PIKO A vs Trix C

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Traxx
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: 2 km fra København H

PIKO A vs Trix C

Indlæg af Traxx »

Hej gæve modeltogs gutter

Gammel ræv i gamet - på ny platform. Nok mest et spørgsmål for 2 skinne eksperterne Moppe og Søren.

Efter mange år med Märklin, har jeg købt et PIKO startsæt 59014. Jeg er igen og igen blevet imponeret over PIKO's expert linje kvalitet - og priser... det er Märklin tilsyneladende også, siden de har samarbejde med PIKO, først med godsvogne, og nu også med et MZ lokomotiv. Prisen for startsættet var virkelig overkommelig - og man får tilmed en moderne trådløs controller med, lavet af uhlenbrock. Min gamle MS2 viser efterhånden sin alder, og som computernørd synes jeg den ligner noget fra fortiden - og opdateringer kan kun ske fra en CS.

Jeg startede oprindeligt ud med et trix digitalt startsæt i 2009, netop pga jeg synes det så pænere ud uden punktkontakterne, men blev senere hurtigt overtalt til at gå på Märklin. Det skal jeg nok skrive en længere tråd omkring en anden dag, når jeg er kommet godt i gang med det her projekt, og kan give en bedre bedømmelse af 'projekt PIKO'.

Nu kommer så spørgsmålet. Hvor god er PIKO A med ballast lige? jeg kender glimrende til Märklin og trix C, og den er jo super let at klikke sammen, men sporprogrammet har nogle mangler, som PIKO's har - såsom et Y sporskifte.

Jeg har fundet et par video'er.

-- trix mod PIKO, han vælger trix.
-- en sjov video, der viser at PIKO's A med ballast, godt kan klare høje hæle :)
-- en video, der viser hvordan man kan lave flot ballast på PIKO's A skinner, på den allerede siddende ballast.

Jeg synes det er lettere genialt, at man kan skrue ballast'en af PIKO's skinne. Så hvis man på et tidspunkt hellere selv vil i gang med ballast, er det bare frem med en skruetrækker.
Til gengæld er det knap så genialt, at der ikke er plads til drev og dekoder under sporskifterne, som med Märklin/trix. Vi taler trods alt om et skinne system fra 2019.

Det bringer mig frem til følgende spørgsmål.

1. Hvilken af disse 2 skinnetyper giver den bedste elektriske forbindelse? trix klik-systemet eller PIKO med lasker? eftersom man mister den 3 skinne, fra Märklin, og helt logisk har mindre skinnekontakt, går jeg ret højt op i det.

2. Hvordan gøres et PIKO A sporskifte med ballast digitalt nemt? Jeg kan se, man skal bruge PIKO 55392, deres eget drev, men jeg er ikke interesseret i en sporskifte pult. Det føles lidt for meget tilbage til 1990 og mit skala N arnold anlæg som barn. Så jeg har læst mig frem til at man skal bruge PIKO 55032 sporskifte dekoder. Jeg er umiddelbart mest interesseret i at bruge PIKO drev til PIKO sporskifter, da man kan få dem til at se pæne ud med fx. PIKO 55442. Kan eksperterne guide mig? Synes ærlig talt at PIKO's dokumentation er temmelig mangelfuld ifht Märklin, som virkelig er "modeltog for dummies" og jeg aner ikke, hvordan det skal sættes sammen med PIKO's smartcontrol wlan.

3. Jeg er umiddelbart ikke interesseret i andre skinne systemer, som fx roco line med ballast - jeg synes den kæmpe ballast ser kikset ud og jeg har tidligere forsøgt roco geoline, som ikke var specielt god ifht trix C, og hvad jeg kan forstå, er roco geoline desuden ophørt i produktion. Jeg tænker valget må stå mellem PIKO A og trix C - det er også mest tilgængeligt. Det er et krav med ballast, da jeg tit ændrer sporplaner og til tider pakker tog helt væk.

Men hvad synes i? Umiddelbart synes jeg PIKO A med ballast er pænere i farven end trix C, svellerne ser bedre ud, men igen, smag og behag.

Lad mig høre jeres tanker!

/Jonas

Vedhæftede filer
piko.jpg
pikotrix.jpg
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: PIKO A vs Trix C

Indlæg af moppe »

Traxx skrev: 07 feb 2026, 17:24
  1. Hvilken af disse 2 skinnetyper giver den bedste elektriske forbindelse? trix klik-systemet eller PIKO med lasker? eftersom man mister den 3 skinne, fra Märklin, og helt logisk har mindre skinnekontakt, går jeg ret højt op i det.

Trix systemet med metalfjedrene er MEGET bedre.
PIKOs system med lasker er på højde med de to Roco systemer, hvad angår det elektriske

1. Hvordan gøres et PIKO A sporskifte med ballast digitalt nemt? Jeg kan se, man skal bruge PIKO 55392, deres eget drev, men jeg er ikke interesseret i en sporskifte pult.

Deres drev kan bruges med enhver standard sporskiftedekoder.
Mine fortrukne er ESU dekodere.

Taler vi om PIKO A-spor uden ballast, ville jeg gå efter løsningen med servo monteret under pladen og så ellers en ESU SwitchPilot Servo. Vi har i Hadsten kørt med den kombination i 13 år.
Hvor let det er at gøre med sporene med ballast har jeg ikke prøvet.

Jeg er umiddelbart mest interesseret i at bruge PIKO drev til PIKO sporskifter, da man kan få dem til at se pæne ud med fx. PIKO 55442.

Pænt og pænt - pænere end den bare hænger ud i luften :-)

Synes ærlig talt at PIKO's dokumentation er temmelig mangelfuld ifht Märklin, som virkelig er "modeltog for dummies" og jeg aner ikke, hvordan det skal sættes sammen med PIKO's smartcontrol wlan.

Velkommen til PIKOs digitale verden.
I mine øjne fyldt med mangelfuld dokumentation og hurtig forældelse af produkter, der "opgives" af PIKO.

1. Jeg er umiddelbart ikke interesseret i andre skinne systemer, som fx roco line med ballast - jeg synes den kæmpe ballast ser kikset ud

Det er så den ballast der er tættest på forbilledet.
Men den er sådan lidt lige lovligt meget "gummiagtig".
Til gengæld kan man fjerne ballasten let og ubesværet - endda uden at bruge en skruetrækker :-)

og jeg har tidligere forsøgt roco geoline, som ikke var specielt god ifht trix C

Den er på højde med PIKO A-spor

og hvad jeg kan forstå, er roco geoline desuden ophørt i produktion.

Ja og nej, for den er kommet tilbage.
GeoLine er fint, der er nogle lækre detaljer så som den integrerede sporskiftedekoder du sætter i programmeringsmodus blot ved at skifte det manuelt frem og tilbage nogle gange hurtigt efter hinanden. En feature jeg ikke har set andre steder og som er lækkert, når man "flyvende" bygger anlæg.

Men hvad synes i? Umiddelbart synes jeg PIKO A med ballast er pænere i farven end trix C, svellerne ser bedre ud, men igen, smag og behag.

Til et fast anlæg syntes jeg at PIKO A-sporet er et fint spor at arbejde med.
Jeg ville vakle mellem det og Roco-Line.

Til "flyvende opbygning" ville jeg klart gå efter Trix C-spor.
Det kan godt være at der mangler et Y-skifte, men sporet er bare så meget lettere at samle og den elektriske forbindelse er så meget bedre.
Og så muligheden for at have drev og dekoder under sporskiftene, er mere lækkert end drev på siden og en dekoder et eller andet sted ved siden af.

Med hensyn til "låsen" der holder skinnerne sammen på PIKO A-spor med ballast, så virker den lidt blød-plast-mærkelig for mig, det virker ikke på mig som om det er nogen der holder til 30 samlinger og adskillelser over de næste 5-8 år. Her er dem på Roco-Line og Trix C-spor i en helt anden liga.

Klaus - der har masser af erfaringer med Trix C, PIKO A (hovedsageligt uden ballast), og alle tre Roco typer.

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Med hensyn til "låsen" der holder skinnerne sammen på PIKO A-spor med ballast, så virker den lidt blød-plast-mærkelig for mig, det virker ikke på mig som om det er nogen der holder til 30 samlinger og adskillelser over de næste 5-8 år.

Jeg tror umiddelbart at den holder udmærket. Plastikken på A-sporet er af en blød karakter, som jeg tænker er svær at slide.

Tiden vil vise hvad der holder.

GeoLine vil jeg holde mig fra, det er et meget mangelfuldt sortiment.

Til fast opbygning har jeg brugt PIKO A-sporet (uden ballast) i flere år. Jeg er meget glad for det. Til alt andet bruger jeg Trix C-sporet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Traxx
Trafikelev

Indlæg af Traxx »

Jeg takker for svarene d'herrer. :)

Jeg glæder mig helt vildt til at komme rigtigt i gang igen, efter ikke at have haft en bane i ca 10 år. En frisk start, selvom jeg ikke har fået mere plads. Det er nyt og spændende, fremfor det man kender som sin egen baglomme... som den nu lukkede CMT togshoppen i vanløse sagde til mig, da jeg var der første gang: "køb nu bare Märklin, hvis du vil have noget der drifts- og strømmæssigt stabilt og digitalt nemt". Da jeg så sagde, at jeg tog trix startsættet, gloede han helt åndsvagt på mig - så trix C kender jeg godt til, og jeg giver dig ret i at trix C skinner virker lidt mere 'fremme i skoene' end de andres skinne systemer, specielt til baner der ikke er permanente.

Men trix C er også mangelfuldt - intet Y sporskifte, intet 3-vejs sporskifte som Märklin. Der er heller ikke en alm krydsskifte som Märklin 24640 har jeg fundet ud af?! Det virker som om Märklin ikke rigtig er gået 'all-in' på trix C gleis, men bare har lavet de 'mest' nødvendige ting... og ikke nok med det: man har også lige pludselig ændret farven på svellerne?! de er gået fra lysebrune til mørkebrune... hmm. Så når man køber det online fra flere forhandlere, fx ved at spare lidt penge i tyskland, ja så ved man ikke hvilken farve sveller man får... det er afhængigt af hvor længe det har ligget på hylderne. se: https://blog.mobaz.de/2019/07/25/das-tr ... fast-alle/

Roco spor er droppet, jeg synes begge spor er grimme rent ballast mæssigt - der kan jeg noget bedre med PIKO og trix - det virker heller ikke så betryggende, at geoline kommer og går... jeg har haft geoline i hånden, og det var jeg ikke imponeret af, men smart at man - ligesom trix - kan skjule dekoder og drev i sporskifterne. Skal jeg prøve roco, bliver det med den store 'realistiske' ballast, men den har samme problem som PIKO: man skal klippe/skære i ballasten, afhængigt af hvordan man sætter sporene sammen.

Jeg er draget meget af, jeg har muligheden for at skrue ballasten af PIKO med en skruetrækker, og når i begge bruger PIKO sporet uden ballast, ja så må det ... være kvalitetsmæssigt godt. Men så må jeg leve med en noget mere 'gammeldags' løsning på drev og dekoder... til gengæld har jeg haft mange Märklin drev, som er stået af... garantien varer ikke for evigt og ikke alle forhandlere er lige glade for at sende dem til tyskland. Jeg må i tænkeboks over det, for jeg tror også på at trix er mere langtidsholdbart i samlingerne, end PIKO med ballast.

Jeg må give dig ret i at PIKO tilsyneladende dropper digitale systemer ret hurtigt. Deres nye smartcontrol wlan er ikke speciel intuitiv, men det er uhlenbrock vist heller ikke kendt for, og den var heller ikke helt let at opdatere online. Google play app virkede ikke, med nyeste android på samsung tlf. Den fandt aldrig controlleren, hvad mange andre også har brokket sig over i anmeldelserne. Windows app var heller ikke ligefrem fantastisk. Men tilgengæld fik jeg da til sidst nyeste firmware på den, fra december 2025, og det er jo lækkert, at have det helt up to date. Så længe det nu varer, at PIKO gider opdatere den! Den virker trods alt noget mere moderne end marklins trådløse MS2, som igen kræver en CS for at opdateres. Men PIKO har altså et stykke vej at gå rent brugermæssigt, det er meget "ja find selv ud af det" og så et par tyske youtube videoer... i danmark synes jeg at PIKO har et rygte som noget billigt bras - måske fordi de fleste, inkl jeg, kender dem fra deres hobby loks osv... det er de godt i gang med at komme efter heldigvis, hvor jeg synes Märklin er faldet lidt af på den mht lok lyde og detaljer, samtidig med priserne er stukket helt af, ligesom Roco's seneste DSB dobbeltdækker en en mindre katastrofe (i hvert fald til Märklin).

Jeg har overvejet roco's Z21, men jeg holder bare af at have noget fysisk i hænderne, så det hele ikke foregår på en skærm. Det bliver næsten for meget computer med Z21 på tablet, noget jeg har rigeligt af i mit liv i forvejen. At sidde med en håndholdt controller giver en form for 'break' fra computeren, og der må jeg trods alt sige, at PIKO's 'nye' controller er noget bedre end den roco leverer med startsættene - den har jeg prøvet og var ikke imponeret ifht MS2.

Traxx
Trafikelev

Indlæg af Traxx »

Ps. Ang roco geoline.

Den bestod ikke høje hæle testen, som PIKO A. Så det spor skal jeg stensikkert ikke have..

🤣

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Med hensyn til Trix C-sporet, så er det rigtigt, at det har været mangelfuldt i forhold til Märklin C-sporet, men kig på hvad der er sket i de seneste år. Der er kommet drejeskive, overgangsspor (fra andre systemer), lange lige spor 360mm, slankt buesporskifte og slankt krydssporskifte.

Så det er bestemt ikke rigtigt, at det kun er de mest nødvendige ting, sporet er en del af Märklins 2-skinne strategi.

Det er rigtigt, at der stadig mangler noget. Udover krydssporet og 3-vejsskiftet, se så på hvad det ellers er: 3-skinne betingede produkter. Altså produkter der kun eksisterer som konsekvens af 3-skinnesystemet og ikke lader sig konvertere til 2-skinne. Produkter der ikke giver mening i en 2-skinne-verden, som f.eks. vippekontaktsporet.

Jeg tænker at det manglende 3-vejsskifte og krydsspor kan skyldes, at de er designet før, Trix C-sporet blev introduceret, og derfor kræver ændringer for at fungere ordentligt.

Ang. farven på svellerne, så er der heller ikke ens farver i virkeligheden, og sporet er snart 20 år gammelt. Så der vil være småændringer i årenes løb.

Ang. PIKO WLAN controlleren, så er den ikke designet af Uhlenbrock, men af PIKO selv. Eftersom alt PIKO digitalt nu er in-house, så er der en vis sandsynlighed for at de bliver i sporet længere, men det er selvfølgelig en tillid der skal opbygges.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Traxx skrev: 08 feb 2026, 22:32

Jeg har overvejet roco's Z21, men jeg holder bare af at have noget fysisk i hænderne, så det hele ikke foregår på en skærm. Det bliver næsten for meget computer med Z21 på tablet, noget jeg har rigeligt af i mit liv i forvejen. At sidde med en håndholdt controller giver en form for 'break' fra computeren, og der må jeg trods alt sige, at PIKO's 'nye' controller er noget bedre end den roco leverer med startsættene - den har jeg prøvet og var ikke imponeret ifht MS2.

Der er jeg så Z21 mand hele vejen,
WLANmaus til at køre tog med og iPad til spirtavle.

Musen er “gammeldags” så det gør noget, men jeg kan betjene den med begge hænder på ryggen, når der drejer sig om at betjene togene.
Jeg startede ud med Z21 og app. Da vi på modelbanen i Hadsten, skulle udvide vores længdebane, med Thorsø sektionen satte vi min Z21 til for at lave prøvekørsler. Så stod jeg der ,ed telefonen i hånden og swipede op og ned og trykkede for at skifte retning.
Altså indtil min gode ven og tog-tosse Stig kom forbi og meget pragmatisk konstaterede at jeg var blød i roen, når jeg stod der og gloede ned i telefonen for at lave prøvekørsler.
Næste klubaften, havde han en rød multiMAUS med som vi koblede til min Z21. Og han havde ret, for nu stod jeg med musen i den ene hånd, drejede på hjulet med tommeltotten og kunne bruge den anden hånd til at flytte tin, samt have øjnene kun på lokomotivet og ikke kigge på telefonen halvdelen af tiden.
Nå ja, jeg er en sucker for fysiske knapper (af samme årsag har jeg B&O fjernbetjening til alt audio/video derhjemme).

For øvrigt, PIKO hænger ikke sammen med Uhlenbrock længere, de har “købt” de fleste af deres udviklingsmedarbejdere, faktisk så voldsomt at Uhlenbrock i dag har hjælp af Karst Drenth (manden bag yamorc - endnu en Z21 wannabe klon) til at lave Intellibox 3.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg kom lige til at se, at der har sneget sig et krydsspor ind i nyhederne fra sidste år. Så endnu et skinnestykke, der ikke længere mangler.

https://www.trix.de/de/produkte/details/article/62649/

trix-kreuzung.jpg

Med venlig hilsen
Søren

Traxx
Trafikelev

Indlæg af Traxx »

Aften d'herrer

Søren, du har nogle gode pointer omkring trix c sporet. jeg vidste ikke de havde lavet det nye krydsspor. det som irriterer mig mest er, at man vælger at lave nye mørkebrune sveller - i stedet for beton, som man fx kan få i PIKO A spor (dog ret begrænset). når man endelig vil skifte ral farven, af en eller anden årsag, kunne man lige så godt være gået hele vejen og lave det moderne, jeg har de 2 forskellige farver trix skinner herhjemme og det ser dumt ud af blande dem. men måske mig der er en nittetæller der.

Moppe, god ide med Z21 til sportavle og hånd controller til kørslen. havde jeg ikke tænkt på at opdele det på den måde, vi er begge en sucker for fysiske knapper kan jeg høre :) men jeg synes nu stadigvæk at roco's controller er meget 1990-agtigt ifht PIKO's 'nye' wlan og MS2.

Begge, interessant info mht PIKO/uhlenbrock. Den smartcontrol wlan er ikke helt værst - og der er tilmed mulighed for en booster. Tænk på prisen! Man får den nærmest smidt i nakken. Herligt at kunne opdatere firmware selv - så længe det varer :)

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Det med den brune farve er virkelig til at overse, hvis du spørger mig. Det er ikke noget jeg selv tænker over, og jeg kan knap nok se forskellen. Jeg synes du tillægger det for meget værdi.

Så kan du jo også kigge på PIKO sporet og lade dig irritere over, at tungerne på krydssporskiftet (m.fl.) ikke er rigtige skinner, men metal der er bukket i U-form. Det ser, i mine øjne, dumt ud, men jeg lever med det.

Min pointe er: Der er kompromisser alle vegne i hobbyen. Hvis din tilgang er kompromisløs, så kommer du til at gå i stå; meget hurtigt.

Ang. betonsveller. Prøv at vende behovet om. Hvis Trix farvede svellerne grå, hvad tænker du så alle de folk, der har investeret summer i skinner med brune sveller vil sige?

Jeg tænker i hvert fald, at du vil synes det er underligt med betonsveller med træstruktur. 😊 Det er meget dyrt, at lave om i støbeforme, så det er helt sikkert ikke noget man vil overveje. Træsveller er det sikre valg, da det dækker langt de flestes behov.

I øvrigt, hvis du synes det ser dumt ud, så vil jeg sige, at det ser endnu mere dumt ud at alle skinnerne er sølvfarvede og ikke rustbrune. Eller at legeringen på nogle af PIKOs skinner giver dem et guldagtigt skær og ikke sølvfarvede, så du får et mismask af forskellige farver skinner.

Du kan tage PECO sporet (anden producent) og lade dig irritere over, at deres svelleafstand er en my anderledes end PIKO, så det ser underligt ud når du kombinerer dem.

PECO benytter også en anden farve plastik til deres sveller, så de er svagt brunlige og ikke sorte. Tillig benytter en brun plastik til deres.

PIKOs skinners højde er code 100, så deres højde se ikke så realistisk ud, hvor f.eks. Trix C-sporet er code 83, og dermed tættere på en skalatro højde på skinnen

Og, og, og...

Igen, pointen er: Det stopper aldrig. Du er nødt til at lægge dig fast på et spor, som du finder glæde ved at benytte. Så må du leve med de kompromisser det spor nu engang har. For der vil ALTID være noget.

Vi kan tage et hvilket som helst spor, og splitte glæden ved det ad, ved at påpege skønhedsfejl og mangler. Det er intet problem, du siger bare til. Hehe! 😊

Det perfekte spor findes ikke.

Med venlig hilsen
Søren

Besvar