Blok afsnit og placering af signaler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
a62213
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Blok afsnit og placering af signaler

Indlæg af a62213 »

Hejsa,

Beklager de lidt mange spørgsmål, men skal jo lige igang igen.

Er godt igang med at få lavet mine modulkasser færdige til min station. Til udgangspunkt vil jeg gerne bare selv kontrollere togene, men jeg har tænkt at jeg ligeså godt kunne gøre det klar til noget automatik med blok inddeling til at starte med.

Jeg har vedhæftet en sporplan, med længde angivelse af de forskellige spor. Den sorte streg lidt til højre for midten, er der hvor modulerne bliver sat sammen.

Derudover kunne det være rart med en indikation hvor jeg skulle placere signaler. Har dog ingen ide om hvordan jeg skulle styre signaler, med mindre det er helt automatisk.
Billed med sporlængder.jpg
bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Blok afsnit og placering af signaler

Indlæg af bygger01 »

Blok afsnit kommer vel ikke på tale med dine korte kørestrækninger

Men du kan anvende signaler ved indkørsler og på stationen

Enten med at du tager strømmen eller anvender signaler med tilsluttet bremsemoduler, men jeg synes, at det med dit layout, er lidt overkill, og jeg tror også, at du selv vil kontrollerer dine lokomotiver.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Henrik

Spørg dig selv, hvordan du vil lave automatisering, inden du går i gang.
Skal det være computerstyret?
Skal det være blokautomatik med bremsemoduler, styret af signaler/ECoS?
Skal det være manuel blokstyring med relæer?

Jeg har selv flere gange kigget på at lave en lille station, men det bliver helt sikkert uden signaler. Jeg har besluttet mig for at det bliver en lille station, hvor de bruger radiokontrolleret drift.

Klaus
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Tak for svar begge 2.

Hvis det skal være med automatik, så vil tlnke at jeg gerne ville jeg kunne sætte en form for sekvens igang hvor togene så kører efter en form for plan.

Mere har jeg ikke tænkt over det, andet end jeg lige så godt kunne forberede evt blokke nu, istedet for når det først er lavet.

Men hensyn til størrelsen, så er det ikke den endelige størrelse på mit anlæg. Forhåbningen er at den i højden 1m30 vil være ca 8 meter lang - rundt på væggen i er langt smalt rum. Langvæggen hvor stationen er på er 4m20, hvor tanken også vare at lave en spiral ned til alm bordhøjde hvor jeg så igen har måske 4 meter plads.
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Hvis nu bare vil have et signal foran stationen, kan man så lave det således at toget stopper langsomt op til signalet fra "land" siden og så måske kun kan køre med nedsat fart på stationsområdet.
boholm
Godsforvalter
Scale: N

Indlæg af boholm »

Gælder kun, hvis du kører digital: MHT automatik: Der findes to produkter, der hedder LISSY og MARCo, som er til automatisk "stop og kør". En tredie måde kaldes "ABC", som går ud på, at decoderen kan "mærke" forskel på den positive og negative halvperiode i det digitale signal, hvilket laves med dioder. Søg på Google på "LISSY", "MARCo" og "DCC ABC". Ikke alle decodere kan det dér med "ABC", så her skal man læse i manualen, inden man køber den.

MHT signaler: Hvert land har sine standarder, så her bør du nok give lidt mere info. F.eks. hvilke signaler (fabrikat og katalognr.) du evt. har kik på.
MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

boholm skrev:Ikke alle decodere kan det dér med "ABC", så her skal man læse i manualen, inden man køber den.
Mig bekendt er det kun Lenz Silver og Gold, ESU LokSound/Pilot 4.0 der kan det fulde ABC.

Zimo kan delvis ABC, men forstår ikke et HP2 (nedsat hastighed) signal.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Hej Bo,

Det kan jeg sq ikke finde på Google.... Kommer alt andet end noget med modeltog frem...
boholm
Godsforvalter
Scale: N

Indlæg af boholm »

Sorry . . . "my bad" . . . jeg lavede søgeordene for enkle.

MARCo og LISSY er to Uhlenbrock produkter til at registrere/genkende tog på sporet. LISSY bruger IR (infrarødt lys), og MARCo registrerer togene via et system, der hedder RailCom (et tilbagemeldingssystem, der går igennem skinnerne).

Her er linket til Uhlenbrocks side om produkterne: http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte ... /index.htm

Om det er noget, du kan bruge, skal du afgøre. Det vil fortælle dig noget om mulighederne.
MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Hej Bo,

Det giver mere mening!

Kan de 2 godt bruges med en ecos? Er det ikke Uhlenbrock der laver IB?
Besvar