Tillig skinner - at sømme eller lime
Tillig skinner - at sømme eller lime
Hvad er bedst? Sømme eller lime?
Underlag er mdf
Underlag er mdf
-
moppe
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4829
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Tillig skinner - at sømme eller lime
Medina - Madonna
Nogen kan lide det ene nogen det andet.
Fordelen ved at sømme er at du kan hæfte og flytte og hæfte igen. Med limen er du lidt mere bundet.
Hvis du starter med at sømme, kan du altid lime bagefter....
Klaus
Nogen kan lide det ene nogen det andet.
Fordelen ved at sømme er at du kan hæfte og flytte og hæfte igen. Med limen er du lidt mere bundet.
Hvis du starter med at sømme, kan du altid lime bagefter....
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Tillig skinner - at sømme eller lime
Når jeg bygger flexspor så limer jeg det fast. Jeg kan opløse limen i vand og tage sporet op hvis jeg ønsker at flytte det.
Du kan f.eks. vælge at holde sporet fast med en spændeskive og en skrue (mellem to sveller) mens ballastlimen tørrer. Når limen er tør kan du fjerne skrue og skive og fylde hullet med ballast. Så har du ingen synlige fikspunkter og ballasten holder sporet på plads.
Du kan f.eks. vælge at holde sporet fast med en spændeskive og en skrue (mellem to sveller) mens ballastlimen tørrer. Når limen er tør kan du fjerne skrue og skive og fylde hullet med ballast. Så har du ingen synlige fikspunkter og ballasten holder sporet på plads.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Re: Tillig skinner - at sømme eller lime
Tænker jeg sømmer skidtet fast, så kan jeg altid fjerne det igen.
Hvad skal jeg være opmærksomhed med at bruge sand fra sandkassen til ballast?
Tænker det efterfølgende kan spraymales i den rigtige farve.
Hvad skal jeg være opmærksomhed med at bruge sand fra sandkassen til ballast?
Tænker det efterfølgende kan spraymales i den rigtige farve.
-
gmmz
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1577
- Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
Re: Tillig skinner - at sømme eller lime
jeg har sømmet på mit faste anlæg,
og limet på mine moduler, for der kommer ballasten på, inden der køres..
jeg har købt skærver fra Woodland Scenics..
til Traceen har jeg brugt alm sand, først er det varmet op på brændeovnen og er blevet tørt,
så er det siet flere gange, først i en køkkensi, for at få de største sten siet fra,
så har jeg købt en the-si i Tigerbutikken og siet det en gang mere, så får jeg flere forskellige størrelser sandkorn..
det mindste bruger jeg til Traceen og de sten der bliver siet fra i the-sien,
ligner næsten skærver, de er dog mere runde i det, end de skærver,
der købes ved Woodland Scenics, men har samme størrelse
her er nogle billeder fra mine prøver
og limet på mine moduler, for der kommer ballasten på, inden der køres..
jeg har købt skærver fra Woodland Scenics..
til Traceen har jeg brugt alm sand, først er det varmet op på brændeovnen og er blevet tørt,
så er det siet flere gange, først i en køkkensi, for at få de største sten siet fra,
så har jeg købt en the-si i Tigerbutikken og siet det en gang mere, så får jeg flere forskellige størrelser sandkorn..
det mindste bruger jeg til Traceen og de sten der bliver siet fra i the-sien,
ligner næsten skærver, de er dog mere runde i det, end de skærver,
der købes ved Woodland Scenics, men har samme størrelse
her er nogle billeder fra mine prøver
mvh
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Re: Tillig skinner - at sømme eller lime
Hej Søren,
Det ser rigtigt fint ud. Har du vasket sandet inden, det synes jeg engang jeg har læst at man skulle?
Du må gerne ligge flere billeder op af det!
Det ser rigtigt fint ud. Har du vasket sandet inden, det synes jeg engang jeg har læst at man skulle?
Du må gerne ligge flere billeder op af det!
-
gmmz
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1577
- Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
Re: Tillig skinner - at sømme eller lime
jeg gravede et par spadestik ned under den nedgravede trampolin i haven
og fik fat i et par skovlfulde rent sand
jeg har ikke vasket det,
men det har stået i en gammel gryde på vores brændeovn i flere timer sidste vinter
og er blevet varmet godt igennem, så der skulle ikke gerne være nogle bakterier tilbage
og fik fat i et par skovlfulde rent sand
jeg har ikke vasket det,
men det har stået i en gammel gryde på vores brændeovn i flere timer sidste vinter
og er blevet varmet godt igennem, så der skulle ikke gerne være nogle bakterier tilbage
mvh
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Re: Tillig skinner - at sømme eller lime
Hej Søren,
Kan ikke huske om det var pga. bakterier, tænker det var noget med at vaske noget jern ud af sandet - men som sagt, kan ikke huske det.
/Henrik
Kan ikke huske om det var pga. bakterier, tænker det var noget med at vaske noget jern ud af sandet - men som sagt, kan ikke huske det.
/Henrik
-
Skott
- Lokomotivfører
- Indlæg: 317
- Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: peco code 75
Re: Tillig skinner - at sømme eller lime
Hejsa
Jeg har lavet et forsøg med at skrue sporet fast. Herefter fylder jeg mellemrummene mellem svellerne op med akrylfuge. Når denne er tør, fjernes skruerne igen. Meget støjsvag løsning, og skal sporet flyttes, kan akrylfugen blot nulres af igen :)
Jeg har lavet et forsøg med at skrue sporet fast. Herefter fylder jeg mellemrummene mellem svellerne op med akrylfuge. Når denne er tør, fjernes skruerne igen. Meget støjsvag løsning, og skal sporet flyttes, kan akrylfugen blot nulres af igen :)
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5451
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Tillig skinner - at sømme eller lime
Jeg fik min idé fra ham her:
http://www.floodland.nl/aim/info_rails_ballasten_1.htm
(mega fed hjemmeside i øvrigt, hvis man kan lidt tysk/dansk/engelsk, kan man godt få meningen med)
http://www.floodland.nl/aim/info_rails_ballasten_1.htm
(mega fed hjemmeside i øvrigt, hvis man kan lidt tysk/dansk/engelsk, kan man godt få meningen med)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/