Hej Søren.
Okay så er jeg med så langt :)
Men nu siger du den kan tage sig af al automatikken.
Så der er altså tale om at jeg kan sende et tog afsted fra min skyggebanegård fra spor 1, og så få det til at stoppe ved et par stationer helt automatisk?
Og i mellemtiden ankommer et andet tog til skyggebanegården og bliver ledt ind på første ledige spor (spor 1)?
Men hvis ikke der er nogen ledige spor, så sørger CS2 selv for at sporskifterne er stillet så der er lukket for indgående trafik på sporet, og dermed bliver toget bare sendt videre og ud på det synlige banelegeme igen?
Og der er også mulighed for bloksikring så hverken automatisk styrede tog eller manuelle kan køre igennem en blok hvor efterfølgende ikke er meldt ledig?
Overvejelser omkring styresystem.
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Overvejelser omkring styresystem.
Yeps.Frank-O skrev:Men nu siger du den kan tage sig af al automatikken.
Du vælger hvordan du vil have automatikken til at ske gennem den opsætning du lægger ind i din centralstation.Frank-O skrev:Så der er altså tale om at jeg kan sende et tog afsted fra min skyggebanegård fra spor 1, og så få det til at stoppe ved et par stationer helt automatisk?
Centralstationen ved ikke hvilket tog der er på sporet, den ved kun at der er et tog. Det betyder, at din opsætning af automatikken skal tage højde for, hvilke tog der kører hvornår.
Det kan f.eks. være at passagertog altid holder på bestemte spor på skyggebanegården, og når tog fra de spor sendes afsted, så stiller den signalerne efter at de skal stoppe ved stationerne. Hvis det er godstog, så lader den dem køre igennem, alternativt sender dem ad en anden rute. Jeg lavede på et tidspunkt et setup, hvor tog fra bestemte spor, fik bestemte perronudkald via højttalerudgangen på min centralstation.
En computerstyring vil vide hvilke tog der er hvor, baseret på dens kendskab til anlæggets opbygning. Den kan derfor forholde sig til bestemte ting skal ske på baggrund af hvilket tog der ankommer til stationen.
Centralstationen skal på forhånd vide hvilket tog der er tale om, og i hvilken rækkefølge. Det er dog sjældent et problem, hvis du udvikler din automatik fornuftigt.
Andre har løst udfordringen med at genkende togtyper, ved at benytte reedkontakter og magneter. Godstog har én magnet, og passagertog har to magneter (en i hver side), afhængig af hvilke kontakter der bliver aktiveret, så ved centralstationen om der ankommer et godstog eller et passagertog. Det er også en mulighed. Jeg har ikke selv testet den.
Ingen problem. Det er præcis det du ser på min video.Frank-O skrev:Og i mellemtiden ankommer et andet tog til skyggebanegården og bliver ledt ind på første ledige spor (spor 1)?
Yeps. Det er en del af din blokstyring. Den sørger for at sætte signalerne på rødt.Frank-O skrev:Men hvis ikke der er nogen ledige spor, så sørger CS2 selv for at sporskifterne er stillet så der er lukket for indgående trafik på sporet, og dermed bliver toget bare sendt videre og ud på det synlige banelegeme igen?
Yeps. Ingen problem. Du benytter tilbagemelding til at detecte aktivitet i blokken, og herefter stille signalerne. Afhængig af hvor lækkert du vil have det, kan du benytte bremsemoduler til at bremse togene pænt ned.Frank-O skrev:Og der er også mulighed for bloksikring så hverken automatisk styrede tog eller manuelle kan køre igennem en blok hvor efterfølgende ikke er meldt ledig?
En computerstyring vil kunne bremse toget fordi den ved hvilket tog der kommer i sporet. Det kan ske uden bremsemodul. Det kræver dog, at din computerstyring til enhver tid ved hvilket tog der ankommer, det er ikke alle computerstyringer der ved dette. Slet ikke hvis du vælger at køre manuel en dag, hvor du ikke vil køre automatisk. Så risikerer du at det slet ikke fungerer. Med et bremsemodul vil det altid fungere, uanfægtet om du kører selv, automatisk eller semi-automatisk (blandet trafik).
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/