Digitale spørgsmål

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
jacques123dk
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Digitale spørgsmål

Indlæg af jacques123dk »

Hej med jer

Blev anbefalet at spørge her da jeg spurgte på sporskiftet. Jeg er ny i Tog verdenen, efter at have haft det for mange år siden som dreng.

Jeg har:

Märklin, H0, C, MS2, dekoder 74461

og overvejer at købe en CS3 og styre via Rocrail eller Windigipet så det kan køre automatisk.

Men nu til mine begynderspørgsmål.

1) er de adresser man sætter på 74461 dekoderne fra samme pulje (256) som lokomotiverne på MFX? Og kan en sporskiftedekoder have samme adresse som et lokomotiv eller går der kuk i kommunikationen?

2) hvis man skal lave et setup med 10-30 sektioner/blokke og tilbagemelding, hvilke elementer udover CS2/3 er det så man skal have? Læser hele tiden om S88 og også om S88N og kan forstå det er kablingen der er spørgsmålet og dermed støjreduktionen, hvis man skal basere det på s88N hvilke tilbagemeldings elementer skal der så bruges.

3) jeg har i dag en MS2, hvis jeg køber en CS3, bliver boksen mellem MS2 og skinner så i overskud eller kan den bruges til noget i CS3 setuppet?

Tusind tak for tålmodigheden med endnu en begynder, men Märklin gør altså også et horribelt job med at gøre det let tilgængeligt at få brugt nogle flere penge, man skal nærmest gætte sig til alt hvis man ikke er skarp i teknisk tysk.

Venlig hilsen

Jacques Christiansen
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitale spørgsmål

Indlæg af Søren »

Hejsa

...og velkommen til! :-)
jacques123dk skrev:1) er de adresser man sætter på 74461 dekoderne fra samme pulje (256) som lokomotiverne på MFX? Og kan en sporskiftedekoder have samme adresse som et lokomotiv eller går der kuk i kommunikationen?
Nej. Et sporskifte med adresse nr. 3 er ikke det samme som et lokomotiv med adresse nr. 3. Så du kan sagtens have et sporskifte og et lokomotiv med samme adresse. Du kan betragte det som at de kommunikerer på to forskellige kanaler. Internt i systemet sker adresseringen af sporskifterne på en anden måde end med lokomotiverne.
jacques123dk skrev:2) hvis man skal lave et setup med 10-30 sektioner/blokke og tilbagemelding, hvilke elementer udover CS2/3 er det så man skal have? Læser hele tiden om S88 og også om S88N og kan forstå det er kablingen der er spørgsmålet og dermed støjreduktionen, hvis man skal basere det på s88N hvilke tilbagemeldings elementer skal der så bruges.
Hvis du skal bruge S88N, så kan du benytte Märklins tilbagemeldingsmoduler nr. 60881. Modulet gør det muligt for din Central Station at se om et spor er optaget. Hvis du køber en CS3Plus har den indbygget tilslutning for S88N. Hvis du køber en CS3 (60226) skal du købe en S88 LINK (60883) for at tilslutte S88N.

En tilbagemelding er første skridt i at bygge en automatisk styring (om du vælger at benytte Central Station alen eller om du benytter en computer). Du må gerne beskrive lidt om den automatik du havde forestillet dig, da det kan være en Central Station alene kan klare styringen. Du behøver ikke en computer for at lave automatik. Det kommer an på hvad du vil opnå.
jacques123dk skrev:3) jeg har i dag en MS2, hvis jeg køber en CS3, bliver boksen mellem MS2 og skinner så i overskud eller kan den bruges til noget i CS3 setuppet?
Boksen mellem MS2 og skinnerne er overflødig for dit anlæg. Den erstattes af din CS3. Den er dog ikke overflødig som sådan, da rigtig mange folk benytter boksen til at styre en ekstra prøveskinne eller måske et rullefelt. Så har du altid en mulighed for at teste lokomotiver uden at tænde for dit anlæg.
Jeg har ind til flere bokse, og jeg har altid en med i tasken når jeg skal ud.
jacques123dk skrev:Tusind tak for tålmodigheden med endnu en begynder, ...
Ingen årsag! Du spørger bare, hvis du er i tvivl! :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

jacques123dk
Trafikelev
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af jacques123dk »

Hej Søren

Perfekt og tusind tak for svar!

Min tanke er at kunne sætte togene til at køre automatisk og gerne random baseret på tilbagemeldinger. Ved ikke om det svarer på dit spørgsmål?

Vh

Jacques
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

jacques123dk skrev:Min tanke er at kunne sætte togene til at køre automatisk og gerne random baseret på tilbagemeldinger. Ved ikke om det svarer på dit spørgsmål?
Det gør det. Der er mange herinde som benytter TrainController, så den kan du måske også kigge på.

Du bør i hvert tilfælde holde mulighederne for automatik med din Central Station op imod dine ønsker. Den kan rigtig meget ud af kassen, så måske er en pc slet ikke nødvendig.

Hvis et af formålene med automatisk styring er at få din pc i spil, så er sagen selvfølgelig en anden, så skal du jo bare gøre det.

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

...og med hensyn til dit spørgsmål ang. 3-vejsskifte. Det er meget besværligt at lave tilbagemelding i et Märklin-sporskifte. Det nemmeste er at lade sine sporskifter være tilbagemeldingsløse grupperinger - og så bygge din styring ud fra det.

Videoen er godt nok på tysk, men den giver dig en idé om det arbejde der skal udføres:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ma6b0DFQe1I[/youtube]

Med venlig hilsen
Søren

Besvar