Byggeprojekt: Krakow am See

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Hvis tilbygningen er nyere, skal taget derpå også være mere "frisk" i udseendet.
Korrekt, men taget var desværre patineret før jeg fik den idé. Jeg overvejer derfor et helt andet tag. Hvis du kigger på forbilledet er taget lavet af bølge-halløj. Jeg ved det fås i plader, så jeg overvejer at skifte taget.

Jeg opdagede desuden, at jeg havde samlet den lille sidebygning forkert. Døren skal vende mod perronsiden - i sig selv ikke et problem, men pasformen er ca. en milimeter forskellig, så når jeg vender bygningen forkert kommer der et milimeter gab i taget. Jeg overvejer at bestille en ny sidebygning ved Auhagen. Det andet er ikke tilfredsstillende. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af moppe »

[quote="bahnfannet"Jeg opdagede desuden, at jeg havde samlet den lille sidebygning forkert. Døren skal vende mod perronsiden - i sig selv ikke et problem, men pasformen er ca. en milimeter forskellig, så når jeg vender bygningen forkert kommer der et milimeter gab i taget. Jeg overvejer at bestille en ny sidebygning ved Auhagen. Det andet er ikke tilfredsstillende. :-)[/quote]

Med mindre at der på din station skal være 2 døre den anden vej.......

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Søren »

Hejsa
moppe skrev:Med mindre at der på din station skal være 2 døre den anden vej.
Bygningen passer ikke sammen, hvis den ikke bliver samlet rigtigt. Problemet er, at forskellen er en lille milimeter, derfor overså jeg det, da jeg samlede den. :-) Anyway no harm done, jeg har "fitted" den til, så den nu semi-passer. Jeg laver det om ved lejlighed.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Erik Olsen »

Jeg synes at den højre ende af bygningen og karnappen er for lyserøde. De mursten jeg kender til, er lidt orange, det ses mest ved murværk som ikke er stærkt patineret.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Søren »

Hej Erik
Erik Olsen skrev:Jeg synes at den højre ende af bygningen og karnappen er for lyserøde. De mursten jeg kender til, er lidt orange, det ses mest ved murværk som ikke er stærkt patineret.
Det er ikke færdigt endnu, de er efterladt som de var, for billedets skyld, så der kunne sammenlignes. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Søren »

Så er der yderligere fremdrift. Jeg har vasket den lille sidebygning, så den minder om resten af stationen. Derudover har jeg givet bygningen foran stationen en anden murfave og taget er blevet gråt. Skorstenene mangler at få en patinering, så de kan ligne resten af bygningen. Tagrenderne er kommet på, men enkelte nedløbsrør mangler at blive monteret. Jeg monterer nedløbsrør således, at de er limet på væggen og ikke fast i tagrenden. Jeg vil gerne have muligheden for, at kunne løfte taget. Bemærk, at jeg har malet det indre af tagrenderne, det giver en god dybdeeffekt. Det er simpelt at lave, men bliver desværre ofte glemt.

Auhagens bygninger bliver ikke leveret med noget fundament, hvilket jeg personligt foretrækker. Bygningen holder sig selv på plads, kun supporteret af en indre ramme, der sikrer at væggene sidder vinkelrette på hinanden. De forskellige sidebygninger er ikke limet fast til hovedbygningen, hvorfor der opstår lidt gab mellem bygningerne. Jeg vil ikke lime bygningerne sammen før jeg er helt færdig.

En lektie er lært. Resultatet af patineringen er desværre præget af, at Auhagens plastdele i forvejen er meget, meget mørkerøde. Jeg vil næsten kalde det Maroon (vinrød). Som Erik ganske korrekt nævner er mursten nærmere orange, det afhænger selvfølgelig af forbilledet, men mit forbillede er tilfældigvis orange. For at undgå dette i fremtiden, vil eksperimentere på murplader indtil jeg finder en passende orange. Det er let at male bygningerne en anden farve, men når fugemassen kommer i, farver den stenene lysere, det giver den lidt ægerlige lyserøde effekt. Kombinationen af grundfarve og fugefarve skal derfor gerne resultere i den færdige mur. Jeg regner med at mine eksperimenter vil finde frem til en nyttig farvekombo. Murværk er heldigvis meget forskelligt, så der er plads til fantasien.

I månedens MIBA er der en artikel om bygningen af en banegård. Forfatteren benytter sort til fugemasse, det giver samtidig en patinering. Han benytter en orange/rød grundfarve. Umiddelbart ser resultatet godt ud, men jeg er mest til grå fuger.
Vedhæftede filer
krakow_sammeln_2.jpg
krakow_sammeln_2.jpg (119.72 KiB) Vist 4676 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:Så er der yderligere fremdrift
Kunne det tænkes at man kunne få et billede taget i "menneskehøjde" og ikke fuglepespektiv?

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Kunne det tænkes at man kunne få et billede taget i "menneskehøjde" og ikke fuglepespektiv?
Selvfølgelig. Jeg havde taget et par stykker, men de var ikke tydelige nok. Jeg tager nogle senere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af Søren »

Hej Klaus
moppe skrev:Kunne det tænkes at man kunne få et billede taget i "menneskehøjde" og ikke fuglepespektiv?
Her er et billede i menneskehøjde. :-)
Vedhæftede filer
Krakow am See
Krakow am See
krakow_am_see_modell.jpg (149.17 KiB) Vist 4664 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Byggeprojekt: Krakow am See

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:Her er et billede i menneskehøjde. :-)
Meget bedre.

Tror at du skal have monteret etageadskillelser og eventuelt interiør
Og så måtte tilbygningen foran godt få en smule patinering, så den ikke er "helt ny", specielt, hvis vi skal lege epoke 4-6.


Klaus
Besvar