Hej med jer
Jo mere jeg ser på disse tog i den ekstra størrelse i forhold til mit eget H0, så betages jeg af spor 1 og har så meget lyst til at udforske den størrelse.
Problemet er bare at jeg jo ikke har plads og kan ikke forestille mig at bygge en bane i haven til formålet, hvor *** skal man bygge sådan en bane op.
Så er der priserne på de skønne store tog og hvor man indkøber dem til rimelige penge...ved ikke om der er et brugt-marked til den størrelse og mine tanker går også i kvaliteten i de forskellige tog, så der er mange spørgsmål som stiller sig i kø.
Er der nogen som kender nogen, der har skrevet lidt om emnet eller måske kunne give lidt af deres erfaringer videre omkring den indledende fase og de tanker man gør sig.
Har i andre ejere af H0 aldrig haft lyst til at gå op i størrelse eller hvordan ser i det.
Så denne video og er vild med disse tog, lige det nummer større...yes!
Har forelsket mig i spor 1
-
esben2009
- Ledvogter
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: C-skinner
Re: Har forelsket mig i spor 1
Jeg kan godt følge dig i det fascinerende ved de større tog, spor 0 var også mere udbredt tidligere men der er stadig klubber rundt i landet hvor man sikkert kan deltage medbringende sit tog under armen og få afprøvet om det er noget for en inden man har fået udskiftet alt ens materiel.
Spor 1 er vel det nye sort når man taler store modeltog, og også her kan man prøve sig frem. Finder man et sted at køre med sit spor 1 tog behøver man ikke nødvendigvis at skippe sin egen hjemmebane i H0.
Af andre skala gad jeg godt have smalsporsbane som en hyldebane, en punkt til punkt bane lavet som et diorama f.eks. over et tema som Bernina banen.
Spor 1 er vel det nye sort når man taler store modeltog, og også her kan man prøve sig frem. Finder man et sted at køre med sit spor 1 tog behøver man ikke nødvendigvis at skippe sin egen hjemmebane i H0.
Af andre skala gad jeg godt have smalsporsbane som en hyldebane, en punkt til punkt bane lavet som et diorama f.eks. over et tema som Bernina banen.
-
Miwes
- Godsforvalter
- Skinnesystem: Märklin c
Tak Esben
Min lille H0 bane er helt klart en bane der er kommet for at blive og mine tanker omkring Spor 1 er selvfølgelig hvor jeg skulle anbringe den i vores hus, hvis jeg begyndte at samle på den størrelse også.
En løsning har jeg ikke kunne finde endnu og har kigget på et diorama, som er bygget op omkring en 3 meter "hylde" hvor tog kan køre lidt frem og tilbage, så de store tog kunne nydes og selvfølgelig med masser af detaljer ??
Jeg er blevet meget inspireret af det nye MIBA - magasin, hvor en Ernst Jorissen var blevet lidt træt af at høre den samme sætning "det er for stort" med spor 1 og han byggede et diorama på en plade 330 x 55 cm.
Man kan se lidt af hans bane i starten af denne video og det er super flot.
PS. her kan man se en tråd i et fora, hvor der kommer mere omkring hans projekt
http://spureinsforum.de/index.php?page= ... 3&pageNo=1
Min lille H0 bane er helt klart en bane der er kommet for at blive og mine tanker omkring Spor 1 er selvfølgelig hvor jeg skulle anbringe den i vores hus, hvis jeg begyndte at samle på den størrelse også.
En løsning har jeg ikke kunne finde endnu og har kigget på et diorama, som er bygget op omkring en 3 meter "hylde" hvor tog kan køre lidt frem og tilbage, så de store tog kunne nydes og selvfølgelig med masser af detaljer ??
Jeg er blevet meget inspireret af det nye MIBA - magasin, hvor en Ernst Jorissen var blevet lidt træt af at høre den samme sætning "det er for stort" med spor 1 og han byggede et diorama på en plade 330 x 55 cm.
Man kan se lidt af hans bane i starten af denne video og det er super flot.
PS. her kan man se en tråd i et fora, hvor der kommer mere omkring hans projekt
http://spureinsforum.de/index.php?page= ... 3&pageNo=1
-
Miwes
- Godsforvalter
Jeg har nu bestilt et startsæt i spor 1 og så er jeg da i gang med de lidt større tog.
Kigger rigtig meget på nettet og ser mange forskellige mærker, når det kommer til tog i den størrelse. Det vil så også sige at jeg ikke kun behøver at gå efter Märklin, men kan med tiden udvide når der er samlet lidt mere i togpuljen.
Mit næste mål bliver at finde ud af hvilke mærker jeg skal jagte efter, hvor man kan regne med at kvaliteten er i top og det skal være digitalt det jeg samler på.
Har også sat mine tanker ind på et eller andet omkring at lave et lille diorama, men her er jeg slet ikke på plads og skal da også lige først ha mit tog i hånden.
Jeg har tænkt mig at bruge min efterårsferie til en forsigtig opstart af projektet og før er der alligevel ikke tid, så ser frem til at gå et trin op i størrelsen.
Sidder en af jer med lidt info omkring mærke / kvalitet når det kommer til spor1 lokomotiver, så skal i ikke holde jer tilbage.
Vh. Michael
Kigger rigtig meget på nettet og ser mange forskellige mærker, når det kommer til tog i den størrelse. Det vil så også sige at jeg ikke kun behøver at gå efter Märklin, men kan med tiden udvide når der er samlet lidt mere i togpuljen.
Mit næste mål bliver at finde ud af hvilke mærker jeg skal jagte efter, hvor man kan regne med at kvaliteten er i top og det skal være digitalt det jeg samler på.
Har også sat mine tanker ind på et eller andet omkring at lave et lille diorama, men her er jeg slet ikke på plads og skal da også lige først ha mit tog i hånden.
Jeg har tænkt mig at bruge min efterårsferie til en forsigtig opstart af projektet og før er der alligevel ikke tid, så ser frem til at gå et trin op i størrelsen.
Sidder en af jer med lidt info omkring mærke / kvalitet når det kommer til spor1 lokomotiver, så skal i ikke holde jer tilbage.
Vh. Michael
Jeg er også vild med spor1.
Jeg har bygget et lille rangeranlæg på 4 x 0,7 meter.
Det er beskrevet her.
http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=312
Jeg har stor fornøjelse af dette og kører med det dagligt.
Mvh. Ole Vedel
Jeg har bygget et lille rangeranlæg på 4 x 0,7 meter.
Det er beskrevet her.
http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=312
Jeg har stor fornøjelse af dette og kører med det dagligt.
Mvh. Ole Vedel
-
Miwes
- Godsforvalter
Tusind tak Ole
Det var utroligt inspirerende og har allerede påvirket mine ideer..super!
Vh. Michael
ps. hvor får du dine figurer fra ?
Vh. Michael
-
gmmz
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
så må du en tur til Tommerup Hallen den 19 og-eller den 20, November
hvor der er Spor1 messe
http://spor1messe.dk/
Figurer vil kunne købes på Ebay
http://www.ebay.de/sch/Teile-Zubehor/81 ... ml?_fsrp=1
hvor der er Spor1 messe
http://spor1messe.dk/
Figurer vil kunne købes på Ebay
http://www.ebay.de/sch/Teile-Zubehor/81 ... ml?_fsrp=1
mvh
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Miwes skrev:Tusind tak Ole
Vh. Michael
Figurer er fra KM1 og Preiser, Preisers er 1:35 men det går fint sammen med 1:32.
Mvh. Ole Vedel
-
Miwes
- Godsforvalter
Takker for link.
Ebay er nok svaret på at finde de rette "sager" alt efter hvilket tema jeg vælger og så evt. messer.
Jeg kigger så småt på løsningen af en konstruktion der giver det smalle bord og hvilke materialer jeg skal vælge.
Der skal helt sikkert være noget dæmpende mellem bord og skinner, så det bliver nok kork, som jeg har set på flere videoer. Så er der endelig mulighed for at få lagt en ordentlig ballast omkring skinnerne og her skal jeg lige have luret størrelsen af på de småsten.
Det er meget hyggeligt at komme i gang med et nyt projekt ;-)
Vh. Michael
Ebay er nok svaret på at finde de rette "sager" alt efter hvilket tema jeg vælger og så evt. messer.
Jeg kigger så småt på løsningen af en konstruktion der giver det smalle bord og hvilke materialer jeg skal vælge.
Der skal helt sikkert være noget dæmpende mellem bord og skinner, så det bliver nok kork, som jeg har set på flere videoer. Så er der endelig mulighed for at få lagt en ordentlig ballast omkring skinnerne og her skal jeg lige have luret størrelsen af på de småsten.
Det er meget hyggeligt at komme i gang med et nyt projekt ;-)
Vh. Michael