Autotransportvogne og presenninger

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Autotransportvogne og presenninger

Indlæg af Skovsøekspressen »

I epoke III kørte der stadig diverse damp. Derfor var bilerne på autotransportvognene ofte dækket med presenninger, er der nogen der kan fortælle eller henvise til mere? Meget gerne nogen billeder.

Jeg har 4 stk. Off 52-vogne fra Märklin jeg skal have fyldt op med 16 VW bobler og har sådan set fået fat på dem. Men var lidt for hurtig og fik ikke lavet ordentlig research, da Folkevognsfabrikkerne gik bort fra "brillebagruden" igen i 1953, hvilket lige er lidt for tidligt. Den lille ovale bagrude blev i øvrigt af løst af den mere kendte og større bagrude i 1957, og det kan bedre gå. Så håber den kan reddes med presenninger!

Mvh
Claus
Jesper J
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 aug 2011, 06:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Autotransportvogne og presenninger

Indlæg af Jesper J »

tror nok de har lavet presenninger over biler i klubben i Ølgod. Prøv og høre dem ad

Jesper
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Autotransportvogne og presenninger

Indlæg af Skovsøekspressen »

Det har de vist ja. Og F. Ormstrup er da også med herinde kan jeg se. Men en tyske side med emnet ville være helt fint, men her rækker min fantasi ikke helt.

Mvh
Claus
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Autotransportvogne og presenninger

Indlæg af gert »

Jeg kan ikke huske at biler har været gemt under presenninger.
Mener at kunne huske, at de var oversprøjtet med et eller andet beskyttende lag, som importøren/forhandleren så skulle fjerne under klargøringen.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Autotransportvogne og presenninger

Indlæg af Skovsøekspressen »

gert skrev:Jeg kan ikke huske at biler har været gemt under presenninger.
Mener at kunne huske, at de var oversprøjtet med et eller andet beskyttende lag, som importøren/forhandleren så skulle fjerne under klargøringen.

Gert
Ok, hvis det er tilfældet, så lader jeg bare bilerne være som de er. Det er jo også en bestemt periode jeg interesser mig for (1954-1965), så de kan da lige klemmes ind.
Og der kan jo være tale om et "restlager", der er blevet solgt til eksport! :D

Men fandt over en stak biler på QXl til en rimelig penge. Det kan anbefales hvis man har autotransportvogne i sin bestand. Der findes også netbutikker, men det vil næpe kunne gøres billigere pga. forsendelsen.

Mvh
Claus
f.ormstrup
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 11 aug 2011, 20:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Kontakt:

Re: Autotransportvogne og presenninger

Indlæg af f.ormstrup »

http://s296.photobucket.com/albums/mm18 ... g&newest=1 viser vist det du søger - på øverste etage er bilerne dækket af presenning på de forreste vogne.
mvh Flemming
Videoer
SVJMJK
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Autotransportvogne og presenninger

Indlæg af Skovsøekspressen »

Tak for billedehenvisningen. Det dokumenterer det med presenningerne ganske godt. Og så får jeg den "reddet" på denne måde, da det så betyder knap så meget at det er "brillebagruder" mine Folkevogne har :D

Og kan se at der inde på din blog, er en fin henvisning til hvordan man laver presenninger over en godslast. Lidt hygge til en vinteraften eller to ;)

Inde på Sporskiftet er der en henvisning til diverse fotos med Off 52 vogne med biler. De havde så ikke presenninger på, men de kan jo være taget af. Det er nok meget forskelligt hvordan det er gået for sig. Presenninger eller med voks el. lign.

Mvh
Claus
f.ormstrup
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 11 aug 2011, 20:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Kontakt:

Re: Autotransportvogne og presenninger

Indlæg af f.ormstrup »

Når DOMI i Varde fik nye biler -Austin, m.v- var de forreste 6 - 8 biler dækket af presenninger (har desværre ikke selv billeder men kan se efter på lokalarkivet hvis det har interesse)
mvh Flemming
Videoer
SVJMJK
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Autotransportvogne og presenninger

Indlæg af Skovsøekspressen »

Og nu har jeg fundet frem til hvad løsningen bliver. Jeg har set et foto med biler på begge dæk af en autotransportvogn, der var dækket af presenninger. Det er faktisk på det foto som Flemming linker til lidt længere oppe. Så det bliver løsningen, og dermed får jeg "reddet" den med de todelte bagruder :D Folkevognen havde jo heldigvis et meget karakteristisk design, så man bliver ikke i tvivl om hvad det er for biler der gemmer sig under presenningerne. Så er der jo farverne på dem, men jeg vil tro en grå eller mørkegrøn vil være realistisk.

Mvh
Claus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Autotransportvogne og presenninger

Indlæg af moppe »

Skovsøekspressen skrev:Og nu har jeg fundet frem til hvad løsningen bliver. Jeg har set et foto med biler på begge dæk af en autotransportvogn, der var dækket af presenninger. Så det bliver løsningen, og dermed får jeg "reddet" den med de todelte bagruder.
Og når du har fået lavet det, ser vi naturligvis gerne nogle billeder :-)

Klaus
Besvar