Om at komme i gang igen

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Gunnar_F
Trafikelev
Digital: Ja
Skinnesystem: Märklin M

Re: Om at komme i gang igen

Indlæg af Gunnar_F »

Kære alle bidragydere

Nogen gange er det godt at gå tilbage og se, hvor man egentligt kom fra.

Jeg stillede to spørgsmål og begge er besvaret:

-Det første med "NEJ, NEJ"
-Det andet med "MS2 eller noget ækvivalent"

At vi så har været langt omkring med andre emner som standardisering, brug af M-skinner, køb af lækre lokoer med mfx m.m. gør absolut ikke noget. Jeg har fået en masse brugbar information, så mange tak for jeres bidrag.

Jeg vil nu forsøge at få mere af grejet til at køre, og bygge en lille bane, så der kan køres på mere end 5 skinner på arbejdsbordet. Der kommer sikkert nye udfordringer i den forbindelse, men så kommer jeg tilbage og beder om hjælp til det.

mvh

Gunnar

SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af SteamPunkLolcat »

Jeg er medlem af MERG, så jeg kan forsøge at kaste lidt lys over det.

Systemet er ren DCC og alt leveres som byggesæt du selv skal lodde sammen. Det kan lyde overvældende, men der er udførlige vejledninger med alle byggesæt og masser af god hjælp i deres forum hvis man kommer i vanskeligheder.

Systemet har ingen direkte tilslutninger til f. eks. loconet og ekspressnet, men benytter deres eget CBUS system, til både håndkontroller, dekodere og andre moduler.

Det eneste der er træls er de 160 kr. Postnord ligger oven i prisen når man bestiller noget i deres webshop, men ellers er priserne generelt lave. For ca. 1200 kan du få dcc central, håndkontrol og booster og det er med moms, fragt og de 160 til Postnord.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Gunnar_F
Trafikelev

Indlæg af Gunnar_F »

Hej Morten

Mange tak for info om MERG. Det var absolut brugbart. Jeg fandt et sted på deres website, hvor der stod noget mere om deres produkter. Det skal studeres nøjere.

Mht. at lodde byggesæt sammen, er det intet problem. Jeg har rodet med elektronik, siden jeg var ca. 15 år, og som jeg skrev i indlæg #1, lavede jeg som stor knægt en slags automatisk mellemblok på den daværende bane.

Jeg vil prøve at forklare, hvad det er jeg leder efter: Det er min vision at have et system, hvor jeg har et "førerrum" til at betjene lokoerne (frem, bak, kør og stop) og en "kommandopost", hvor jeg kan styre sporskifter, se status på besatte spor mm., og hvor jeg på sigt kan programmere systemet til at køre automatisk. Fysisk kan førerrum og kommandopost godt være en og samme enhed, f.eks. en tab eller en Raspi.

Jeg kunne sagtens købe mig et par MS'er og en CS, men det er ikke nær så sjovt som at bygge det selv. Derfor vil jeg først gerne afsøge muligheder for noget byggesæt og evt. noget selvudviklet. Da jeg har tid nok, er det ikke noget der skal være færdigt i morgen.

Status på selve banen: Jeg har renset skinner, lagt en skinneoval og fået go'e gamle "89 028", udgaven fra 1959 med virksomt trelys i fronten, til at køre med to "Donnerbuchsen". Det går fremad.

/G

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Gunnar_F skrev: 20 jan 2026, 23:08

Jeg vil prøve at forklare, hvad det er jeg leder efter: Det er min vision at have et system, hvor jeg har et "førerrum" til at betjene lokoerne (frem, bak, kør og stop) og en "kommandopost", hvor jeg kan styre sporskifter, se status på besatte spor mm., og hvor jeg på sigt kan programmere systemet til at køre automatisk. Fysisk kan førerrum og kommandopost godt være en og samme enhed, f.eks. en tab eller en Raspi.

Damn, det skriger på en Z21 med app…..

Klaus

pejft
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Indlæg af pejft »

moppe skrev: 21 jan 2026, 07:59
Gunnar_F skrev: 20 jan 2026, 23:08

Damn, det skriger på en Z21 med app…..

Klaus

Jeg er enig i forhold til dit udklip af hans indlæg, hvis du mener z21 (hvid), men .... Du misser bare lige den del, hvor han gerne vil bygge selv. Det tolker jeg så som hans egentlige hobby, ikke at køre tog.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Så bygger man noget der kan emulere Z21 og køber app’en.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Du misser bare lige den del, hvor han gerne vil bygge selv. Det tolker jeg så som hans egentlige hobby, ikke at køre tog.

Det er også sådan jeg ser det. Det er udfordringen ved at bygge selv.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gunnar_F
Trafikelev

Indlæg af Gunnar_F »

Hej igen

For lige at afrunde det. Jeg har meldt mig til i dette forum, fordi jeg ønsker at bygge en digitalt styret bane og køre med den. Det skal der ikke herske tvivl om.

At jeg er i stand til at lodde og bygge elektronik samt programmere, medfører blot at jeg har flere muligheder for at realisere en central end at købe noget færdigt. Der er nu foretaget en afdækning af mulighederne, og jeg har fået et mere udbygget grundlag (projektrisiko/"bøvlfaktor"/tidsforbrug/økonomi i den nævnte rækkefølge) for at vælge central, og det takker jeg jer alle for.

Og med det tilbage til noget mere teknisk:

Det nævnes mange steder at man ved digitaliseringen af lokoer bør ombygge motorer med skivekommutator til tromlekommutator. Jeg er med på at et 5-polet anker giver en mere jævn gang og også bedre moment, men giver det en mærkbar forskel i kørslen, eller er det for at få lavere strømforbrug aht. skinneboksen?

I et af mine lokoer er den ene lysleder til trelys-fronten knækket. Hvad lim kan anbefales til at lime den?

I Tyskland er det åbenbart et krav at strømforsyninger til modeltog (wall-warts, "rigtige" trafoer mm.) skal være forsynet med sikkerhedssymbol i form af et stilliseret elloko. Gælder den regel også her i landet?

mvh

Gunnar

pejft
Ledvogter
Kontakt:

Indlæg af pejft »

Gunnar_F skrev: 22 jan 2026, 10:56

Det nævnes mange steder at man ved digitaliseringen af lokoer bør ombygge motorer med skivekommutator til tromlekommutator. Jeg er med på at et 5-polet anker giver en mere jævn gang og også bedre moment, men giver det en mærkbar forskel i kørslen, eller er det for at få lavere strømforbrug aht. skinneboksen?

Man ombygger motoren i ældre Märklin lokomotiver fra den oprindelige elektromagnet til permanent magnet (og dermed jævnstrøm) for 1) at få adgang til mange flere dekodere og 2) bedre særligt langsomkøreegenskaber.

Märklins oprindelige elektromagnetmotor (den med vindinger) er først magnetisk nok ved ca 4,5 V og derfor får du en start med et ryk, hvor en DC-motor kan begynde sin rotation mere jævnt og langsomt.

Det har ikke noget med skive-/tromlekommutator at gøre. Man kan anvende en (HAMO)-magnet til 3-polede motorer med skivekommutator. Ombygger du til 5-polet motor, bliver det under alle omstændigheder med tromlekummutator.

I et af mine lokoer er den ene lysleder til trelys-fronten knækket. Hvad lim kan anbefales til at lime den?

Jeg ville købe en ny eller brugt. Limning vil jo under alle omstændigheder ændre lyset i den gren.

I Tyskland er det åbenbart et krav at strømforsyninger til modeltog (wall-warts, "rigtige" trafoer mm.) skal være forsynet med sikkerhedssymbol i form af et stilliseret elloko. Gælder den regel også her i landet?

Køber du nyt, vil du i dag ikke få leveret en transformator. Der anvendes switchpack strømforsyninger i dag, og alle moderne digitalsystemer fødes med jævnstrøm.

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Ja som pejft skriver kiggede jeg lige på en MS2 strømforsyning, som angiver 18VDC på udgangen og en CS3 som angiver 19VDC. Begge har det stiliserede el-lok symbol.

Besvar