Allerførst: Tak for at jeg er blevet lukket ind i dette interessante forum. Jeg håber det bliver udbytterigt.
Kort intro:
Jeg er født, mens Eisenhower var præsident i USA, nu pensionist.
Forhistorien er sikkert som for mange andre, nemlig at jeg som knægt havde en Märklin H0 bane sammen med min far. Jeg havde lavet et primitivt signal/styresystem, så vi kunne køre med flere tog på den samme strækning. Banen blev droppet priom 1980'erne, men en kasse med en del af grejet blev gemt og endte til sidst hos mig, hvor den har stået urørt.
Nu har jeg masser af tid og har fået den skøre(?) ide at det kunne være sjovt at bygge en lille bane på den plads, jeg har til rådighed, 1,2 X 2 meter. Det er ikke meget, men der skal også være plads til andre ting I værelset.
Præmisserne for projektet er:
- Det skal være med brug af det gamle grej i så stor udstrækning som muligt.
- Banen skal have kapacitet til kørsel med 2 tog samtidigt.
- Det skal være med fuld digital styring.
- Det skal ikke være med "mærkevarecentral".
Ad 1:
Jeg har rengjort nogle skinner, og da jeg satte et loko på dem og satte strøm til, kunne det sør'me køre. Godt gået efter så mange år. Det tyder på at præmis 1 kan opfyldes.
Ad 2:
Ved at bygge delvist i 2 niveauer, ser det ud til at jeg kan få to fornuftige strækninger:
-En strækning der topologisk er en rundstrækning med et kryds, så køreretningen kan vendes
-En punkt til punkt strækning.
Ad 3:
Jeg har læst om DCC og forstået, hvordan kraftforsyning til klienterne virker, og hvordan kommunikationen foregår mellem central og klienterne. Jeg har kigget på dekodere og kan se, at de fås i alle afskygninger, så det er kun et spørgsmål om at vælge de rette. Selve ombygningen af lokoer til digitaldrift er ligetil, sporskifter kræver ingen ombygning, og detektion af besat spor er også ligetil. Det tyder også godt for præmis 2.
Ad 4:
Jeg finder det for nemt bare at købe f.eks. en CS3 eller en Z21. Jeg vil have noget, jeg selv kan rode i og evt. omprogrammere. Jeg har kigget på DCC EX og MERG, som begge ser interessante ud, især DCC EX, hvor man kan bygge det hele selv og det kan betjenes med en Android telefon/tablet. MERG's udstyr er jeg mere usikker på, fordi alle detaljer om deres produkter er gemt bag en betalingsmur (medlemskab).
Jeg har læst en del på Stummis forum, og kan se, der findes adskillige andre systemer, men blev ikke meget klogere på, hvad de kan og ikke kan. Nogle af systemerne ser nærmest ud til kun at være papirprojekter.
Mine spørgsmål er i al sin enkelthed:
- Er DCC EX værd at satse på, eller er MERG bedre?
- Hvis svarene på spm. 1 er nej, nej, hvad skal jeg så kigge efter?
Og jeg modtager jeg naturligvis gerne gode forslag og kommentarer til projektet generelt.
/G