Problemer med Switchpilot 2.0 og Multimaus

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Bøgely
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Odense

Problemer med Switchpilot 2.0 og Multimaus

Indlæg af Bøgely »

Okay, jeg har brug for noget hjælp her. Helst fra en eller flere som ved en del om DCC i almindelighed og CV'er, ESU og Multimaus i særdeleshed.

Jeg skal prøve at forklare mit problem kort, så det er til at læse:

Jeg er ved at bygge min bane op og er nået til sporskifter. De skjulte vil jeg gerne have en hørbar feedback på, hvorfor jeg har valgt PECO spoledrev til disse, så de klikker ved skift. De synlige vil jeg gerne have servoer på, så de skifter som prototypen.

Jeg har tænkt mig at sætte servoer på ESU's Switchpilot Servo 2.0 og spoledrev på ESU's Switchpilot 2.0 (IKKE servo - model nummer 51820) Den KAN imidlertid også samtidig styre 2 servoer, så det skulle den gerne.

Manual til denne (Nederst på siden):

http://www.esu.eu/en/downloads/instruct ... -decoders/

Her opstår mit problem: Jeg kan fint skifte spoledrevene fra min multimaus, efter at have lært den adressen. Så de fire spoledrev skifter fint på T0001 - T0004. Nu kunne jeg rigtigt godt tænke mig at få Servoerne ind på T0005 og T0006 på Multimaus'en.

(Side 18, afsnit 8 og frem i manualen. Mere om CV 35 og 36 på side 31 i manualen)

Jeg har sat CV 36 til 0 (Factory er 8 for disable 2nd adress og de andre bits skulle være til højere adresser). CV 35 har jeg forsøgt alle mulige værdier i, men ligemeget hvad, kan jeg ikke få servoen til at køre - uanset hvad jeg prøver at finde den som på Multimausen!

Lige nu står CV 35 til 5 og CV 36 til 0 og stadig ingen kontakt. Servoen brummer godt nok svagt (og det kan jeg slukke for ved at sætte bit 2 i CV 50, altså til 4)

Hvad gør jeg forkert? Kan en af jer hajer herinde hjælpe mig videre?

Mvh

Jonny Bøgely
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problemer med Switchpilot 2.0 og Multimaus

Indlæg af moppe »

Når du sætter CV 35 til 5, så er det sporskifteadresse 20 du har fat i (med et offset på 4, hvis du har en multimaus og ingen offset, hvis du har z21 med den rigtige opsætning).
Sæt CV 35 til 2 og se så om ikke servo skifter på adresse 5.

Sæt altid CV50 til 7 og brug en switchmode forsyning som strømforsyning.

Og vær sikker på at du har sat servoerne rigtigt til.

Klaus
Bøgely
Trafikelev

Indlæg af Bøgely »

Jamen det er fantastisk! Nu har jeg kontakt til mine to servoer - dog på T0009 og T0010. Har det noget med offset at gøre? Jeg har ikke en Z21 på (endnu), kun Multimaus direkte via 680801.

CV 50 var jeg nødt til at sætte til 1, da den på 7 "sitrede" og flyttede sig i nogle sære ryk. Det kan være den virker på enten 3 eller 5 også, men ikke på 7.

Tusind tak for hjælpen i hvert fald :)

Mvh

Jonny Bøgely
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvis du vil have dem på 5 og 6, sætter du bare CV 35 til 1, men husk så at næste bliver 9 og 10, idet sporskifte altid er i blokke af fire adresser.
Jeg ville nok sætte alle Peco drevene til adresser fra 1 og opefter, for dernæst at tildele servodrevene fra 40 (eller 100?) og opefter. Så er dem på din skyggebanegård lige efter hinanden og dem på "overfladen" efter hinanden.

CV 50 = 7 plejer at hjælpe på alle problemer, idet værdien 4 får den til at slukke for strømmen til hver enkelt motor - og dog, jeg kommer i tvivl om den funktion vitterligt er i de "normale" switchpilots og ikke kun i servo udgaven?

Jeg (vi) bruger nemlig kun servoudgaven....

Klaus
Bøgely
Trafikelev

Indlæg af Bøgely »

Det er en god ide, som giver rigtig god mening, så får de lov at blive på 9 og 10, flere skiftere under bordet har jeg ikke brug for i denne omgang :)

Jeg kan godt sætte den til 7, og ifølge manualen har denne (V2.0 - 51820) det godt nok, så man kan sætte alle tre bits (V1.0 - 51800 havde det vidst ikke). Men når den står på 7, kører den bare ikke lige så "rent" og uden lyde som den gør på kun 1. Det kan sagtens være at 1+4 kan køre fint, det nåede jeg dog ikke at prøve i aftes, så det skal jeg lege videre med i dag.

Jonny.
Besvar