Rigtig god idé!
Jeg vil nok lige lægge et 'hjørne' - en såkaldt "fillet" ind i vinklen på indersiden af emnet, Det vil gøre konstruktionen betragtelig stærkere :)
Dansk forum om modeljernbaner og rigtige jernbaner. Stil dine spørgsmål her.
https://baneforum.dk/
Rigtig god idé!
Jeg vil nok lige lægge et 'hjørne' - en såkaldt "fillet" ind i vinklen på indersiden af emnet, Det vil gøre konstruktionen betragtelig stærkere :)
De er da alt for høje og for uflexsible .....
Min bemærkning kommer fra mine egne erfaringer og ved f.eks. en helix med de høje kanter og den relative lille frie afstand, der er fra skinne til "loftet", gør det næsten umuligt at grave en afsporet togstamme ud !
EFTER at have skrevet ovennævnte i går, må jeg erkende, at det 3D printet, så hvis der er steder, hvor pladsen er snæver, så er blot at reducere højden, og printeren laver så blot flere styk på samme tid !
Jeg har lavet et nyt sæt som kun er halv højde.
Tænker du på fleksibel i forhold til påkørsler? Jeg tænker ikke, at der kommer påkørsler i en ret vinkel på barrieren. Hvis du mener for at følge sporet, så kan de bøjes, så de følger en R1 i Märklins C-skinner uden problemer.
Jeg vil normalt også give alle kanter en fillet, men lige her tænkte jeg, at styrken ikke var så vigtig. Hvis man kører så stærkt, at man kan knække et stykke af barrieren ved påkørsler, så kører man for stærkt :-)
De flade til sidemontering er printet liggende. Alle de andre printes stående. Jeg tænkte, at styrken ikke var så vigtig den her gang. Når jeg laver noget der skal belastning på, så plejer jeg at putte en fillet i hjørnet mellem for at øge styrken.
micknudsen skrev: ↑17 maj 2026, 12:57Wow! Det ser virkelig godt ud. Tak for at give mig et godt argument for at investere i en 3D-printer!
Når først man ser mulighederne med 3D print, så tænker man hvorfor har jeg ikke købt en printer noget før. Nu når jeg får en ide, så fra ide til færdigt print, så kan jeg stå med det i hånden allerede samme dag. Og til en brøkdel af prisen for at have købt den pågældende dims et andet sted. Og så også med den fordel, at så bliver det nøjagtigt som jeg selv har tænkt mig, og så det passer præcist til min bane.