Olie ved hjul på nye godsvogne?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Olie ved hjul på nye godsvogne?

Indlæg af amddurin »

På min Märklin H0 Bananvogn står der i bunden af indpakningen at man skal smøre før ibrugtagning, men på de billigere godsvogne under navnet "Märklin Start Up" står der ikke noget om smøring?

Skal jeg bare smøre dem alle alligevel?

:)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Olie ved hjul på nye godsvogne?

Indlæg af moppe »

Vogne, hvor en metalaksel sidder ud i et metalleje, skal smøres (yderst yderst sparsomt, ellers fyldes olien med støv og så kører vognene ringere end vogne der ingen olie har fået).

Vogne, hvor en metalaksel sidder ud i et plastleje, skal ikke smøres - altså med mindre at du kører lige så meget med dine tog, som vi gør på modelbanen i Hadsten.

Mit råd: smør så lidt som muligt!


Klaus
amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Olie ved hjul på nye godsvogne?

Indlæg af amddurin »

OK - Tak.

:)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5451
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Olie ved hjul på nye godsvogne?

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Mit råd: smør så lidt som muligt!
Hvis du kan "baske" til hjulene, og de dermed suser rundt uden problemer, så lad være med at smøre dem overhovedet. Jeg mindes ikke at jeg nogensinde har smurt mine hjul.

Hvis vognen har et strømoptag, så vær opmærksom på at hjulene notorisk kører langsommere rundt og ikke nødvendigvis suser rundt. Det er fordi strømoptaget trykker på akslen, og ikke nødvendigvis fordi de kræver smøring. Pas generelt på med olie og aksler med strømoptag.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Olie ved hjul på nye godsvogne?

Indlæg af amddurin »

- De suser fint rundt.. :lol:
- Holder fingrene væk fra olien...
- Kan heller ikke se om der er metal lejer på nogle af dem, men de billige vogne (uden henvisning til smøring) har en plast holder midt på axlen som F.eks. Bananvognen 2016 ikke har. (Den er én af dem som skal smøres efter vejl.)

:)
Frank-O
Stationsforstander
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 sep 2013, 09:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Olie ved hjul på nye godsvogne?

Indlæg af Frank-O »

Sjovt der nævnes at smørelse ved hjul hvor der er kontakt med strømoptag er en dårlig ide.

Jeg har for nyligt taget en Roco Lint i brug, hvor hjulene var smurt godt på bagsiden hvor strømoptaget har kontakt.
Uden at give dårlig forbindelse.
Jeg har dog tørret det af, for som i siger så hører det ikke til sådan steder :-)
Besvar