A-skinner, altså med et hul i træksvellen.

Det er bare lidt mere omstændigt, da man skal fjerne noget metalplade på undersiden af skiftet for at kunne komme til træksvellen

Klaus

PerR
Lokomotivfører

Indlæg af PerR »

jeg vil lige dele de erfaringer vi har gjort os med drev til K-skinner gennem de sidste 20 år i vores klub.
Til at starte med var ønsket at der ikke var synlige drev, så derfor startede vi med Märklin drev af typen 7549/75491 og med 7548 sæt til at drev kunne monteres under pladen.
Vi monterede en del af disse, men var ikke helt tilfreds da det var besværligt at montere og det ikke var helt stabilt.
Så købte vi en del servo'er og nogle tilhørende ServoPilot, som har kørt nogle år, og erfaringen med disse er at de er besværlige at montere og er ikke helt stabile.
Så har vi prøvet Viessmann drev med indbygget dekoder. Disse er også lidt besværlige at montere og programmere og over tid har det vist sig at de ikke er helt stabile. De har desuden et relativt højt tomgangsforbrug.
Vi er kommet frem til at Märklin drev af typen 7549/75491 monteret på siden af sporskifterne og styret af Märklin m83 dekodere (60832) er det der giver den bedste oplevelse for os. Det er nemt at montere og da drevene fra starten bliver forsynet med PTC'er, så virker de 100% stabilt. Märklin m83 dekodere forsynet med strømforsyning 66361/66360 sikrer at der er rigelig kraft til et sikkert skift.
Vi skifter løbende til Märklin drev af typen 7549/75491 og Märklin m83 dekodere, når Viessmann drev og servoer svigter eller bliver ustabile.

Da vi bruger computerstyring, så er det meget vigtigt at sporskifterne skifter når computer programmet befaler det, da toget ellers stopper når toget kommer ind i et forkert spor.

Mvh Per
www.mjkhh.dk

Besvar