Hjælp til elektronik print

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
a62213
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Hjælp til elektronik print

Indlæg af a62213 »

Hejsa,

Jeg er igang med, efter et par års dvale, at få lavet min modelbanen derhjemme.

I den henseende har jeg brug for lidt hjælp, gerne af en i Østjylland.

Jeg bruger cobalt sporskiftedrev, og disse vil jeg gerne styre med en ringetryk/momentary button. Der skal kun være én knap til hver drev. På en anden side har jeg fået hjælp af Boholm, at det er følgende jeg skal have lavet:
image.gif
image.gif (7.29 KiB) Vist 4898 gange
Jeg har ikke rocker meget forstand på elektronikken, så hvis jeg kunne kigge en over skulderne med at lave ovenstående kunne det være ret behjælpelig.

Mvh Henrik.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til elektronik print

Indlæg af moppe »

Hej Henrik

Det der giver dig kun en del af det der skal til.

Så vidt jeg husker, har du en ECoS til at styre dit anlæg med. Kan den ikke læse trykknapper og dermed bringes til at lave den ønskede funktion?
Med ECoS vil du givet også kunne lave sporveje, så flere sporskifte stiller sig ved tryk på en eller flere knapper.

Klaus
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Hej Klaus,

Jo, jeg har en Ecos, men der er lidt mere til historien.

Jeg har fundet nogle knapper med led lys i, her vil jeg så have med en forskellig farve til hvert sporskifte sektion. Grunden til dette er at min søn så bedre kan hjælpe med at skifte spor, ved at få at vide han skal trykke på den grønne eller gule knap. Og de knapper med led lys er meget pænere at se på, end de med bare en plast kappe i min verden.

Tror også jeg vil kunne bruge bistabilt relæ, mener bare at det siger sådan en høj kliklyd.

Ved siden af hver knap er der udsnit af sporplanen med dioder. Dioderne bliver styret af sporskiftedrevet.
Panel til sporskifte
Panel til sporskifte
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Lyset i knappen kan vel også styres af drevet, når dem i panelet kan?

Igen, så ville jeg gå efter standard moduler (s88 tilbagemelding og sporskiftedekoder) og så lade ECoS styre det, frem for at bygge elektronik selv.

På den anden side, skulle jeg bygge det, så blev det ikke med kondensatorer og løse chips. Nej så tog jeg nok en Arduino og byggede kredsløbet om den.

Arduino klon:
http://www.ebay.com/itm/171892069898#ht_1865wt_969
8 x relæ output:
http://www.ebay.de/itm/5V-1-2-4-8-Chann ... QjmRmXcCmQ

Her kræver det en strømforsyning, et par ledninger og noget smart programmering, så er man kørende.
Det du har brug for er en toggle flip-flop (skifter status på udgangen, hver gang du trykker på en knap), med noget filtrering på indgangen (så der ikke kommer 25 skift, fordi du trykker en gang) og så nogle relæer der kan vende spændingen til dine sporskiftemotorer.

Det lyder simpelt, jeg ved det, men inden du er kommet i gang, så har du brugt 25-50 timer på at lege med Arduino. De timer kunne du også gå på arbejde og tjene penge til moduler til din ECoS.......

Klaus
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Hej Klaus,

Tænker ikke jeg skal ud i noget hvor jeg selv skal programmere noget.

Lyset i knappen bliver styret af, så vidt jeg kan læse, at det enten er tændt nær knappen er aktiv (normalt), men kan også sættes til af lyse når knappen er inaktiv, og det er det jeg vil have den til.

http://m.ebay.co.uk/itm/12V-LED-Power-B ... 0408.m2460

Alternativet hvis jeg ikke skal lave noget print selv, eller købe mig til det, er at købe nogle bistabilt relæer - de bør kunne løse opgaven for mig.

Som udgangspunkt vil jeg gerne styre mine drev analogt, om jeg på sigt gerne vil gøre det digitalt må tiden vise.
ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

Hej

Må nok give Klaus ret. Jeg ville se på Ecos Dector, her kan du få extension modul til
Så du kan få output baseret på input. Extension fået også til switchpilot så tror du kan
Gøre det med standart komponenter og din Ecos.

Det gode ved det er at det er nemt at ændre, Begrænset tidsforbrug.

Alternativt hvis pris er et isue så se på Digikjes, det har jeg også og virker fint, men der er lidt forskel
I kvalitet.

Her er en som har lavet det med Audrino både s88 og styrer servo.

https://rudysmodelrailway.wordpress.com

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

ErikL skrev:Alternativt hvis pris er et isue så se på Digikjes, det har jeg også og virker fint, men der er lidt forskel
I kvalitet.
Hvilken forskel i kvaliteten oplever du?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

a62213 skrev: Alternativet hvis jeg ikke skal lave noget print selv, eller købe mig til det, er at købe nogle bistabilt relæer - de bør kunne løse opgaven for mig.
Så ville jeg klart gå efter de bistabile relæer.
Her får du den "færdige pakke"....

Klaus
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Så må det blev det bistabile relæ der er løsningen.

Vender sikkert retur når jeg kommer dertil med spørgsmål til hvordan det skal forbindes :)
ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

Forskel i kvalitet er

Til Ecos fordel

Switch Pilot her tilbagemelding hvis man har brug for det, Railcom letter konfig når de først er på plads, der er "stik" på til hver af de 4 udgange og har man Ecos virker de bare perfekt.

Detector, bedre samlekvalitet, stik pr. 4 udgange kan udvides med relæudgange som kan styres af de 16 indgange.

Digikejs

DR 4018 (switchpilot) har rigtig mange konfig mulighedder fra 16 enkelt udgange til 4 signaler med dimming etc. Styres med et register så rimelig nemt. Virker lidt bøvlet at konfigurere særlig hvis de ikke er på Program spor. Noget mere spinkelt lavet, dårligere kvalitet af tilslutninger.

Tilbagemelding med S88 virker upåklageligt ikke den store forskel

Men til 1/2 pris intet at udsætte, jeg bruger begge dele SwitchPilot til sporskifte, DR4018 til resten som lys, signaler m.m.
Med 16 porte er det 15Kr. Pr port kan man jo ikke købe en god kontakt for. Til signaler kan de stilles til næsten det billede man har brug for med forsignal m.m.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar