Z21, sporveje og RailCom feedback

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Z21, sporveje og RailCom feedback

Indlæg af moppe »

Her i begyndelsen af sidste måned havde jeg bygget en bane på spisebordet derhjemme, for at afprøve den inden den kom med på udstilling.


Den skulle bruges til at demonstrere Z21 digitalstationens fortræffeligheder, ikke mindst sammen med Z21 app'en, WLANmaus, multiMAUS og Z21 detector (RailCom feedback modul)

På app'en så den færdige bane sådan ud:
Bane med RailCom tilbagemeldinger.PNG
De sjove "Y" er knapper til sporveje. Dem der er grønne er aktuelt aktiverede sporveje.
Rundt på banen er der skraverede felter. det er feedback punkter. Punkter der er røde, er besatte og tallet nedenunder er adressen på dekoderen i lokomotivet (ja, selvfølgelig er der en 232'er/Ludmilla) meldt ind via RailCom.
Den sidste runde ting med logo i, er en afkoblingsskinne.


På nedenstående billede er der tekst på hvert punkt, der kan aktiveres. Jeg bruger dem ikke normalt, men har vist dem her, for bedre at give forståelse for opsætningen.
Bane, med adresser.PNG
Sporveje kan frit tildeles et navn.
Ved sporskifte og afkoblingsskinne, vises adressen på den enkelte magnetartikel.
Feedbackmodulerne vises som modulnummer/indgangsnummer.


Her er det opsætning af sporvejen "Overhalningsspor"
Opsæt sporveje.PNG
Sporskifte 1 og 2 sættes begge to til afvigende.
Hvis en sporvej sættes mellem to sporskifte eller frem til slutningen af et spor, farves kørevejen grøn. Hvis sporvejen kun består af et enkelt sporskifte, er det kun sporskiftet der farves grønt (se øverste billede, hvor sporvejen "kør forbi stikspor" er aktiveret og sammenlign med billede to, hvor sporvejen ind til stikspor 2 er aktiveret).


Til sidst opsætning af et feedback modul.
Opsæt RailCom feedback.PNG
Jeg tilføjet et 10808 feedback modul. Aktuelt er det modul nummer 1 og indgang nummer 5 på det modul.


Kommentarer/spørgsmål til ovenstående er velkommen...


Klaus
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Z21, sporveje og RailCom feedback

Indlæg af henho »

Hvordan i alverden har du fået skinnerne imellem sporskifterne tegnet så fint ?

Jeg har importeret en sporplan fra den gamle app (hvor alt ser pænt ud) til den nye app.

Her forsvinder sporene imellem sporskifterne, og hvis jeg forsøger, at optegne de manglende spor, kommer det til, at se ud af H. til. Jeg kan nemlig ikke tilføje en skinne uden, at den bliver 'vredet om til en sommerhat' :o
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4476
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21, sporveje og RailCom feedback

Indlæg af moppe »

Jeg har ikke importeret noget fra den gamle app, men blot lagt sporskifte ud og trukket “skinner” i mellem.

Hvis du får “krøller” så flyt lav god afstand mellem de to sporskifte, forbund dem og flyt det ene sporskifte hen til det andet igen.


Det har jeg gjort ved denne sporplan
DD048EA7-BBEE-4986-A66D-CAD4D5CC20B4.png

Her er der til gengæld langt mellem sporskifte, så der er det bare at forbinde.
6FB30704-3A01-4154-83E4-6C0516F3ABC7.png
På dette layout har jeg også lavet den funktion at skal der køres mellem spor 1 og 1a (nederst) sættes sporvejen fra “øst” og ind på spor 2 samtidig, så tog ikke ved et uheld kommer forkert ind i spor 1.
Besvar