Valg af tog

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Miwes
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Valg af tog

Indlæg af Miwes »

Jeg har som ny indkøbt en lille smule allerede og er faktisk overrasket over hvor hurtigt det har skiftet fra lidt danske tog, som jeg egentlig havde forestillet mig skulle være samlingen, men er ret hurtigt kommet over i at der også indgår tyske tog og sågar fra Schweitz er der tog i min samling.

Som jeg kan forstå er der mange vinkler på denne hobby, hvor nogle sætter realismen i højsædet og kører kun med hvad der faktisk har kørt på lige netop den strækning...det er ret fascinerende og dragende, men jeg er slet ikke der endnu og har ikke et kendskab der kan opfylde den realisme.

Mit spørgsmål til jer, er mere hvilket tog har i som det absolutte favorit tog og har i også oplevet sådan et skifte gennem jeres tid med at samle tog ??

Jeg er blevet rigtig glad for mine små "TurmtriebWagen" og så er jeg blevet vild med mit "Lollo" V160 der bare er en fornøjelse at køre med og lyden i toget overrasker mig positivt...det er ret godt!

Noget jeg er blevet rigtig overrasket over og slet ikke havde set komme, var damplokomotiverne der jo nærmest skulle stå helt fremme i min ønskebog, men jeg har et enkelt og det fanger mig ikke ind, så om det har noget at gøre med tidsperioden ved jeg ikke.

Vh. Michael

Glemte helt at nævne de nye strømlinede tog, der slet ikke kommer på min bane, men har ikke nogen forklaring på hvorfor de bare ikke siger mig noget som helst. Jeg er ellers vil med nyere teknik, men når det kommer til tog, så rammer jeg tidsperioden fra 1960 til 80 tror jeg, men husk nu på at jeg er total begynder og meget kan jo ske hen af sporet ;-)
boholm
Godsforvalter
Scale: N

Re: Valg af tog

Indlæg af boholm »

Vi er allesammen heldigvis forskellige, og vi har derfor forskellig smag, forskellige oplevelser, forskellige . . . you name it.

Starten på ens hobby er måske nok det mest essentielle. Og jeg har den formodning, at det vil præge en - i starten. Men så sker der et par (mange) skift, efterhånden som man bliver klogere og får mere viden og indsigt. (Men sådan er det jo nok med det meste her i livet, tihi).

Nuvel, du skriver ikke størrelsen/skalaen på dine tog, men jeg har prøvet at begå en "lille" Online-bog - ganske vist med focus på str. N, men alligevel . . . den burde give et indtryk af det at køre med modeltog (samlet op over næsten 50 år):

http://www.jernhesten.dk/Modeltog/index.htm
MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
Miwes
Godsforvalter

Indlæg af Miwes »

Tak Bo

Jeg har allerede læst lidt på dit link og suger til mig af den store tog-ABC ;-)

Min bane er H0, men det er jo et fedt for mig når det kommer til at læse kan jeg bruge det hele.

At banen blev H0 var egentlig fordi det var lettest at få tog og havde jo indkøbt et startsæt i Märklin og disse C-skinner var super lette at samle og så også meget stabile ud.

Jeg er som sagt ikke noget til realismen i min lille leg, men det handler mere om at samle på tog og da min elskede hustru og har lidt aktier i sagen, så er der bygget en masse og indkøbt figurer, så det på den måde giver os begge noget at gå op i, så at sige.

Der bliver også kigget videoer på nettet fra forskellige baner og sågar køreture bliver set på skærmen med stor nysgerrighed og det historiske har klart min interesse.

Vh. Michael
esben2009
Ledvogter
Skinnesystem: C-skinner

Indlæg af esben2009 »

Min egen vej tilbage til modelhobbyen skete i to omgange, i første omgang havde jeg fokus på det som jeg genkendte fra min barndom, og dertil også det som jeg fandt af flotte tog som bare måtte have med hjem, af sidste årsag kom tog som krokodillen, roter pfeil og Lufthansa Expressen med hjem, og det var præcis også de tog som blev taget frem som de første da jeg gik i gang i anden omgang.

Det var også først i anden omgang jeg begyndte at orientere mig med inspiration i krokodillen og roter pfeil, alperne blev derfor omdrejningspunktet, det er også et område vi har rejst meget i, så meget andet end tog kan forbindes hermed. Området er også taknemmeligt fordi det rummer næsten alt, historisk som moderne, normalspor og smalspor samt en masse udenlandsk transitmateriel.

Jeg har dog ikke lyst til at låse mig fast til en bestemt periode eller et bestemt område, jeg har det fint med at der også kommer noget nyt til "udefra", egentlig syntes jeg at de her afvigelser er ret underholdende så jeg håber det varer ved selv om en del af det sikkert havner i kasser. Sidste undvigelse (et moderne italiensk containertog) ser dog ikke ud til at blive gemt væk, så der blev alligevel plads til noget nyt.
Miwes
Godsforvalter

Indlæg af Miwes »

Det er nogle fede tog du har samlet dig og forstår godt dit valg og heldigvis samler vi forskellige perioder. Det er en rejse i sig selv at beskæftige sig med denne hobby og min er lige begyndt, så skal da heller ikke kunne sige hvad det ender med. Håber ikke at jeg slipper hobbyen igen, men tager den med ind i min alderdom og glæder mig da til også at komme mere på rejse rundt omkring i verden og se tog live.

Vh. Michael
Miwes
Godsforvalter

Indlæg af Miwes »

Det med at et tog er fra en bestemt periode, hvilket så vil betyde hvilke vogne man kan køre med, har jeg først lige fået færten af og man bliver overrasket over form på tog kontra periode. Mit V160 "Lollo" er fra III periode, hvilket overrasker mig ud fra design. Mine to tyske E-lok som er meget firkantet er fra IV periode og jeg havde egentlig troet de var ældre, så der er meget at undre sig over..hehe!

Glæder mig meget til at min lille VT95 skinnebus kommer med den lille anhænger, den ser jeg frem til.
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Miwes skrev: Mit spørgsmål til jer, er mere hvilket tog har i som det absolutte favorit tog og har i også oplevet sådan et skifte gennem jeres tid med at samle tog ??
Selvfølgelig.

Min samling (som "voksentognørd") startede med en BR 80 (damplokomotiv) og har bragt mig over en Eurosprinter, noget dansk materiel og en del ellokomotiver.

Samlingen er blevet øget mange gange og slanket igen ind i mellem.
Som tiden går, ændrer interessen sig og jeg er endt ud med en hovedinteresse i moderne godstog med diesellokomotiver. Det hindrer mig dog ikke i at have et par "Rote brummer", min gamle BR 80, en V20, en V100, en V200, et TEE lyntog alle sammen med med revisionsdato før 1975.

En del af trækkraften kan ses her:
http://moppe.dk/mitog.html

Klaus
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Miwes skrev:Mit V160 "Lollo" er fra III periode, hvilket overrasker mig ud fra design.
Din V160 "Lollo" (navngivet ud fra Gina Lollobrigida - eller ikke mindst hendes form), er udviklet i slut 50'erne og er præget af de svulstige former af den tid (hvor også V200 og TEE lyntoget kommer fra). Den kørte 10 år i epoke 3 og 10 år i epoke 4, inden den (de) blev taget ud af drift hos DB. Det har dog ikke forhindret lokomotiverne i at være i brug den dag i dag.
Her det første byggede lokomotiv (V160 001) i Italien i 2009
Billede
Miwes skrev: Mine to tyske E-lok som er meget firkantet er fra IV periode og jeg havde egentlig troet de var ældre, så der er meget at undre sig over..
Jo, men din 117'er, startede også livet som en E17 i 1928 (du kan læse lidt på dansk om dem her), heraf den firkantede form. Den kørte i epoke 2 frem til 1945, i epoke 3 frem til 1969 og epoke 4 frem til 1980. Altså har du den i epoke 4 litrering, men der kørte den kun i 10 år, hvorimod den havde 41 år i tidligere epoker.

Klaus (tysk-tog-historiker-nørd)
Miwes
Godsforvalter

Indlæg af Miwes »

Jeg lapper det i mig..det er så godt det her Klaus :)

Det er faktisk en af de svære udfordring for en nybegynder som mig at forstå at lokomotiverne kan genopstå i de forskellige perioder, men super spændende.

Vh. Michael

ps. min "Lollo" har vel også kørt med personvogne i de forskellige perioder og jeg tænker på at det skal hun igen på min bane, men ofte har jeg set hende slæbe på gods, det være sig store træk med aluminium eller andet godstransport.
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Jeg ved ikke om jeg ville kalde det "genopstå", man nærmere "overleve" flere epoker.

Lollo, var ikke de stærkeste lokomotiver, så hvad godstog de har kørt med ved jeg ikke. Min tidligere Lollo (det var det her med at slanke samlingen), kører i dag med en fast stamme personvogne på "min" bane i Hadsten.

Klaus
Besvar