Hjælp til spænde sporplan

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Ksn1205
Ledvogter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Hjælp til spænde sporplan

Indlæg af Ksn1205 »

Hej.
Jeg er i gang med at planlægge en bane igen efter at være flyttet for 6 år siden, så skal jeg til at igang med at lave en bane,

har lavet noget udkast, men de er meget rundt, har svært ved at få lavet det der ekstra.

dog er jeg glad for jeg har fået indbygget to små rundbaner til børnene, og så har jeg også fundet pladst til både skydebro og drejesive. Hvis nogen har ider til noget ekstra er de velkommen.

Rum er ca 360 bred og 480 lang, hvor det er længest, og uden for hak er der ca 420, der er har i det ene hjørne hvor der er "hak" i den Grønne bund..

Køre Märklin C-skinner

Vedhæftede filer
Nedersteplan/skyggebane
Nedersteplan/skyggebane
Mellem plan og øversteplan samlet
Mellem plan og øversteplan samlet
Godsbanen
Lokomotivfører

Re: Hjælp til spænde sporplan

Indlæg af Godsbanen »

Jeg har lidt svært ved at overskue det hele (men det er bare mig). Er der f.eks. en vendesløjfe et sted? (Det er der sikkert nok, hvis man kører hele vejen ned gennem skyggebaneniveauet. Eller måske allerede på mellemlaget).

Cargoman
Godsforvalter
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Indlæg af Cargoman »

Jeg har også kigget lidt på din plan, men jeg kan ærlig talt ikke finde ud af, hvad du vil med den.

Hvilken trafik vil du have på din bane? Er det en legebane, hvor du og børnene kører rundt sådan lidt tilfældigt eller vil du have en mere overordnet plan med trafikken?
Der er umiddelbart lagt op til rigtig meget rangering, men vil der være et formål med det? Vogne plejer at komme og gå fra en eller anden virksomhed.

Har du en station på banen? Hvis ja, hvor er perronerne?

På nederste plan har du nogle opstillinsspor, som ender blindt. Det kommer til at give nogle udfordringer, når du skal afvikle trafikken. Jeg går ikke ud fra, at du umiddelbart kan se, hvad der foregår på nederste plan, så det med at togene skal køre baglæns ind eller ud derfra bliver udfordrende.

På nederste plan i øverste, venstre hjørne på din tegning har du en 180 graders kurve efterfulgt af en 90 graders kurve ind til en, hvad jeg tænker også er en opstilingsbanegård. Hvorfor ikke bare en 90 graders kurve i hjørnet og derved få noget mere sporplads?

Et par andre spørgsmål:
Hvor lange tog vil du køre med?
Hvor dyb er din bane? Kan du nå det fjerneste hjørne, hvis det er der toget afsporer? Samme spørgsmål gælder for nederste plan? Kan du få en arm ind uden at vælte det der stå på de andre spor?

Ksn1205 skrev: 22 feb 2026, 12:08

har lavet noget udkast, men de er meget rundt, har svært ved at få lavet det der ekstra.

dog er jeg glad for jeg har fået indbygget to små rundbaner til børnene, og så har jeg også fundet pladst til både skydebro og drejesive. Hvis nogen har ider til noget ekstra er de velkommen.

Hvad er det for noget ekstra du vil have? Som jeg jeg ser det, så har du allerede fyldt godt op. Husk på, at også indenfor modelbaneverden gælder less is more.

Umiddelbart tænker jeg, at rundbane til børnene er en dårlig ide. Børn bliver også trætte af at se togene køre i ring, og så vil de også køre tog på resten af banen.

Jeg forventer ikke svar på alle mine spørgsmål, men prøv at gentænke, hvordan trafikken vil glide og ikke mindst, hvad vil du selv se på din bane.

Med venlig hilsen
Rene

Indlæg af Ksn1205 »

Hej.

Tak for de mange spørgsmål, det giver lidt at tænke over…

Jeg kan godt lide at skubbenlidt rund på nogen vogne, mens der er et part tog der kan køre rundt og “passe” sig selv med noget blok styring var tanken.

Der er en del op magasinets spor for at have plads til tog materiel, så det ikke skal tages af og på eller står på et hoved spor og op tage plads..

Tanken var at man skulle kunne komme op i den rundel for netop at kunne nå hele banen.

Det ekstra, er at lige nu er det bare en rundbane som er krøllet lidt sammen men man køre bare rund, så tanker var at nogen har noget med at skifte her og så ender man et lidt uventet sted eller så køre toget ind i Bjerg og så tror man det kommer lige der, men det kommer så ud et andet sted..

Har også tanke om stationer, men der er ikke tegnet paroner på endnu..

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Men du har altså planlagt med en dobbeltsporet oval rundstrækning både på det nederste plan og på mellemplanet... Man kunne forestille sig at det kun var praktisk at have dette på mellemplanet, hvor man bedre kan betragte togene køre rundt og rundt, og så bruge den nederste plads til nogle længere spor (opstillingsspor, afsætningsspor) til vognstammer i venteposition.

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Jeg mener, at når man skal lave en bane, skal man først tænke over:

Hvilken epoke, for jo nyere jo længere togstammer !

Max længden af mine stammer, fordi det fastlægger min. længden af sporene på banegårdene ( og det gælder alle stationer ) !

Skal et togstamme kører ud af den ene ende af en station, og så ind i samme ende igen !

Så kan man altid diskutere hvor pænt det er med skinner præcis langs med bordkant - ned i hjørnet og dreje 90 grader o.s.v. ( jeg synes det er grimt .... )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

jpetersen
Trafikelev

Indlæg af jpetersen »

Jeg synes at du har mange lange lige strækning. Kunne det være en ide, hvis strækningerne snoede sig bare en anelse? F.eks. med noget R4 eller R5, så du får nogle svage kurver på de længste lige strækninger?

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Som et plaster på såret efter min negative mening …..

Der er intet, som er forkert med modeltog, da man bestemmer det 100%, men du spurgte ..

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Godsbanen
Lokomotivfører

Indlæg af Godsbanen »

Blot for diskussionens skyld så går jeg ikke op i om perronlængden passer. Selv med et halvstort anlæg vil det for mig tage for meget plads op. Så bare længden passer til tre - fire vogne er illusionen fin nok for mig. Og så har jeg endda en lille bjergstation (på øvre niveau med vendesløjfe) hvor der dårligt nok er plads til to vogne, men alligevel kan få besøg af tog med op til seks passagervogne! :-) Jeg har dog plads nok til at holdende tog ved perroner og andre steder ikke blokerer for andre tog, hvis der er flere spor i området.
Angående epoker og toglængder var der vel selv i epoke 3 mulighed for rimeligt lange passagertog?

Var lige nede og måle: Stationen i byen har to perroner a 100 cm, godsbanestationen en enkelt på 100 og den sidste en på 45 cm. Og jeg har ikke oplevet klager fra borgerne endnu :-)

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Hos J&B Rail kan alle passager gå direkte ud på alle perronerne, men vi har min. 250 cm !

Men du har ret i, at så fylder en station meget, og det var måske en fejl, da banen blev bygget, fordi på trods af et rum på ca. 40 kvm., så synes jeg nu, at de stationer/ byer fylder for meget.

Besvar