Det går den forkerte vej ?

Har du spørgsmål angående forbilledet for din modeljernbane, så stil dem i dette forum.
Besvar
Miwes
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Det går den forkerte vej ?

Indlæg af Miwes »

Jeg har lige set denne video (tysk) hvor godstransporten er i fokus og den tiltagende trafik på vores veje med underbetalte lastvogns-chauffører, mod et underprioriteret jernbanenet. Det er svimlende summer der tales om i EU sammenhænge, når det kommer til udgifter i forbindelse med netop godstransporten for lastbiler. Det er selvfølgelig Schweiz der har den største godstransport via tog, grundet deres anderledes infrastruktur i et land med bjerge, men for at gøre en lang snak kort, så tænker jeg på hvordan kan man lukke øjnene for det problem, der er med en underprioritering af jernbanenettet til den tunge godstransport flere steder i EU.

Der må da være nogen som kan synliggøre dette problem for vores politikere, eller hvordan ser i det. Kan det virkelig passe at vores jernbane net ikke kan bringes op i en stand der giver det styrke til at konkurrerer med det tunge gods på landevejen ??

Vh. Michael

Bemærk: det beløb de nævner på 143 milliarder euro i forbindelse med lastbiler og deres slid på veje, forurening og ikke mindst ulykker.
gmmz
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Det går den forkerte vej ?

Indlæg af gmmz »

Desværre er det sådan, at mange Byer har fået nedlagt deres sidespor og godsspor,
da der ikke har været brug for dem, og de kommer ikke bare sådan igen..
nogle byer har ikke ville have den øget trafik af lastbiler i midtbyen, (det er jo regel der stationen ligger)
som det giver, når lasten skal videre..
derfor har man prøvet at bygge diverse godsterminaler om rundt omkring, helst i nærheden af motorveje

Da jeg kørte for Railion i sin tid, fik jeg ofte at vide, at godset helst skulle transporteres over 200-300km, hvis det skulle kunne betale sig med jernbanen.. og da der ikke er så mange fabrikker, der har eget læssespor mere, så skal der transporteres fra Fabrikken til Læssepor, rangeres, køres og rangeres til nyt læssespor, og så skal lasten videre igen med lastvogn..
det tager desværre tid..
plus af Lastbiler har den fordel, at de kan køre fra fabrik til fabrik,
og ofte er det chaufføren, som er med til at læsse af..

Tid har mange fabrikker ikke i dag, da deres lagre er kraftigt reduceret og de derfor er afhængige af, at deres dele og hvad de skal bruge, kan nå hurtigt frem.. man kan sige deres lager er på hjul og brydes transportkæden, så går fabrikken i stå,
der er mange virksomheder, som har skulle spare og det har været nemmest hurtigt at reducere lagrene for regnedrengene, men hvor besparelsen er henne i sidste ende, kan kun regnedrengene se i deres statikker og dias-show.

På et tidspunkt indførte DSB omkring år tusindeskiftet, at de kun ville betjene kunder, der kunne garantere,
at der var 10 vogne, der skulle leveres hver gang,
og det var ikke alle kunder, der kunne det, så derfor kunne de ikke fragt af jernbanen,
så finder de jo en anden mulighed og det er gummihjul hele vejen..

Tyskland har indført Maut, for at få gods på jernbane og lastbiler væk fra motorvejen,
det kunne vi jo også godt indføre herhjemme, det ville måske fjerne nogle af lastbilerne,
men vi må desværre indse, at efter at EU åbnede op for fri Arbejdskraft, er mange af chauffør-jobbene gået til Østeuropæiske ratholdere, til en billigere betaling, selvom de skal have det samme i løn som andre chauffører,
så kører de ofte til en billigere betaling og er "villige" til at holde rundt omkring i Europa i flere dage.
for at vente på en returlast (uden betaling),
det var en Dansk chauffør nok ikke gået med til..
samt at mange Danske vognmænd har oprettet "filialer" ude i Europa, så de kan billig arbejdskraft i lastbilerne..

Det meste af det jeg har skrevet gælder for Danmark, men tror desværre det er meget rammende for hele Europa og EU og så længe at EU polikerne ikke kan blive enige og arbejde sammen, så får fabrikkerne transporteret deres varer med den billigste udbyder, det gælder jo om at skabe profit til aktionærne..

Desværre er der også en del af de udenlandske chauffører, som kører i ikke helt lovlige biler,
nogle er der pillet ved, så fartbegrænseren er sat ude af drift,
andre kører igen på 2 forskellige chaufførertilladelser..
jeg læste en artikel fra Norge sidste år,
hvor den Norske tungvognskontrol havde stoppet en næsten helt ny Volvo, fra et Østeuropæisk land
alt så perfekt ud også papirerne,
men chaufføren ville meget gerne have haft en lille fjernbetjening,
som lå i forruden med ud, det nåede han "desværre" ikke,
og så blev kontrolløren jo nysgerrig og trykkede på fjernbetjeningen
og pludselig var der skiftet chauffør i Fartskriveren,
derefter blev fartskriveren pillet ud og man kunne se, at der sat ny elektronik i den, så den kunne manipuleres..
så blev lastvogn og last konfiskeret og der sendt en bøde afsted til pågældende vognmand og Chauffør
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg tror vi skal passe på med at sige at det kun er østeuropæiske lande. Et afsnit af Kontant for et par år tilbage viste at et firma i Padborg med glæde installerede omtalte "fartskriver-system". Man skulle blot spørge på den rigtige måde.

Anordningen findes helt sikkert også i enkelte danske lastbiler. Jeg kan kun håbe, at de seriøse vognmænd holder sig fra at falde i den grøft. Det er dog ikke en branche der vækker den største tillid hos mig - lidt på samme niveau som brugtvognsforhandlere og private udlejere. Det er synd at der er enkelte som ødelægger det for de fleste. Jeg har ikke nogen gylden idé til hvordan det skal kunne ændre sig.

Det meste af jernbanen er væk, som Søren skriver, og jeg tror dog det er ønsketænkning at lastbilerne kommer væk fra vejene. Der er nok større chance for tre spor på samtlige motorveje i hele landet. Vejen til en mulig succes skal nok findes i lastbiltrailere der bliver løftet af og på jernbanevogne uden at skulle pakkes om. Det system tror jeg på har en chance, men det kræver selvfølgelig at der er kombiterminaler rundt omkring som kan modtage vognene. Pt. er der vel kun Taulov og den på Sjælland?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gmmz
Lokomotivfører
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Indlæg af gmmz »

der findes selvfølgelige også brodne kår af Chauffører og vognmand her i Danmark..

kombiterminaler findes også i Århus, Padborg og Hirtshals

I Padborg kan TX logistik håndtere Ni-kra-sa, Nicht Kranbare Sattelanlieger
http://www.nikrasa.eu/de/startseite.html
hvor trailere som ikke er bygget til jernbanetansport,
køres op på en speciel sliske og løftes op i jernbanevognen..

Der behøves ikke de store Kraner til en Kombiterminal, bare et par spor, hvor en reachstacker kan komme til..
således har de forenede bryggerier i Fredericia det, hvor jernbanevognene køres ud til bryggeriet og tømmes..
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Jeg tror det tog er kørt for megen tranport på skinner

I et af de sidste indlæg nævnes min. 10 togvogne pr. levering og det må også gælde for afhentning, og det er i Danmark få fabrikker, der har den slags produktion.

Mange fabrikker har også forladt bykernen og ligger på rækker langs motorveje, så etablering af nye spor er også for bekostelig.

Så mon ikke jernbanens største chance ligger i at transportere trailere og containerer over lange afstande med lidt hjælp fra lovgiverne + gods der kan sendes tank- eller løsgodsvogne.

Et andet alternativ, der sikkert er billigere og mere miljøeffektiv, er flodtransport, og jeg har hørt, at EU har lavet regler for slusernes størrelse , så de skal kunne håndtere skibe/lægter med containere.

Men igen spiller afstanden ind med afstanden fra fabrik til station/havn.

Jeg husker fra min aktive tid, at vi i midten af 70'erne f.eks. fik garner fra Terni lidt nord for Rom med godsvogne. I begyndelsen godt nok, da fabrikken havde et sidespor fra den gamle bane mellem Herning og Viborg, men da produktionen flyttede til den nye fabrik i Birk, så begyndte problemerne.

I første omgang blev der sendt folk på godsbanegård med en lastbil for tømme og hente kasserne med garn, men det var tidskrævende, og der blev senere forsøgt med en vognbjørn, og det krævede igen nogle meter spor på fabrikkens grund

Det hele endte, da et par godsvogne "forsvandt" i en uges tid med farver, der var på levering, og det var sidste gang at der leveret dør til dør med togvogne.

Det eneste jeg kan komme på med togvogne i "nyere" var flydende latex fra Frankrig, som blev pumpet på lagertanke i Aarhus havn og så med lastvogn til Herning, men på trods af at disse tankvogne kunne meget mere end lastvogn, så tabte denne trafik også til landevejen !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Besvar