TrainController og manuel kørsel
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
TrainController og manuel kørsel
Jeg kunne læse i Windigipet-tråden, at der var flere brugere af TrainController herinde. Super, for jeg har et spørgsmål.
Hvis jeg har et anlæg som er styret af TrainController, og jeg gerne vil køre manuelt. F.eks. at fem venner kommer på besøg, og hver får udleveret en Mobile Station.
Kan jeg så lade TrainController styre blokstrækninger (altså sætte signaler på rødt, når et tog kører ind i blokken, og grøn igen, når et tog forlader blokken)?
En af de ofte fremhævede fordele ved computerstyring, er at man kan undvære bremsemoduler. Jeg kan dog ikke se, hvordan det kan lade sig gøre, hvis jeg samtidig vil køre manuelt med en håndholdt styring (f.eks. Mobile Station eller lign).
Så endelig, opdatér min viden! :)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
ErikL
- Lokomotivfører
- Scale: N
- Skinnesystem: Minitrix
Re: TrainController og manuel kørsel
Som jeg forstår dig er det nok et nej, og et nej.
Hvis det skulle kunne gøres er det nok forbundet med meget konfig, Tror at fokus er på det automatiske. Men det kan konfigureres, jeg har det i mit ranger område det styre signaler af spor besat, men bremser ikke.
Nedbrems er kun automatisk som jeg ser det.
Jeg må dog sige at der er mange mulighedder for at lave sjove ting, fin udfordring.
Så din antagelse er rigtig,
Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Hvad er det præcist du ønsker af styringen?
At signalerne sætter sig efter sporbesatmeldinger og tog og at lokomotivførerne respekterer signaler?
eller:
At signalerne sætter sig efter sporbesatmeldinger og tog og kan bremse tog ved signaler?
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Det fremgik måske ikke tydeligt nok, men jeg vil gerne vide om computeren kan bremse et tog, også selvom jeg kører manuelt med en håndkontrol.moppe skrev:At signalerne sætter sig efter sporbesatmeldinger og tog og kan bremse tog ved signaler?
Jeg ser ofte, at det bliver fremhævet som computerstyringens store fordel, og at man så kan spare bremsemodulerne.
Som jeg ser det, kan det kun fungere, hvis al styring sker via computerens skærm og tastatur. Jeg vil køre på den måde, at jeg blot tilslutter en håndkontrol, hvor det er nødvendigt, og styrer toget der. Nogle af mine strækninger skal have automatiske bloksignaler baseret på feedback, på stationerne skal de styres manuelt. Fælles for dem alle er, at togene automatisk skal standse foran de røde signaler. Så kan jeg nemlig slippe et tog løst og lade det køre rundt, velvidende at det stopper selv. Jeg kan tage fat i det, når jeg vil, og rangere med det hvis jeg føler for det.
Jeg tror umiddelbart at Erik er inde på noget af det rigtige, at svaret nok er nej i mit tilfælde. Så er det som sådan ikke anderledes end det var sidst jeg undersøgte TrainController.
Jeg var blot nysgerrig på, om der var sket udvikling i softwaren, som måske kunne noget jeg ikke kendte til. :-)
Med venlig hilsen
Søren
-
ErikL
- Lokomotivfører
Der skal jo være noget som sætter signalet på grønt så man får fri bane, det vil ovenstående så gøre da der er en sceduele, den vil så sætte sporskifter m.m.
Det er ikke helt frit som jeg tror du mener Søren.
Mvh Erik
Mini TRIX
TrainController Gold
-
moppe
- Lokomotivfører
- Kontakt:
De kan - så vidt jeg lige kan regne ud - aldrig komme til at ske.Søren Lauritsen skrev: Det fremgik måske ikke tydeligt nok, men jeg vil gerne vide om computeren kan bremse et tog, også selvom jeg kører manuelt med en håndkontrol.
Hvorfor?
Jo, computerstyringen, er ikke andet end en avanceret håndkontrol, der justerer hastighed på de enkelte tog og trykker på funktioner til signaldekodere.
I det øjeblik du overtager toget med en anden håndkontrol, kan computeren give sig til at "slås" med dig om hvem der bestemmer over det enkelte tog.
Som jeg der det, er det først muligt når din håndkontrol er koblet til computeren og ikke digitalcentralen. Eksempelvis som en smartphone med iTrain Remote app, eller rocweb funktionen til rocrail.
Klaus
-
ErikL
- Lokomotivfører
Har ikke prøvet det selv.For each schedule you can specify its driving mode. If desired you can control engines and trains on the schedule completely manually. In this case the computer reserves the blocks, activates the routes and calculates the block signals. You are – like a real engi- neer – responsible for obeying the indicated signals and following the speed conditions. But it is also possible to transfer the control over the schedule completely to the com- puter. In this case all engines and trains on this schedule are operated automatically. Fi- nally it is also possible to share the engineer's job with the computer. In this way it is for example possible, that the train is running under your manual control, but that the computer is able to intervene to stop a train in front of a red signal.
Mvh Erik
Mini TRIX
TrainController Gold
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Nej, så er det nok som jeg antog. Jeg synes det er en vigtig pointe for mig, fordi udsigten til at kunne spare bremsemoduler jo selvfølgelig er tiltalende, men ikke hvis det er på bekostning af friheden til at køre selv.
Har nogen af jer haft kig på Freiwalds SmartHand Classic håndkontrol? Den ser ud som om, at den kan løse opgaven. Jeg har kigget tidligere på deres webløsning (til mobiltelefonen), men jeg synes det er noget skrammel. Den reagerer på ingen måde hurtigt nok - og er dybt afhængig af hvilken type telefon den bliver afviklet på.
SmartHand Classic kan vise aspekterne for det næste signal direkte på enheden, hvilket er ret smart, da det ofte kan være svært at se. Samtidig overholder den jo selvfølgelig indstillingerne i anlægget. En anden sjov funktion er, at dispatcheren kan sende beskeder til den enkelte enhed og få simple svar tilbage. :-)
Træerne vokser dog ikke ind i himlen, for det ser ud til at Freiwald ikke supporterer enheden på Windows 8, 8.1 og 10 64-bit. Hvilket er aldeles tåbeligt, eftersom det er stort set alle nyere - og nye - computere. Måske det kommer, noget kunne tyde på, at de blot skal rette ind i signere deres drivere. Så det burde være nemt for dem. Jeg kunne desuden heller ikke finde nogen pris på den, så måske bliver den slet ikke bygget mere, og så er det jo lige meget.
Med venlig hilsen
Søren
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Det lugter lidt af det, men det lyder som om, at der er meget interaktivitet med computeren. Det bør dog afprøves hvad den helt præcist har tænkt sig at gøre. Det kræver selvfølgelig, at man lægger en køreplan ind i systemet, hvilket selvfølgelig tager lidt fra friheden til at improvisere.ErikL skrev:Uden at jeg på nogen måde er sikker, her er lidt fra manualen (virker kun på gold)
Med venlig hilsen
Søren
-
moppe
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Generelt er USB noget skrammel. Stik udstyret en netværksport og en IP adresse!
Klaus