Mfx loko og Roco z21

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Wirring
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Måløv

Mfx loko og Roco z21

Indlæg af Wirring »

Dette er en Info ikke et spørgsmål.

Jeg har et enkelt Märklin lokomotiv fra et startsæt. I flere år troede jeg der var noget defekt ved det.
Når jeg brugte z21 appen valgte jeg protokol Motorola og den havde default 28 hastighedstrin.
Ligeledes i mit styreprogram iTrain valgt protokol Motorola(27) altså med 27 hastighedstrin.
Lokomotivet opførte sig som en teenager, der hvert andet øjeblik ikke hørte efter hvad der bliver sagt, altså det var lidt tilfældigt om en hastighedsændring blev udført, det samme med lys og lyd. :-)
Efter et par togsammenstød blev det sat væk til senere.
Senere er altså nu.
På z21 appen skal man vælge MM2 i Regulation step. Med MM2 får man kun 14 hastighedstrin -- men de virker til gengæld !
I iTrain skal man vælge protokol Märklin C90 så virker det også der
Og man har som bekendt kun F0 til F4 af funktionerne.

Med Venlig Hilsen
Erik

H0 AC C-skinner, z21hvid, Digikries tilbagemelding iTrain kontrolsoftware
Dansk Epoke III og IV

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mfx loko og Roco z21

Indlæg af Søren »

Af ren og skær nysgerrighed, hvilket lokomotiv er der tale om?

Blot til info: mfx og MM er ikke det samme, men to forskellige protokoller.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Wirring
Stationsbetjent

Indlæg af Wirring »

Hej Søren

Ja selvklart er Mfx og Motorola protokollerne ikke det samme, men Märklin lokomotiver der er ikke kan bruge DCC protokollen kan (oftest) tilgås med den gamle Motorola protokol.

Det drejer sig om et tysk baureihe 94 ranger og sidebane lokomotiv. Inden jeg købte startsættet havde jeg set på Märklins website Br94 lokomotivet at det havde DCC -- men det havde det i startsættet altså ikke :-(
https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/37180

Med Venlig Hilsen
Erik

Dansk Epoke III og IV

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Der er mange som ikke skelner mellem mfx og MM, så for at vi ikke bidrager til forvirringen, ville jeg blot uddybe det.

MM er en gammel protokol og ikke tidssvarende, i dag eksisterer den kun af historiske årsager, mfx er moderne og i aktiv udvikling.

Det er selvfølgelig super ærgerligt, at loket ikke har DCC. Personligt, kunne det få mig til at opgradere dekoderen i loket.

I forhold til startsættet, så er loket, du linker til, produceret i 2020. Hvis startsættet f.eks. er 29721, så er det produceret i 2016 og udgik i 2019. Det passer meget godt med, at det er i perioden hvor Märklin opgraderede dekoderne i lokomotiverne. Startsættet er formentlig med en ældre dekoder (fra før DCC blev standard) og loket i linket er fra tiden efter.

Ofte er lokomotiverne i startsættene heller ikke teknisk identiske med de (på overfladen) tilsvarende enkeltmodeller. Hvis Märklin f.eks. designer en ny model, så kan den gamle model få et nyt liv som startsætmodel, hvis den, økonomisk, egner sig til det.

Min erfaring er, at jeg altid skal tjekke det eksakte varenummer for detaljer.

Det er en (til tider unødvendig) kompleks jungle at hitte ud af.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Wirring
Stationsbetjent

Indlæg af Wirring »

Hej Søren

At udskifte decoderen til en dcc kompatibel i min BR94 vil det være en kostbar sag ?
Det ville være interessant hvis jeg så også kunne få monteret et sæt telexkoblinger (ESU)
Og hvem kan man få til det ?

Med Venlig Hilsen
Erik

Dansk Epoke III og IV

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

En mulighed er at spørge PerfectTrains i Vanløse (f.eks, via mail).
https://www.perfecttrains.com/

ptmadsen
Godsforvalter
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
En mulighed er at man selv monterer dekoder og koblinger, så svært er det såmænd ikke. Det er blot at forbinde nogle ledninger og ellers programmere dekoderen og så sparer man jo pengene for montagen og lærer selv noget.
På de 7 maskiner hvor jeg har monteret Maerklin digital kobling E117 993 reagerer forreste kobling på F1 og bagerste kobling på F2, når dette er programmeret ind i dekoderen er det blot at justere koblings frekvensen = tiden man ønsker at trykke op imod det man ønsker at frakoble og tiden / hvor langt man ønsker at køre væk fra det frakoblede på respektive CV..

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Besvar