Mck

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Klaus tømrer
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Mck

Indlæg af Klaus tømrer »

Hej jeg har erhvervet mig en mck me , der er åbenbart en powerpack i, så når den skal stoppe for rødt lys (strømmen bliver afbrudt ) kører den videre, hvordan kan jeg slå den fra ?
Mvh klaus

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mck

Indlæg af moppe »

Går ud fra at der er LokSound V5 i.
Læs CV 113, hvad står der der?

Mit bud er at en værdi på mellem 20 og 40 vil passe fint.

Klaus

Godsbanen
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af Godsbanen »

Ja det er rigtigt hvad moppe skriver. Hvert trin fra 0 til 255 (eller hvad max værdi nu end er) giver 0,032768 sekund køretid for powerpack'en. Derudover skal man også tage højde for, hvor langt lokomotivet fortsætter selv uden strøm. Nogle modeller stopper med det samme uden strøm. Andre glider et stykke afhængigt af det indstillede køretrin og kan derved nå forbi det strømløse afsnit og derved altså ikke stoppe som planlagt.

Klaus tømrer
Stationsbetjent

Indlæg af Klaus tømrer »

hej klaus
det er en loksound v 4,0 decoder der sidder i , jeg kan ikke se der er nogen cv 113
hvad gør jeg så ?

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

I esu manualen for loksound 4 er det også CV 113. Ses på side 82.
Link:
https://www.esu.eu/uploads/tx_esudownlo ... ook_03.pdf

Værdierne er anderledes end dem jeg skrev for loksound 5. For 4 er det 0,016384 for hvert trin fra 0 til 255.
Nogen gange er man vist nødt til at bruge en mobil station og ikke en CS3 for at ændre CV'er, medmindre man har andet programmeringsværktøj.

Klaus tømrer
Stationsbetjent

Indlæg af Klaus tømrer »

ok , da så ikke at cv 113 kommer frem på min cs3 vil jeg prøve at finde en med en mobil station

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Ja det er ærgerligt at CS3 ser ud til at være begrænset mht. CV programmering... medmindre nogen har et tip til, hvordan det kan gøres?
På en mobile station er det forholdsvist enkelt, når man bare lige kan finde rundt i menuerne.

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Klaus tømrer skrev: 22 nov 2025, 11:49

ok , da så ikke at cv 113 kommer frem på min cs3 vil jeg prøve at finde en med en mobil station

Det er fordi din CS3 henter en dekoderprofil, der indeholder hvilke CV værdier dekoderen har.
Men da den ikke genkender LokSound V5 i alle dens softwarevariationer henter den bare en standard profil og bruger den.
Du kan selv lave profiler, så den viser de CV værdier du gerne vil have til de enkelte dekodere.

LokSound V5 har mere end 1500 CV værdier, så du skal nok begrænse dig til dem du mener at have brug for ;-)

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

CS3 er på ingen måde begrænset, det er forkert, men du skal vide hvordan du betjener den.

CS3 benytter skabeloner for CV-værdier, og viser, som standard, de mest brugte CV'er for NMRA standarddekodere.

Hvis du vil have flere CV'er, skal du selv tilføje dem til CV-skabelonen.

Du kan herefter gemme din skabelon som ny skabelon, så kan du indlæse den næste gang du bruger den type dekoder.

Jeg har oprettet skabeloner for LokPilot 5, Hornby HM6010 osv. Alle dekodere er forskellige, og dit udstyr kan ikke gætte sig til, hvordan CV-listerne er skruet sammen.

Så i og med at CS3 lader dig oprette præcis de tabeller, der passer til din dekoder, er den ikke begrænset, men noget af det mest fleksible du får.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Men en mobil station 2 kan (i DCC programmering også selvom man anvender en CS3 på anlægget og kører lokomotivet i mfx) gå direkte ind og læse en CV i dekoderen uden en skabelon (i dette tilfælde CV 113) og give mulighed for at ændre værdien. Så det undrer sikkert nogen, hvorfor en CS3 ikke kan.

Besvar