Angående nyopstart

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Roth
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline

Angående nyopstart

Indlæg af Roth »

Hej, synes lige jeg ville spørge her også, angående modeltog og opstart.
Jeg står og skal til at investere i helt nyt opstartsæt, og har 2 muligheder Roco eller Märklin dvs 2 og 3 skinnesystem, ikke at det her betyder så meget.

Altså, jeg skal bruge Danske epoke IV- og fremad, samt skal det være muligt at styre med Laptop/tablet eller TLF, hvilket jeg har fået at vide, at ved Märklin er det kun med train station dette kan lade sig gøre.

Desuden har jeg siddet og kigget frem og tilbage angående startsæt osv, og prøver at danne mig et overblik hvor jeg får mest for mine penge, i forhold til mine behov, synes det er værd at nævne at jeg ikke skal have 1 million tog i gang på samme tid, ca 5 stk.
gmmz
Lokomotivfører
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Angående nyopstart

Indlæg af gmmz »

jeg har haft Märklin system altså 3 skinne til at starte på for mange år siden, midt i 70'erne
og var rigtig glad for det, da det dengang var det mest stabile modeltog,
men tiden har ændret sig og nu er begge systemer lige gode
men jeg synes ikke det var pænt med punktkontakterne,
skiftede jeg over til 2 skinne i 96, idet udvalget af skinner er større med flere muligheder..

og efter at det digitale er kommet til, er mulighederne godt nok vokset
de digitale systemer er ligeglad med om du kører 2 skinne eller 3 skinne,
det er hvordan du tilslutter ledningerne til skinnerne, som er vigtigst.
du kan godt vælge en Märklin Centralstation og så køre 2 skinne drift.
Märklin har også 2 skinne modeller under navnet Trix..
http://www.trix.de/de/produkte/trix-h0/ ... ungen.html

Mit råd ville være at du skal vælge 2 skinne, men besøg en klub og se hvad de vil anbefale
hvad kører dine venner med eller ligesindede med?

Vil du have et fast anlæg er næsten lige meget hvilken skinne, du vælger,
for så sætter du skinnerne sammen og de bliver der..

Er det en bane, du vil bygge på bordet/gulvet,
er C-skinnerne fra Märklin 3skinne/Trix 2 skinne nok det mest stabile,
der findes på markedet, da de kan holde til at blive skilt og samlet et utal af gange
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Miwes
Godsforvalter
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c

Indlæg af Miwes »

Jeg er selv nybegynder ud i denne hobby og startede op med Märklin C-skinner, men viste ikke bedre og har så heller ikke et krav om realisme, men er mere til at samle på lokomotiverne.

Mine tanker er efter en masse læsning helt klart, at hvis jeg skulle starte forfra, ville jeg planlægge banen med henblik på et mere realistisk look med patinering osv. så her ville jeg vælge C-skinnerne fra, da det ser ud til at det andet skinne system bare er lettere at gå til, når der skal laves et naturlig look på skinnerne.

Vh. Michael
Roth
Stationsforstander

Indlæg af Roth »

Jeg er nok ret sikker på at det skal være 2 skinne system, men jeg er ikke sikker på mærke, altså om Märklin eller roco, syntes bare ikke det kan betale sig, at købe den helt store train station, medmindre det er umuligt at styre med tablet/laptop.
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Roth skrev:Jeg er nok ret sikker på at det skal være 2 skinne system, men jeg er ikke sikker på mærke, altså om Märklin eller roco, syntes bare ikke det kan betale sig, at købe den helt store train station, medmindre det er umuligt at styre med tablet/laptop.
Jeg synes også det er vigtigt at gøre sig lidt tanker om fremtiden. De to systemer tjener vidt forskellige formål, så du kan lige så godt vælge det system der bedst understøtter dine tanker lige nu. Medgivet, at tanker kan ændre sig, men så må du bruge din mavefornemmelse. :-)

Mht. til Märklin - og her går jeg ud fra, at du med Train Station mener Central Station - så er formålet at levere en styring der, udover at kunne styre tog og tilbehør, også kan udføre automatik så dit anlæg i princippet kan køre automatisk. Hvis du investerer i en Central Station investerer du også i mulighederne med automatisk styring uden brug af ekstra computer. Derfor koster den også mere end en Z21, for den kan væsentlig mere ud af kassen.

Roco Z21 er ikke en aktiv styring, og kan ikke foretage noget som helst automatisk uden at du tilslutter en ekstra pc, og investerer i computerstyrings-software til den. Medgivet, du kan selvfølgelig finde gratis software, men nogle af de bedste programmer koster altså penge - og med god grund!

Ved Z21 ligger al logikken (lokomotivdatabase, sporplan osv.) i tabletten, så hvis du skal tilslutte en ekstra tablet, skal du eksportere dine indstillinger over til den nye tablet. Det skal du ikke med Märklin, her ligger logikken i Central Station, og du tilslutter bare din telefon og tablet, og så finder den selv ud af resten. Det er lige meget hvor mange du tilslutter, de trækker selv informationen fra Central Station.

Min pointe er, at hvis du ender med automatik i dit anlæg, så ender du med at ofre de samme penge i det lange løb. Uanset valg af system! En digitalstation er en lille udgift i forhold til alt det andet du før eller siden skal have. Set med økonomiske briller er det lige meget for økonomien om du vælger den ene eller anden styring, udgifterne kommer i en form eller en anden - før eller siden. Ved Märklin betaler du blot det meste med det samme.

Jeg synes det er et spørgsmål om hvad du bedst kan lide, og synes du bedst om Central Station, så skal du tage den. Men vent lige til du rammer oktober/november, for kommer den nye Central Station 3, som er væsentlig bedre og hurtigere end den nuværende Central Station 2. Så den ville jeg helt klart vente på.

Her kan du se lidt om tablet styring og Central Station:
http://baneforum.dk/viewtopic.php?t=1609

Her kan du læse om PC styring og Central Station med Märklins Central Station software til PC/Mac (i øvrigt gratis software):
http://baneforum.dk/viewtopic.php?t=1604

Her er alle Baneforums artikler om Märklin Digital:
http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=1847

Mht. til skinner så kører jeg selv med Trix C skinner, og jeg synes ikke det er svært at få til at se realistisk ud. Der er INTET som er mere rigtigt end noget andet, det vigtige er at DU har det sjovt med det du laver. Man er ikke "en bedre modelbanemand" eller "mere ekspert" fordi man vælger nogle andre skinner. Det må du aldrig lade nogle bilde dig ind.

Følg evt. opbygningen af mit modulanlæg her: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=1155

Se nyeste billeder her: http://railway.zone/post/my-modular-layout

For gode billeder af anlæg bygget med C-skinner, se her: http://www.marklinfan.net/mod_alberto1.htm (billeder i bunden af siden)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej "Roth".

Du skal starte med at lade være med at kigge efter fabrikanter af materiel og vælge mellem disse. Du skal starte med valget 2-skinne/3-skinne (hvis altså det er skala H0 du vil køre i).

Når du kender det, så skal du kigge på, hvor stor en bane du har tænkt dig at bygge, hvor meget materiel du vil have kørende og om materiellet skal være bestemte lande/epoker osv osv.

Herefter kan du rådføre dig med "os kloge hoveder", der har været i "branchen" i mange år og så skal du ud at gøre dig en maser erfaringer med de forskellige ting.

For mit eget vedkommende kan jeg sige at jeg har været 2-skinne kører siden en gang i midten af 1970'erne, hvor jeg fik et sæt Lima tog, som jeg havde utroligt meget fornøjelse af, ikke mindst sammen med min anden daværende store passion, nemlig Lego, senere gik det over til at jeg renoverede et anlæg sammen med en kammerat (det var hans fars anlæg og det var faderen der betalte :-). Her mødte jeg første gang Roco og Fleischmann lokomotiver, hvor førstnævnte allerede dengang skilte sig positivt ud.

Så holdt jeg en pause med modeltoget, kiggede på piger og biler og for 20 år siden blussede det op igen, da der var nogen der søgte efter medlemmer til en klub, der skulle drive en turistattraktion med modeltog.

Og ja, vi har 20 års jubilæum i morgen, så skal du se tog og snakke med nogen, så kom til Hadsten i morgen!

Gennem de 20 år har jeg haft massevis af materiel gennem fingrene af alle mulige og "umulige" fabrikater. Jeg har klart en ide om, hvad materiel der kører godt, hvad der er flot, hvad der er noget "skrammel" og hvor man får mest valuta for pengene.

Jeg har i de sidste 20 år kørt mest analog 2-skinne, men de sidste 10 år, har også været digitalt. I klubben har vi Lenz digitalsystem til det ene anlæg og herhjemme har jeg en Z21 (Roco om man vil). Den sidste har jeg ikke brugt så meget, men har lavet en masse eksperimenter med den.

Klaus
Roth
Stationsforstander

Indlæg af Roth »

Tak Søren, det var en forklaring der giver menning, og beslutning er meget nemmere nu.
Tror jeg venter til den central station 3, men er lidt i tvivl med skinner, overvejer trix/roco 2 skinne systemet.

Så er det vel bare at finde et startsæt og så vente til train station 3 kommer, eller vil det komme som starter sæt?
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej Roth

Ingen årsag. Det er måske ikke helt dansk, men du får en god start med dette sæt:
http://www.trix.de/de/produkte/details. ... choice%5D=

Her får du Märklins Mobile Station 2 med i pakken. Den kan du senere koble med Central Station og bruge som ekstra styring.

Med venlig hilsen
Søren

Roth
Stationsforstander

Indlæg af Roth »

Tror faktisk jeg bestiller den når jeg kommer hjem, skal bare se på skinne opgradering, har regnet mig frem til ca 2½-3m længede med en bredde på omkring 1½m indtil videre.
Hovrdan er det med opgradering pakker? ligesom c skinner eller løsvægt?
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Trix C skinner kan købes i løsvægt eller i pakker. Der findes også er sæt med flere skinner sporskifter osv. Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men enkelte forhandlere har Trix C skinner på lager. De kan dog altid bestilles hjem.

De fleste skinneproducenter leverer i øvrigt deres skinner i pakker.

Med venlig hilsen
Søren

Besvar